הערכות באוצר: ההסתדרות לא תפתח בשביתה בשבוע הבא

הערב נועד יו"ר ההסתדרות עם ראשי הוועדים ומחר יוועד עם שר האוצר ■ באוצר מבקשים לכונן הסכם במסגרתו "יצ'ופרו" עובדי המדינה המתוגמלים באופן נמוך יחסית ובהם המורים

ההסתדרות לא צפויה לפתוח במהלך של שביתה בתחילת השבוע הבא - כך מעריכים הערב (ה') במשרד האוצר לקראת הפגישה שתתקיים מחר בין שר האוצר יובל שטייניץ לבין יו''ר ההסתדרות עופר עיני בירושלים. באוצר סבורים כי הפגישה, המוגדרת "אישית", צפויה להוות ציון דרך ואחריה יפתח מו''מ מואץ תוך ניסיון אמיתי להגיע להסכמות.

עם זאת, בהסתדרות הבהירו הערב כי במידה ולא תושג הסכמה בין הצדדים - ביום ג' בבוקר יפתחו עובדי המדינה בשביתה כמתוכנן.

גורמים באוצר לא שכחו לשבח את התנהגות ההסתדרות והאחריות שגילתה במהלך המשבר הכלכלי העולמי האחרון ואומרים כי "גם לה מגיע קרדיט" על הצלחת ההתמודדות של המשק עם המשבר: "היא תרמה ליציבות המשק בין היתר כי היא לא נקטה בשביתות. אנו מצפים מהסתדרות להמשיך לנהוג כך ולא להיות קלים על הדק השביתה", אמר הערב אחד מהגורמים.

"ברור שיש פערים בין 1.5% לבים 10.5%, אבל בזכות היחסים הטובים הקיימים בין האוצר להסתדרות אנו מאמינים כי יתקיים מו''מ ענייני ומאמינים שיהיה אפשר להגיע לסיכומים בלי שביתה" הוסיף הגורם.

במשרד האוצר מתכוונים לנצל את המו''מ ואת החתימה על הסכם קיבוצי חדש לכינון "מיני רפורמה" בשירות הציבורי. המטרה היא לשכנע את ההסתדרות להסכים לתוספות שכר דיפרנציאליות לפי סקטורים כאשר הסקטורים בעלי השכר הנמוך יקבלו הפעם יותר מאשר אותם חברות ותאגידים ממשלתיים אשר רמת השכר בהם היא גבוהה. יצוין כי ההסתדרות לא הסכימה עד כה להסדר מסוג זה.

ל"גלובס" נודע עוד כי הסקטורים שמבקש האוצר "לצ'פר" הם המורים, העובדים הסוציאליים והפסיכולוגים במערכת החינוך. "לנוכח נתוני השכר שפורסמו השבוע אנו מקווים כי ההסתדרות תבין שצריכים לבצע שינוי בכוון הזה וכן לתת למשתכרים בשכר נמוך תוספות משמעותיות יותר. יש סקטורים מסויימים שחייבים לטפל בהם, בשל רמות שכר נמוכות במיוחד" הסביר בכיר באוצר.

הערב נועד יו"ר ההסתדרות עם ראשי הוועדים במשק לקראת הפגישה הצפויה מחר עם שר האוצר

שטייניץ, מצידו, אמר לפני יומיים כי "אנו לא יכולים להתעלם מהסערה בכלכלה העולמית. ראינו באנגליה את הפיטורים המוניים במגזר הציבורי. אני מבין וגם שותף לדאגה שהעובדים לא יפגעו. עופר עיני גם מבין ושותף לדאגה שלנו לגבי מצב המשק ולהמשך הצמיחה והקטנת האבטלה בישראל. בסה''כ ההסתדרות גילתה אחראיות ולהתנהלות שלה יש חלק בהתמודדות המוצלחת של ישראל במשבר. אני מקווה שהאחריות תגבר ונגיע לנוסחה הראויה ולשביל הזהב. אני מניח שזו לא תהיה הנוסחה שלנו ולא שלהם"