אורבוטק מזנקת ב-11%: רשמה הכנסות שיא והעלתה תחזיות

ארז שמחה, סמנכ"ל הכספים של אורבוטק על רקע רבעון שיא וירידה של 23% במניית החברה בחצי השנה האחרונה: ‏"לא מעריכים אותנו כשחקן מפתח בשוק האלקטרוניקה"‏

דו"חות הרבעון השלישי של אורבוטק ממשיכים את המגמה החיובית של החברה, ונרשם בו שיא הכנסות נוסף, במקביל לתזרים מזומנים גבוה מפעילות שוטפת ורווח נאה. אולם למרות כל החדשות החיוביות, מניית אורבוטק רשמה עלייה מזערית של כ-3% מתחילת 2010, וירידה של 23% בחצי השנה האחרונה.

"השוק לא מעריך מה זה להיות שחקן מפתח בשוק הכי חם היום בעולם - האלקטרוניקה של המוצרים הכי מתקדמים, כמו האייפד והאייפון", אומר ארז שמחה, סמנכ"ל הכספים של אורבוטק, בשיחה עם "גלובס". "יש פער מאוד גדול בין תחזיות האנליסטים שנמצאים בפיגור ביחס לביצועים הפיננסים של החברה, ואני מאמין שלאורך זמן הפערים בין מה שהשוק חושב למה שהחברה מבצעת ייסגרו".

כך, ממוצע האנליסטים להכנסות אורבוטק ברבעון השלישי עמדו על 125.8 מיליון דולר, וההכנסות לכלל 2010 יסתכמו ב-505 מיליון דולר - טווח האמצע של התחזית אותה סיפקה החברה ברבעון הקודם. בפועל, רשמה אורבוטק ברבעון השלישי הכנסות שיא בגובה של 158.1 מיליון דולר, והעלתה שוב את התחזית השנתית, מטווח של 500-510 מיליון דולר ל-525 מיליון דולר, כך שברבעון הרביעי היא מצפה להכנסות של 120 מיליון דולר.

מניית אורבוטק, שנסחרה טרם הדו"ח לפי שווי של 340 מיליון דולר, עולה בפתיחת המסחר בנאסד"ק ב-11% כך שבינתיים נראה שהפער עליו דיבר שמחה החל להיסגר.

אורבוטק מייצרת מערכות בדיקה עבור קווי ייצור של מוצרים ורכיבים אלקטרוניים לשני תחומי פעילות עיקריים: מעגלים מודפסים (PCB‏) ומסכים שטוחים (‏FPD‏). רגע לפני שהמשבר העולמי פרץ, רכשה אורבוטק את חברת פוטון דיינמיקס האמריקנית תמורת 290 מיליון דולר במזומן, כשלצורך כך נטלה הלוואה בנקאית בסך 160 מיליון דולר. בעצם הרכישה, הפכה אורבוטק את תחום המסכים השטוחים לתחום הפעילות המרכזי של החברה.

הכנסות שיא

הכנסות הרבעון השלישי בתחום זה הגיעו לשיא של 80.5 מיליון דולר, עלייה של 11% ביחס לרבעון השני, כאשר ברבעון המקביל אשתקד עמדו ההכנסות על 37.2 מיליון דולר. "סיפקנו כמות אדירה של מכונות ברבעון הזה", אומר שמחה.

בתחום ה-PCB‏ עמדו ההכנסות של אורבוטק על 42.4 מיליון דולר, עלייה קלה של 2% ביחס לרבעון הקודם, וכפול ביחס לרבעון המקביל אשתקד. "יש ביקוש מאוד חזק למוצרי טכנולוגיה מתקדמים, שדורשים לוחות ‏PCB ‎‏ הרבה יותר מתוחכמים כדי למלא את הפונקציות הנדרשות, וזה בדיוק המקום שהמוצרים שלנו נכנסים" אומר שמחה.

בשורה התחתונה הרוויחה אורבוטק ברבעון השלישי של השנה 16.1 מיליון דולר על בסיס GAAP‏, עלייה של 29.8% לעומת הרבעון הקודם, וזאת ביחס להפסד של 5.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

תזרים המזומנים מפעילות שוטפת היה גבוה ברבעון זה ועמד על 25 מיליון דולר, ובקופת החברה היו בסוף חודש ספטמבר מזומנים בהיקף של 176.3 מיליון דולר, עלייה של 13.6 מיליון דולר ביחס לרבעון הקודם. היקף ההלוואה הבנקאית של החברה - שנלקחה לצורך רכישת חברת פוטון דיינימקס ב-2008 - ירד כמידי רבעון ב-8 מיליון דולר, וכעת היקף ההלוואה עומד על 136 מיליון דולר.

החברה אינה מספקת תחזית מספרית לשנת 2011, אולם לדברי שמחה, "אנחנו מעריכים ש-2011 תהיה לפחות כמו 2010. בשוק ה-PCB ‎‏ קיימת ראות עסקית שלא הייתה בעבר, שמסמלת את העוצמה של השוק, וב-‏FPD ‎‏ זמן האספקה של ההזמנות עומד על 6-9 חודשים, מה שמגדיל את הביטחון שלנו ב-2011.

בתוך כך, הודיעה היום אורבוטק על מכירת פעילות הרפואה הגרעינית, אותה רכשה בשנת 2005, לידי חטיבת הרפואה שלGE ‎‏ בישראל, וזאת תמורת 9 מיליון דולר, כאשר ייתכן ובעתיד אורבוטק תקבל 5 מיליון דולר נוספים בהתאם לעמידה באבני דרך. במסגרת פעילות זו, המתבצעת ברחובות, מתבצעת בדיקה המשפרת את איתור התקפי הלב כאשר הרכיב אותו פיתחה אורבוטק מאפשר להוריד את זמן הבדיקה מ-20 דקות ל-3 דקות, תוך הורדת רמת הקרינה לרבע. "תחום זה דורש השקעות מאוד גדולות, ולחברה בסדר גודל שלנו זה לא מתאים", התייחס שמחה למהלך.