"יש נתק בין ההון סיכון למוסדיים - נהיה שדכנים ונשלם על הארוחה"

משרדי האוצר והתמ"ת הציגו את היוזמה לעידוד המוסדיים להשקיע בקרנות: התוכנית תצא לדרך השנה

משרדי האוצר והתמ"ת הציגו היום (ה') בכנס משקיעים בתל אביב את עיקרי תוכנית "יתרון יחסי". מטרת התוכנית היא להעניק מימון והגנה ממשלתיים על-מנת להמריץ את המשקיעים המוסדיים הישראליים להשקיע בקרנות ההון סיכון הפועלות בתעשיית ההיי-טק הישראלית.

נוסח התוכנית הסופי יפורסם רק בעוד כמה שבועות, לאחר שהאוצר יסיים לקבל את הצעות והערות השוק. "המטרה היא שינוי משוואת הסיכון-סיכוי של המוסדיים המשקיעים בקרנות, באמצעות הותרת הסיכוי והפחתת הסיכון", אמרו באוצר. התוכנית הסופית מתוכננת לצאת לדרך עד תחילת 2011.

היקף התקציב הוא 200 מיליון שקל במיצוי מלא, כך שהמוסדיים יוכלו לממן עד 800 מיליון שקל במסגרת ההגנה.

בתוכנית יוכלו להשתתף לא רק קרנות הון סיכון מסורתיות, אלא גם קרנות שבהן המוסדיים שותפים בניהול, fund of funds וקרנות ציבוריות שהן חברות השקעה הנסחרות בבורסה עם הון עצמי של לפחות 100 מיליון שקל.

הגופים שיזכו להגנה יתחייבו להשקעה של לפחות 85% בחברות מו"פ בתעשייה הישראלית, בחברות ישראליות או בכאלה הקשורות לישראל, בכל שלבי הפיתוח וללא הגבלת סקטורים. סך ההשקעה המוגנת בכל קרן לא יעלה על 40% מסך ההון המנוהל על-ידה.

התוכנית רלבנטית רק לקרנות המנהלות לפחות 100 מיליון שקל, כשההשקעה המוגנת של המשקיע המוסדי תנוע בטווח של 25-125 מיליון שקל לכל הקרנות. התוכנית לא תחול על השקעה בקרנות ממשלתיות.

סף התשואה המינימלית המוגנת ייבחן רק בסוף תקופת ההשקעה, כאשר שיעור ההחזר הבסיסי ישתנה לאורך חיי הקרן - מ-15% בבסיס עבור חיי קרן של 7 שנים, ועבור כל רבעון מעבר לכך ההגנה תגדל. חיי הקרן לא יוגבלו. ההגנה המקסימלית תהיה 25%.

את התוכנית הציג ערן היימר, סגן בכיר לחשכ"ל, שאמר כי "יש נתק רע ומזיק בין קרנות ההון סיכון הישראליות והמשקיעים המוסדיים. אנחנו נהיה שדכנים, נביא את הצדדים לשולחן ונשלם על ארוחת הצהריים".

"אין פתרון קסם"

חיים שני, מנכ"ל האוצר ולשעבר מנכ"ל נייס, אמר ש"המדינה רק יכולה לתת כלים ופלטפורמה לשוק, אבל אין לנו פתרון קסם להשגת המטרות בצעד אחד". שרון קדמי, מנכ"ל התמ"ת, ציין ש"יש פה התחייבות ממשלתית מהקצה אל הקצה שהחליטה ללכת בכל הכוח קדימה".

עיקרי התוכנית:

* היקף התוכנית: 200 מיליון שקל במיצוי מלא

* ההשתתפות בסיכון: עד 25%

* סף תשואה: 15%

* ההשתתפות בסיכון: עבור כל קרן בנפרד (ללא קיזוז הפסדים בין קרנות שונות)

תנאים בסיסיים לקבלת ההגנה הממשלתית:

* על הקרנות להשקיע לפחות 85% בחברות ישראליות או קשורות לישראל

* על הקרן המוגנת לנהל לפחות 100 מיליון שקל

* השקעה לגוף מוסדי בטווח של 25-125 מיליון שקל לכל הקרנות

* סך ההשקעה המוגנת: עד 40% מנכסי הקרן