טבע תיכנס בדלת האחורית לקרן הביומד הממשלתית

כשהמכרז החל נקבע כי טבע לא תוכל להיות אחת מהקרנות שייבחרו. עתה היא רוצה להיכנס כמשקיעה בקרנות ■ "המדינה מאפשרת לטבע להיות משקיעה פינננסית. אין בעיה עם זה"

ענקית הגנריקה טבע מנהלת שיחות עם הגופים המועמדים להקים את קרנות הביומד הממשלתיות, במטרה להצטרף כמשקיעה פיננסית (Limited Partner) באחת או יותר מן הקרנות. כך נודע ל"גלובס".

טבע לא אישרה את הדברים, אך ד"ר אהרון שוורץ, סמנכ"ל למיזמים ייחודיים בחברה, אמר ל"גלובס" כי "כשהחל להתרקם מיזם הקרנות הממשלתיות, התייעצו גם איתנו ואנחנו תמכנו במיזם. האוצר, בחוכמתו האינסופית, הכין את כללי המכרז כך שטבע לא תוכל להתמודד כקבוצת ניהול, אבל אנחנו עדיין חושבים שזהו מיזם חשוב. אנחנו מתעניינים".

אורה דר, אחראית על תחום מדעי החיים במשרד המדען הראשי, אמרה כי "המכרז אכן אינו מאפשר לחברה כמו טבע להשתתף בקבוצת הניהול, אבל אין לנו שום בעיה שהיא תהיה משקיעה פיננסית".

טבע השקיעה עד היום בהון סיכון דרך מדיקה והייתה שותפה מוגבלת בשלוש הקרנות שלה. מדיקה מתמודדת גם היא במסגרת המכרז על הקרן הביומד הממשלתית, אולם טבע מנהלת כעת מגעים לא רק איתה אלא גם עם שתי המועמדות האחרות, אורבימד ואקספדיו של Bay City ודליה מגידו.

טבע משקיעה כיום בחברות סטארט-אפ בתחומי התרופות והביוטק גם דרך מיזמים שאינם מגובי הון סיכון, דוגמת חברת ההשקעות כלל תעשיות ביוטכנולוגיה (כת"ב) בה היא שותפה עם אי.די.בי, מגדל והציבור; חברת ביומדיקל אינווסטמנטס, שנרכשה לאחרונה בידי כת"ב; וחברת ביוליין, הבורסאית אף היא.

כמו-כן, יש לטבע השקעה ישירה בחברות צעירות רבות, ביניהן אנדרומדה, ביוקונטרול, סל קיור, קיור טק, גמידה סל, מדיוונד, נובוטיר, אפוסנס, פרוטאולוג'יקס, VBL וטרנספארמה.

מבחינת טבע, הגיוני להשקיע בקרנות הביומד הממשלתיות. הקרנות צפויות להשקיע בין היתר בחברות שבהן טבע כבר מושקעת (אין להן ברירה רבה - אלו החברות המתקדמות בישראל), והן ליצור צנרת פרויקטים בהן טבע תוכל להשקיע בעתיד.