שוק המט"ח: נפח מסחר חריג באוקטובר; הזרים היוו 65% ממנו

בנק ישראל: נפח המסחר זינק ב-57% לכ-135 מיליארד דולר, בהשוואה לכ-86 מיליארד דולר בספטמבר ■ השקל התחזק מול הדולר בכ-0.8% ■ בנק ישראל רכש 3.125 מיליארד ד'

בנק שיראל פרסם היום את סקירתו על שוק מטבע החוץ בחודש אוקטובר בו חלה התחזקות מתונה של השקל מול הדולר במקביל להמשך היחלשות הדולר בעולם. במהלך חודש אוקטובר התחזק השקל מול הדולר בשיעור של כ-0.8%, ונחלש מול האירו ב-0.7%. זאת כאשר הדולר המשיך באוקטובר להיחלש גם מול המטבעות העיקריים בעולם - מול האירו נחלש הדולר בכ-1.5%.

מתחילת שנת 2010 התחזק השקל מול הדולר בשיעור של כ-3.7% ומול האירו בשיעור של כ-7.7%. מול מטבעות שותפות הסחר של ישראל (שער חליפין נומינלי אפקטיבי) התחזק השקל, בתקופה זו, בשיעור של כ-3.6%.

סטיית התקן של השינוי בשער החליפין - המייצגת את התנודתיות בפועל בשער החליפין - עמדה בחודש אוקטובר על רמה של 8.5%, בהשוואה לרמות נמוכות יותר בחודשים הקודמים (3.6% בספטמבר ו-5.6% באוגוסט). לשם השוואה, גם סטיות התקן הגלומות באופציות על מט"ח בשווקים המתעוררים ובשווקים המפותחים עלו בחודש אוקטובר ועמדו על רמות ממוצעות של 12.7%.

נפח המסחר - היקפי מסחר גבוהים בכל סוגי המכשירים

נפח המסחר הכולל במטבע חוץ בחודש אוקטובר היה גבוה במיוחד והסתכם בכ-135 מיליארד דולר, בהשוואה לכ-86 מיליארד דולר בספטמבר ולממוצע חודשי של כ-100 מיליארד דולר מינואר עד ספטמבר. נפח המסחר בעסקות המרה (עסקות ספוט ועסקות פורוורד) הסתכם בחודש אוקטובר בכ-42 מיליארד דולר - ממוצע יומי של כ-2 מיליארד דולר, בהשוואה לממוצע יומי של כ-1.7 מיליארד דולר בספטמבר.

פעילותם של תושבי החוץ בעסקות המרה באוקטובר הסתכמה בכ-16 מיליארד דולר (39% מסך הפעילות במכשירים אלו). במהלך חודש אוקטובר רכש בנק ישראל 3.125 מיליארד דולר. (בבנק ישראל מציינים כי נתון זה אינו זהה לנתון שפורסם בהודעה על יתרות המט"ח. ההפרש נובע מעיסקאות רכישת מט"ח בסך של 250 מיליון דולר שנקשרו בימים האחרונים של ספטמבר, אך תאריך הערך של העיסקאות חל באוקטובר).

נפח המסחר באופציות למט"ח "מעבר לדלפק" (אופציות שלא נסחרות בבורסה לני"ע) הסתכם בחודש אוקטובר בכ-16 מיליארד דולר ונפח המסחר בעסקות החלף היה גבוה במיוחד והסתכם בכ-78 מיליארד דולר, בהשוואה לכ-50 מיליארד דולר בספטמבר ולממוצע חודשי של כ-56 מיליארד דולר מינואר עד ספטמבר.

חלקם היחסי של תושבי חוץ בנפח המסחר הכולל (עסקות המרה, עסקות באופציות ועסקות החלף) היה כ-65% באוקטובר לעומת כ-63% בספטמבר וכ-67% בחודש אוגוסט.