חזקיהו: "אם מחירי הדירות יעלו - ננקוט צעדים מאוד דרסטיים"

המפקח על הבנקים, שייקר שוב את המשכנתאות: "אני לא מצפה לירידה במחירי הדירות אלא למיתון העלייה ואולי לעצירתה" ■ "מקווה שהאוצר יפעל בעוד שבועיים ולא בעוד שנתיים"

ביום שאחרי הנחייתו הדרמטית להגבלת משכנתאות, רוני חזקיהו, המפקח על הבנקים, מנסה להנמיך ציפיות. "אני לא מצפה לירידה במחירי הדירות אלא למיתון העלייה ואולי לעצור אותה. שוק הנדל"ן עובד במחזורים ארוכים יחסית, ואנחנו עוד לא נמצאים בשלב ירידת המחירים".

- מדוע אתה חושב שההנחיה שנתת אתמול תשפיע על השוק? הרי מדובר בצעד שנוגע רק לחמישית מההלוואות.

"נכון, אבל זו התחלה נכונה. הריבית מהווה טריגר לביקוש בשוק הדיור, ואנחנו עושים סוג של עליית ריבית קטנה יחסית וממוקדת. ההנחיה מכוונת מראש ל-15%-20% מהשוק. הפער בין הביקוש להיצע הוא פער מסוים לא אינסופי, ואותו צריך להוריד. אבל אני רוצה להדגיש שזו הייתה החלטה מושכלת. יכולנו לגזור את זה אחרת. אנחנו יכולים לעשות גם צעדים שיכולים להשפיע על 50% או על 100% מהשוק".

- שוק המשכנתאות בתחרות קשה. מה מונע מהבנקים לספוג את ההתייקרות?

"כשמנתחים את הצעד במונחי השלכה לעתיד, התנהגות הבנקים תכריע. אם הם יספגו את העלויות החדשות, לא יקרה שום דבר. אבל אני מניח שלא כל הבנקים יפעלו באותה גישה ותהיה שונות בין הבנקים בהתנהגות, שונות שתושפע מצב הלימות ההון שלהם וחשיפתם לשוק".

מניעה לפני משבר

- אם בעוד תקופה יתברר שהמחירים ממשיכים לעלות, מה תעשו?

"כעת עשינו צעד מניעתי לפני משבר, בראייה של יציבות המערכת כולה, לא של מוסד כזה או אחר. לפני קבלת ההחלטה שקלנו צעדים אחרים שאותם לא נקטנו הפעם. אני מקווה שהאוצר יעשה צעדים נוספים, תוך שבועיים ולא תוך שנתיים, זה ישלים את הצעד שלנו. אבל אם המגמה של עליית המינוף והמחירים תימשך, יש לנו אפשרות לנקוט בעתיד בצעדים נוספים מאוד דרסטיים".

ההערכות הן כי בנק ישראל יכול לנקוט בצעדים כמו: איסור מוחלט על הלוואות בריבית משתנה, איסור גורף על מתן מימון למשכנתאות בשיעור של מעל 60% מההלוואה, והפרשה מיוחדת בכל הלוואה הגבוהה ממיליון שקל.