תבוסה לאובמה בבחירות: הרפובליקנים כבשו את בית הנבחרים

כבר עתה ברור שהרפובליקנים זכו לפחות ב-50 מושבים נוספים ■ הדמוקרטים שומרים על רוב דחוק בסנט ■ "מדובר בהצבעת אי-אמון באובמה על רקע האבטלה הגואה והקשיים בכלכלה"

התחזיות, שבשבועות האחרונים הקדירו את שמי המפלגה הדמוקרטית, אכן היו אמינות: הדמוקרטים ספגו לפנות בוקר (ג') מפלה קשה בבחירות לקונגרס (לכל בית-הנבחרים ולכשליש מהסנט) ולמושלי מדינות בארה"ב. מניין הקולות טרם הסתיים אך כבר עתה ברור, שהמפלגה הרפובליקנית חוזרת לשלוט בבית-הנבחרים עם לפחות 50 מושבים נוספים. הדמוקרטים יוסיפו להחזיק ברסן הנהגת הסנט, אך עם רוב קטן יותר מזה שהיה להם בקונגרס היוצא.

השורה התחתונה: בבחירות 2010, שנהפכו למשאל עם על נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הזוכה הגדולה היא התנועה הפוליטית הימנית "מסיבת התה", שרבים מפעיליה נעשו מועמדים של המפלגה הרפובליקנית בהתמודדויות לסנט ולבית-הנבחרים, לאחר שגברו על מועמדים של הזרם המרכזי בפריימריז של המפלגה. סקרים מראים שמסיבת התה תרמה תרומה משמעותית לנסיקה הרפובליקנית, שנתיים בלבד לאחר התרסקותה תחת הפטיש הדמוקרטי שהניף אובמה. הקונגרס הבא יעמוד בסימן מאבק פנימי בקרב הרפובליקנים, בין מחנה הממסד לבין המחנה של מסיבת התה, על השליטה במוקדי הכוח במפלגה.

כוכבו הבוהק של אובמה, שכלל לא היה מועמד, התעמעם לנוכח המסר החזק ששלחו לו הבוחרים: הבטחת צמצום האבטלה, אך לא קיימת. הזרמת מיליארדים לבנקים, ולנו מעקלים את הבתים. קראת לצמצום הגירעון התקציבי והנה הוא תופח לנגד עינינו לממדים כאלה שניני נינינו לא יצליחו להתגבר עליו. איכשהו, הישגיו הגדולים של הממשל לא עלו על מסכי הרדר של רוב הבוחרים. במפלגה הדמוקרטית נשמעים דיבורים, בינתיים אוף דה רקורד, על הצורך להחליף את אובמה לקראת הבחירות לנשיאות ב-2012 ולמצוא מועמד/ת בעל שיעור קומה שיתמודד מולו בפריימריז של המפלגה. אנליסטים אומרים שהסיכויים לכך קטנים.

הקונגרס הנכנס, שישא את חותמה של מפלגת הרוב, יהיה ימני יותר, ומכעט חף לחלוטין מרפובליקנים מתונים. הנחת העבודה של רוב האנליסטים: אם בשנתיים שחלפו חשבתם שצנרת הקונגרס פקוקה בגלל העוינות הקשה שחצצה בין דמוקרטים לרפובליקנים, עוד לא ראיתם דבר. רק חכו ל-2011.

לראייה: ציר בית-הנבחרים ג'ון ביינר, שצפוי להיות היו"ר הבא של הבית, במקום ננסי פלוסי הדמוקרטית, האשה הראשונה שכיהנה בתפקיד, כבר הודיע אמש, בראיון לפוקס ניוז, שפשרות עם הדמוקרטים לא ייכללו באג'נדה שלו. "זה אינו זמן לפשרות", הכריז ביינר. "אני יכול לומר, שלא נתפשר על העקרונות שלנו".

תחזיות צופות זינוק של עד 75 מושבים נוספים לרפובליקנים

כמה רשתות טלוויזיה כבר הודיעו שלפי חישוביהן, על סמך תוצאות מסקרי יציאה, בית-הנבחרים עובר לחזקת המפלגה הרפובליקנית. 39 מושבים נדרשים לרפובליקנים כדי לקבל את פטיש היו"ר, אבל הם יעברו בנקל משוכה זו, לפי הערכות הרשתות. לפי בלוג פוליטי בניו יורק טיימס, מראים מודלים סטטיסטיים מסוימים, שלסיעה הרפובליקנית בבית-הנבחרים ייתווספו 54 עד 75 מושבים, הישג גדול מאוד לכל הדעות. חישובים אחרים מראים על תוספת של 50-55 מושבים. בבית-הנבחרים 435 מושבים.

לעומת זאת, המשך שליטתם של הדמוקרטים בסנט מובטח למעשה בעקבות נצחונות דמוקרטיים חשובים שמכהים את עוקץ המפלה בבית-הנבחרים. הניצחון החשוב ביותר הוא של הארי ריד, יו"ר סיעת הרוב הדמוקרטי בסנט, שהביס את שרון אנגל, אחת מהמועמדות הקיצוניות ביותר של מסיבת התה, בהתמודדות בנוואדה. אנגל קוראת לביטול הביטוח הלאומי, מתנגדת לכל הפלה, גם במקרים של גילוי עריות או אונס, ומתנגדת להתערבות ממשלתית בהכנסת פלואוריד למי השתיה. העובדה שמועמדת כאנגל הובילה במירוץ עד לא מכבר רק מעידה על חוסר הפופולריות של ריד. הוא נבחר, בסופו של דבר, מפני שאנגל פשוט הבהילה חלק מהבוחרים.

בקליפורניה, הסנטורית הדמוקרטית ברברה בוקסר הצליחה להתגבר על האתגר של קארלי פיורינה, לשעבר מנכ"לית יוליט פאקארד. בדלאוור, הובסה מועמדת מסיבת התה כריסטין ("אני לא מכשפה") אודונל. בווירג'יניה המערבית, הביס המושל הפופולרי של המדינה, ג'ו מנצ'ין, מיליונר מקומי, שאהב לומר שהוא התעשר בדרך המסורתית, קבלת ירושה גדולה. בקונטיקט, גבר התובע הכללי של המדינה, ריצ'ארד בלומנתאל, על לינדה מקמהאון, שהיתה בעלת השליטה בחברה שמארגנת ומשדרת בטלוויזיה תחרויות בהתאבקות חופשית.

הציבור נוקם באובמה: "חשים יאוש עמוק"

הרפובליקנים זקוקים ל-10 מושבים נוספים כדי לתפוס את השליטה בסנט. נכון ל-7 בבוקר, הם זכו בארבעה מושבים נוספים בלבד. הסיכויים שיגיעו לרף הנדרש שואפים לאפס, לפי הערכות של אנליסטים. בכל זאת, בין הארבעה נמצאים שניים מכוכבי מסיבת התה: מארק רוביו בפלורידה ורנד פול בקנטאקי. שניהם החלו את הקמפיין שלהם ללא ברכת הממסד הרפובליקני, שסבר שהם קיצוניים מדי. בעקבות נצחונותיהם בפריימריז, אימצה אותם ההנהגה הרפובליקנית, ובדיעבד היא לא טעתה, מבחינתה.

"אנחנו באים להחזיר לידינו את הממשלה", אמר אמש פול בנאום ניצחון. "אומרים שהסנט האמריקני הוא המוסד שיש בו יותר דיונים מאשר כל גוף אחר. אני עומד לבקש מהם לדון על הנושא הבא: העם האמריקני לא מאושר ממה שקורה בוושינגטון".

בבחירות למושל מדינת ניו-יורק, גבר בנקל התובע הכללי של המדינה, אנדרו קואמו, על המועמד הרפובליקני, קארל פאלאדינו, יזם נדל"ן, שקנה לו בהתרצויות זעם וגילויי גסות רוח. המושל הבא של קליפורניה, יהיה ג'רי בראון, שהביס את מג וויטמן, לשעבר מנכ"לית אי ביי. וויטמן השיקעה מיליוני דולר מכספה במירוץ.

סקרי יציאה שערכה AP ב-268 קלפיות ברחבי ארה"ב, שנבחרו באקראי, העלו שהמצב הכלכלי הקשה היה הגורם הראשון במעלה שחולל את תבוסת הדמוקרטים. יותר מ-80% מהנשאלים הביעו דאגה מכיוון הכלכלה בעתיד הקרוב. יחד עם זאת, רוב הנשאלם אמרו, שהמצב הפיננסי של משפחתם שלהם נותר כשהיה אשתקד או אפילו השתפר.

אכזבה עמוקה מביצועי הנשיא והדמוקרטים חילחלה לכל הקבוצות הדמוגרפיות. נשים נוהגות בדרך כלל להצביע בעד דמוקרטים. הפעם, 50% מהנשים הצביעו בעד מועמדים רפובליקניים, וכמוהן רוב הגברים.

הסקרים הראו שמסיבת התה עשתה רושם עז על הבוחרים. 40% מהנשאלים הביעו תמיכה בה. למעשה, לנשאלים לא היתה דעה חיובית על הדמוקרטים או על הרפובליקנים. עיקר זעמם יצא על הממשלה הפדרלית. 25% מהנשאלים אמרו שהם "כועסים" על הממשלה.

"מעודי לא חשתי יאוש עמוק כל כך כפי שאני חש עכשיו", אמר מצביע מניו-ג'רזי, שהצביע בעד מועמדים רפובליקניים בגלל העוינות שלו, כדבריו, לברק אובמה ולננסי פלוסי.