בשם השקיפות: חזקיהו מחייב הבנקים בגילוי ברור להוצאות ה-IT

הוצאות המחשוב של הבנקים (מיליארדי שקלים בשנה) מפוזרות בסעיפים שונים בדו"ח, מצב המקשה להבין כמה באמת הוציאו בגין ניהול, פיתוח ותחזוקת מערך ה-IT

בנק ישראל מגדיל את שקיפות דיווחי הבנקים, ומנחה אותם לתת גילוי בהיר וברור להוצאותיהם בתחום טכנולוגיית המידע (IT). כך עולה ממכתב ששלח המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, לבנקים והגיע לידי "גלובס".

"לאור החשיבות הרבה של מערך טכנולוגיית המידע בתפעול ובניהול התקין של בנקים, עלה הצורך לכלול בדו"ח הדירקטוריון השנתי דיון נפרד בדבר השקעות והוצאות הבנק והחברות שבשליטתו בגין IT", כותב חזקיהו.

ההנחיה ניתנה לאחר התייעצות שקיים בנק ישראל בוועדת הקשר של לשכת רו"ח עם המפקח על הבנקים. בראש הוועדה עומדת רו"ח איילין טולדנו, שותפה אחראית על תחום שירותים פיננסיים במשרד סומך חייקין.

כיום הוצאות המחשוב של הבנקים, מיליארדי שקלים בשנה, מפוזרות בסעיפים שונים בדו"ח, מצב המקשה להבין כמה באמת הוציאו בגין ניהול, פיתוח ותחזוקת מערך ה-IT. הנתונים מפוזרים בסעיפים שונים בדו"ח רווח והפסד כמו שכר, פחת והוצאות אחרות. כך למשל, פיתוח תוכנות מחשב נרשמות בסעיף "בניינים וציוד".

הסעיף השני בגובהו

נקבע כי החל בינואר 2012 ייתנו הבנקים גילוי נאות לגבי הוצאותיהם, תוך פירוט הסכומים וציון הסעיפים שנרשמו בהם ההוצאות בדו"ח רווח והפסד. לגילוי הכמותי יתווסף הסבר המבהיר את מהות ההוצאות שנרשמו בכל סעיף. כמו כן יינתן גילוי כמותי לעלויות שלא נרשמו כהוצאה אלא כנכס, כגון עלויות פיתוח תוכנה, תוך פירוט הסכומים המרכיבים את סך ההשקעה. הוצאות ה-IT הן סעיף ההוצאות השני בגובהו במערכת הבנקאית - אחרי שכר העובדים. עלויות המחשוב ב-2009 היו 3.1 מיליארד שקל. הבנקים מדווחים על 1.05 מיליארד שקל, כשליש מהעלויות, כהוצאה. היתרה מוגדרת כהשקעה.

11
 11