יוון הבאה? מתגברים החששות באירלנד מפני חדלות פירעון

המשקיעים "מחרימים" רכישות אג"ח ממשלתיות של אירלנד ■ אנליסט בכיר:"אירלנד קרובה מאוד לשביתה של רוכשי אגרות חוב ממשלתיות"

חצי שנה אחרי משבר החוב ביוון, אירלנד ממקדת את תשומת לב מדינות גוש האירו בעקבות התגברות החשש מפני חדלות פירעון, כפי שכמעט קרה ביוון, שניצלה ברגע האחרון הודות לסיוע של 110 מיליארד אירו מהאיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית.

בשבוע שעבר הנהיגה ממשלת אירלנד תוכנית הבראה שכוללת קיצוץ הוצאות והעלאת מיסים המוערכת ב-6 מיליארד אירו (8.4 מיליארד דולר) במהלך שנת 2011. אירלנד עומדת בפני סיכון של היעדר יכולת להחזיר את חובותיה באמצע השנה הבאה, כאשר האפשרות היחידה העומדת בפני הממשלה היא גיוס חוב חדש בשוק האג"ח.

אלא שהמשקיעים "מחרימים" את רכישות אגרות החוב הממשלתיות עקב הפחד מיחס החוב/תוצר הגבוה של אירלנד ומחשש שלא תוכל להחזיר את חובותיה. על רקע זה אירלנד מנסה לשכנע את המשקיעים שהיא לא תהיה יוון הבאה. כאמור, יוון נאלצה לקבל סיוע מהאיחוד האירופי ומקרן המטבע הבינלאומית במאי האחרון לאחר שנקלעה למשבר חוב והתשואות על אגרות החוב שלה ל-10 שנים נשקו ל-10% - הרבה מעל רף ה-5% שסימנה כיעד מועדף לגיוס חובות.

אינדיקציה לבריחת המשקיעים מאג"ח ממשלתיות היא העלייה בתשואה על האג"ח הממשלתיות של אירלנד ל-10 שנים. התשואה על האג"ח של אירלנד זינקה בימים האחרונים ועומדת על 7.8%. הפער בין תשואות האג"ח הממשלתיות של אירלנד ל-10 שנים לאג"ח הממשלתיות של גרמניה עלה בשבוע שעבר והגיע לרמה של 5.4%.

"בנקודה זו אירלנד קרובה מאוד ל'שביתת' רוכשי אג"ח", אמר אנליסט בכיר, והתכוון כמובן למצב שבו משקיעים לא ירצו לקנות את אגרות החוב של אירלנד. עוד הוסיף, כי "משהו באירלנד חייב לקרות בשבועות הקרובים כדי לשנות את הדינימיקה".

שר האוצר של אירלנד, בריאן לניהון מתכוון לצמצם את הגירעון ל-3% מהתמ"ג עד 2014, לעומת 12% בשנה הנוכחית.

"השעון מתתקתק בין הפוליטיקה לתקציב, כאשר המשקיעים צופים מנגד", אמר סקוט מקדונלד, העומד בראש מרכז מחקר הכלכלי באירלנד. עוד הוסיף כי התקציב הוא המפתח להחזרת הביטחון באירלנד.