הומלץ לאשר את תוכנית המתאר הארצית למתקנים סולאריים

בתום מאבקים ודיונים שנמשכו כשנתיים החליטה היום המועצה הארצית לתכנון ולבנייה להמליץ לממשלה לאשר את תוכנית המתאר הארצית

בתום מאבקים ודיונים שנמשכו כשנתיים החליטה היום (ג') המועצה הארצית לתכנון ולבנייה להמליץ לממשלה לאשר את תוכנית המתאר הארצית למתקנים סולאריים פוטו-וולטאיים (PV) לייצור חשמל (תמ"א 10/ד/10).

אישור התוכנית אמור לסלול את הדרך לעמידה ביעד שקבעה הממשלה בינואר 2009 של ייצור 10 אחוז מהחשמל בישראל ממקורות אנרגיה מתחדשת עד לשנת 2020.

המאבקים סביב התמ"א עסקו בעיקר באיזון בין הרצון לפתח מתקנים סולאריים לבין החשש מפני פגיעה בשטחים פתוחים, לאור כמות השטח הגדולה שדורשים המתקנים (לצורך הקמת מתקן של מגה-ואט אחד נדרש כיום שטח של כ-20 דונם, בממוצע ע.ב.) התוכנית שאשרה המועצה, בראשות ממלא מקום ראש מינהל התכנון האדריכל דורון דרוקמן מציעה שני מסלולי אישור לתכניות להקמת מתקני PV היתר ותוכנית.

מסלול ההיתר, המהיר יותר מתייחס למתקנים על גגות מבני מגורים, משק ותעשייה, על-גבי מתקנים הנדסיים ובשטחי מאגרי מים וחניונים. מסלול התוכנית חל על כל המתקנים שאינם מיועדים לאתרים אלה.

בנוסף כוללת התוכנית שורת מגבלות על מתקנים קרקעיים: איסור גורף על הקמת מתקנים בשטחים הפתוחים שבמחוזות תל-אביב והמרכז, איסור על הקמת מתקנים בשטחים בעלי ערכי נוף, מצד שני תינתן עדיפות להקמת מתקני PV בשטחי תעשייה בנפות באר-שבע, הגולן ועוטף עזה.

המועצה החליטה היום על מספר שינויים בנוסח שהובא לאישורה על-ידי הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע) ובהם כי תוכנית המתאר החדשה תחול גם על מתקני PV שיוקמו בתוך בסיסי צה"ל, חיל-האוויר ומתקנים בטחוניים אחרים, בנוסף החליטה המועצה לקרוא לרשות החשמל לתמרץ עוד יותר את מתקני הגגות בין היתר על-ידי ביטול ההגבלה של חיבור מתקן PV אחד לכל מונה.