לאן חותרת אורקל?

ביצועי אורקל מצוינים, אבל מכאן ועד מלחמה ב-IBM בגיזרת השרתים זה סיפור אחר

ההפיכה של אורקל לבעלת 10% החזקה בחברת מלאנוקס לפני שבוע, הייתה הניצוץ האסטרטגי הראשון מכיוון החברה כלפי תחום החומרה. עד כה ראינו את רכישת סאן, אין סוף הצהרות על שילוב החומרה בליבת הפעילות, מוצרים שונים ותוכניות ארוכות טווח. אבל כנראה זו הפעם הראשונה שבה לארי אליסון, מייסד ומנכ"ל אורקל, מגבה את המדיניות המוצהרת בהשקעה שמיועדת לבניית מערכת אקולוגית סביב מוצרי החברה.

לאן חותרת אורקל? על-פי גרטנר, לחברה שהוקמה לפני 32 שנה יש היום 48% משוק בסיסי הנתונים, השוק המסורתי שלה. באורקל מתכוונים לצמוח באמצעות חדירה לבסיסי הנתונים הארגוניים, המקום בו מתרכזים מירב המאמצים והתקציבים במהפכת המחשוב הנוכחית שעוברת בענן המחשוב. באורקל מאמינים כי שילוב חומרה ותוכנה למערכת אחת יוביל אותה בהשתלטות על חוות השרתים הענקיות - אם בארגונים ואם בספקיות שירותי הטלקום.

מערכות ה-Exadata וה-Exalogic של אורקל, שמורצות בהסתמך על השבבים והכרטיסים של מלאנוקס, מספקות פלטפורמת תוכנה וחומרה לאחסון ולהרצת יישומים, בהתאמה. על-פי נתוני החברה, Exalogic מסוגלת לטפל בעומסים של עד מיליון בקשות גישה מהאינטרנט בשנייה, מה שבחישוב מהיר מאפשר לשני ארונות שרתים להתמודד עם כלל התנועה בפייסבוק, וברבע מהמחיר ממה שמציעות המתחרות.

הנתונים האלו מרשימים עבור חברה שלא עסקה בתחום החומרה עד לפני שנתיים. אבל, זו לא הפעם הראשונה שבה חברת ענק עושה שינוי במרחב האסטרטגי שלה. IBM, החליטה באמצע שנות ה-90 לשים את הדגש על תוכנה ושירותים ובעשור האחרון ביצעה יותר מ-100 רכישות של חברות בתחום.

לשם השוואה, אורקל ביצעה 70 רכישות במשך 6 שנים בסך של 34 מיליארד דולר. כיום הפעילות של IBM בתחום התוכנה היא עם נתונים דומים לאורקל - הכנסות שנתיות של 23 מיליארד דולר לעומת 20 מיליארד לאורקל. והנה, אורקל שהצליחה "לשנות את פני המחשוב העסקי לעד", כפי שכתוב באתר החברה, ניצבת בפני השינוי האולטימטיבי, המלחמה ב-IBM.

צחצוחי החרבות בשבועות האחרונים מול HP הם רק ההקדמה. בחברת המחקר Bloor העריכו השבוע כי הקרב האמיתי בין שתי החברות כבר יצא לדרך ומוצאים גם רמיזות בין השורות בשיחת הוועידה האחרונה של IBM. הקרב בין אורקל ל-IBM יהפוך בקרוב לדרמה הגדולה של עולם המחשוב החדש. אליסון יצטרך להוכיח כי ידע מה הוא עושה.