חזקיהו נגד אטיאס: "מי שציפה שמחירי המשכנתא יישארו, טעה"

המפקח על הבנקים מפנה הערב אצבע מאשימה למשרד השיכון והגורמים השונים, האחראים לדבריו לזינוק בשוק הנדל"ן ■ השר אטיאס תומך בצעדי בנק ישראל

בנק ישראל מגלגל הערב את האחריות לזינוק במחיר המשכנתאות - אל משרד השיכון. "הבעיה היא לא מחירי המשכנתאות, כי אם מחירי הדירות", אומר המפקח על הבנקים רוני חזקיהו בראיון מיוחד למהדורה המרכזית. "כדי לפתור את הבעיה הזו יש לפתור את ההיצע בשוק הנדל"ן. אני קורא למשרד השיכון ולשאר הגורמים לנקוט צעדים מתאימים בנושא".

נקטנו כבר צעד בכיוון קבוצות הרכישה בתחילת השנה, ולאחר מכן צעד נוסף בסביבות חודש יוני השנה", אמר חזקיהו. "שרשרת הצעדים הזו, בנוסף לצעד שביצענו היום, ממתנים את הביקוש בשוק הדירות". לדבריו "ישנם צעדים ורעיונות רבים שנשקלים במשרדי הממשלה" והוא הביע תקווה שאותם "צעדים יצאו לפועל בהקדם האפשרי".

"זה לא בלתי אפשרי לקחת משכנתא", הדגיש חזקיהו. "עדיין אפשר לקחת משכנתא, פשוט ייקרנו קצת את הריבית. סביבת הריבית עדיין מאוד נמוכה, ומי שציפה שהמחירים יישארו ככה - טעה". המפקח על הבנקים שב והביע תקווה כי "תוצאות בעניין הביקוש בשוק הנדל"ן נוכל לראות כבר בחודשים הקרובים".

בנק ישראל הטיל הערב פצצה בשוק הנדל"ן ומייקר דרמטית את המשכנתאות: המפקח על הבנקים רוני חזקיהו הוציא הערב ביחד עם החלטת הריבית, טיוטת הנחיות להתייעצות בנושא התפתחויות בסיכונים בגין הלוואות לדיור. ההנחיות קובעות דרישה להקצאת הון גבוהה יותר בגין הלוואות משכנתא שניתנו בשיעור מימון גבוה ובריבית משתנה. ההנחיות לא יחולו על הלוואות לדיור שניתנו בסכומים נמוכים או לזכאים. ההנחיות ייכנסו לתוקף על הלוואות עתידיות.

אטיאס תומך במהלך של בנק ישראל

למרות ההאשמות שהטיח בו המפקח על הבנקים בוחר הערב שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס לברך את נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר והמפקח על הבנקים רוני חזקיהו על הצעדים עליהם הכריזו הערב. "אנו תומכים בטיוטה שפרסם המפקח על הבנקים. הפעם מדובר במלחמה ממוקדת בדירות הנקנות לצרכי השקעה, וזאת מבלי לפגוע בחסרי הדיור ובזוגות הצעירים שהוצאו מתחולת הנחיות אלה", אמר אטיאס.

מייד לאחר שהמפקח על הבנקים החליט לפני כחמישה חודשים להגדיל את ההון העצמי הנדרש לנוטלי הלוואות משכנתא מ-30% ל-40%, נפגש עימו שר הבינוי והשיכון וביקש ממנו לתקן את הוראותיו ולעשות אבחנה בין רוכשי דירה ראשונה ובין רוכשי דירה שנייה ומעלה.

"אנו מברכים על מדיניות המפקח המבדילה בין דירה לשנייה ובין זוגות צעירים למשקיעים. אנו חושבים ששילוב הפעולות בין הקשחת התנאים לדירה שנייה והגדלת ההיצע כפי שנעשה בשנה האחרונה על ידי משרד הבינוי והשיכון ומינהל מקרקעי ישראל - בה הגדלנו את כמות השיווקים ל-30 אלף יחידות דיור, כפול מהממוצע בעשור האחרון - ימשיך את מגמת ההתמתנות במחירי הדיור", הוסיף אטיאס.