40% מהיועצים: "לנצל את הירידות במניות הגז ולהגדיל חשיפה"

סקר "גלובס-מיטב": רק 30% מוטרדים מהמלצות ששינסקי וחושבים שהסיכון גבוה מדי

יועצי ההשקעות בבנקים לא מתרגשים מהפרסום הצפוי של מסקנות ועדת ששינסקי לבחינת תמלוגי הגז. מסקר של "גלובס-מיטב" שנערך אתמול (ג') וכלל כ-200 יועצי השקעות, עולה כי 40% מהיועצים חושבים שכדאי לנצל את הירידות שהיו אתמול במגזר שותפויות חיפושי הגז והנפט ודווקא להגדיל חשיפה למניות המגזר.

30% מהיועצים נותרו אדישים לפרסום ההמלצות הצפוי, וחושבים שלא צריך לשנות את הפוזיציה בהשקעה בשותפויות. לעומת זאת כ-30% מהיועצים מוטרדים מהפרסום הצפוי, חושבים שהסיכון במגזר גבוה מדי, ולכן עדיף להקטין חשיפה למגזר, שכן המניות ויחידות ההשתתפות של הגופים המשתייכים אליו ימשיכו להיפגע.

עיקרי ההמלצות

שלשום נחשפו ב"גלובס" עיקרי ההמלצות אותן מגבשת ועדת ששינסקי, לקראת הגשת דו"ח מסקנות הביניים של הוועדה שצפויה בשבוע הקרוב. במסגרת ההמלצות המתגבשות, אשר יחולו גם על תגליות הגז הקיימות, מסתמן כי התמלוגים מההכנסות שמשלמות היום שותפויות החיפושים, בשיעור של 12.5%, לא ישתנו. אולם, אליהם יתווסף מיסוי נוסף, אשר ייקבע באופן ספציפי לכל פרויקט, ויהיה בטווח של 20%-60%. המס ישולם בפועל למדינה, רק לאחר שהרווח שנצבר בפרויקט הגיע להיקף עלויות הפיתוח, בתוספת שולי רווח מסוימים.

כמו-כן, ועדת ששינסקי שוקלת לבטל הטבת מס משמעותית הניתנת לחברות חיפושי הגז והנפט ואשר מכונה "מס אזילה". ביטול ההטבה עשוי להשפיע באופן דרמטי על היקף התשלומים המועברים על-ידי החברות למדינה. במידה שהוועדה תחליט לבטל את ההטבה, תהיה ההחלטה שקולה להעלאת שיעור התמלוגים המועברים על-ידי חברות הגז והנפט למדינה מכ-12.5% לכ-21%.

מסקר "גלובס-מיטב" עולה כי מרבית היועצים (59%), מעריכים שהמס יתכנס לאמצע הטווח של המסקנות הצפויות, כלומר יעמוד על 40%. 20% מהיועצים מעריכים כי ייגבה מס נמוך של עד 20% בלבד, ורק 9% מהיועצים חושבים שיוטל מס גבוה של 60%.

סקר גלובס מיטב ליועצי השקעות
 סקר גלובס מיטב ליועצי השקעות