נחתם הסכם ההתייעלות במכתשים - 200 עובדים יפרשו מרצון

הצדדים חתמו היום על ההסכם בבית ההסתדרות בת"א ■ 100 עובדים במתקן באשדוד יפרשו מרצון ו-100 נוספים יעזבו את המתקן ברמת חובב

לאחר צעדי מחאה, הפגנות ומשא ומתן ממושך - חתמו היום (א') בשעות הצהרים נציגי ועד העובדים של מכתשים אגן , נציגי הנהלת אי.די.בי ואנשי ההסתדרות על הסכם מיוחד במטרה להסדיר את תהליכי ההתייעלות בחברת "מכתשים אגן".

ההסדר מהווה הסרת מכשול מהותי בדרך לעסקה עם חברת כימיצ'יינה הסינית עליה דווח בשבועות האחרונים - עסקה שצפויה להביא למחיקת מכתשים אגן מהמסחר בבורסה בת"א.

הבסיס המהותי בהסכם הוא התחייבותה של מעתשים אגן להשאיר את הייצור בארץ ולא להעתיקו לחו"ל במקרה של מכירה. בהסתדרות מציינים בגאווה כי מדובר בפעם הראשונה בהיסטוריה בה ניתנת התחייבות כזו ע"י מעסיק. ההנהלה מחוייבת, על פי ההסכם, להותיר את אתרי הייצור העיקריים של מכתשים אגן בארץ לפחות עד חודש יוני 2017.

כפי שפורסם ב"גלובס" ביום חמישי האחרון, הנהלת מכתשים אגן, נציגי העובדים ונציגים בכירים של ההסתדרות ניהלו משא ומתן אינטנסיבי סביב תכנית ההתייעלות הצפויה להיות מיושמת בחברה על רקע העסקה המתגבשת עם חברת כמצ'יינה הסינית - עסקה אשר הובילה לסכסוך עבודה רחב בחברה.

מתווה ההסכם הוא פרישה מרצון על פני תקופה של כמה שנים לבני 57 ומעלה - המדובר ב-100 עובדים במתקן באשדוד ו-100 עובדים נוספים במתקן ברמת חובב. 70 מהעובדים יפרשו כבר בשנת 2011 - והיתר (כ-130) בשנת 2012. העובדים הפורשים יזכו למשכורת חודשית מהחברה, עד גיל 67, וכן מענק חד פעמי מיוחד.

"נוחי הבטיח וקיים ויצא גדול"

גורם בשוק העריך בשיחה עם "גלובס" כי "מדובר בעוד אבן דרך ככל הנראה בדרך לחתימה הסופית על ההסכם עם כימצ'יינה הסינית. קבוצת IDB רוצה לייצר 'מכירה שקטה' ומטפלת בנושאים הבוערים, כמו סוגיית העובדים, טרם החתימה על ההסכם המרכזי. בסך הכל מדובר בחדשות טובות למניית מכתשים אגן".

בועד העובדים גם כן הגיבו בחיוב להסכם. יו"ר הועד, יעקב כהן, אמר: "בשם ציבור העובדים אני מודה לכל המעורבים במו"מ. אני חושב שהצלחנו להביא לתוצאה טובה מבחינתנו שמבטיחה את זכויותינו ושמורת על מקומות העבודה".

גורם המקורב לאי.די.בי: "צריך בהקשר הזה לומר מילה טובה על נוחי דנקנר, שהבטיח כבר בראשית המשבר שיטפל בסוגיית העובדים ברגישות המתבקשת ושצרכיהם וזכויותיהם יהיו נר לרגליו. כך היה בפועל. נוחי הבטיח וקיים ויצא גדול".

כזכור, מכתשים אגן הודיעה לפני כשבועיים לבורסה על מו"מ שהיא מנהל עם חברת כמצ'יינה הסינית, שהציעה לרכוש 70% ממניות החברה לפי שווי המשקף למכתשים-אגן 2.7 מיליארד דולר - עשרות אחוזים מעל שוויה בבורסה טרם פרסום המו"מ. ההודעה גררה מאבק עם עובדי החברה שמחו בקמפיין ענק נגד בעל השליטה נוחי דנקנר על רקע האפשרות שמפעלי החברה בנגב ובאשדוד יועתקו לסין, במסגרת העסקה המתגבשת.