רשות ההגירה חששה כי עוזרת ברק תגורש; ביקשה עדות מוקדמת

מאחר שרשויות המדינה לא הצליחו להעביר את מסמכי הבקשה לעדות מוקדמת לידיה של נילי פריאל עצמה - חזרה בה המדינה לפי שעה מהבקשה לשמוע את עדותה של העוזרת

תובעי רשות ההגירה ביקשו מבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב לשמוע את עדותה של העובדת הזרה שעבדה בניקיון בביתם של נילי פריאל ואהוד ברק, במסגרת עדות מוקדמת, מחשש שמא זו תגורש מישראל בטרם פתיחת משפטה של פריאל. ואולם מאחר שרשויות המדינה לא הצליחו להעביר את מסמכי הבקשה לעדות מוקדמת לידיה של פריאל עצמה - חזרה בה המדינה מהבקשה לעדות מוקדמת, ומחקה אותה מתיק בית המשפט לפי שעה.

ממסמכים שהגיעו לידי "גלובס", והנחשפים כאן לראשונה, עולה כוונתן של רשויות התביעה, שינהלו את משפטה של פריאל, על הגשת כתב אישום נגדה - להעיד את העובדת הזרה וירג'יניה נאברו, במסגרת הליכי עדות מוקדמת.

היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, טרם החליט אם להגיש כתב אישום נגד פריאל, ואולם הליכי העדות המוקדמת התבקשו נוכח האפשרות שבמועד קיום המשפט לא תהיה העדה המרכזית זמינה למסור עדות בשל גירושה מהארץ.

בקשת רשות ההגירה למסירת עדות מוקדמת הוגשה לבית הדין האזורי בת"א לפני כעשרה ימים. המשיבה בבקשה היא פריאל בלבד, ולא בעלה, שר הביטחון ברק. "כנגד המשיבה נפתחה חקירה בגין ביצוע עבירות לפי חוק עובדים זרים", כתבה לבית הדין לעבודה עו"ד ענת שמעוני, התובעת מרשות ההגירה. "במהלך החקירה נגבתה עדות מעובדת זרה שאיננה אזרחית ישראל או תושבת בה. כנגד העובדת הוצא צו הרחקה המיועד לביצוע בכל עת. בהיעדר עדותה של העובדה הזרה לא ניתן יהיה להוכיח עובדות מהותיות, אם יוגש כתב אישום לאחר סיום הליך החקירה".

מסירה אישית

רשות ההגירה ביקשה מבית המשפט אורכה של שלושה ימים, שבהם תוכל לבצע מסירה אישית לידיה של פריאל, כדי שתוכל להתייצב בדיון בבית הדין, שבו יוכרע אם לקיים הליך עדות מוקדמת. לדיון בעדות המוקדמת היה אמור להתייצב גם מתורגמן מטעם בית הדין לשפה התאילנדית, כדי לשמוע את עמדתה של העובדת הזרה.

נשיא בית הדין האזורי לעבודה בת"א, מיכאל שפיצר, הורה תחילה לרשות למסור לפריאל במסירה אישית את המסמכים עד אותו יום בשעה 20:00 בערב. ואולם לבקשת הרשות, ניתנה לה ארכה של ימים אחדים, עד ליום ראשון לפני שבוע.

ואולם, בשבוע שעבר הודיעה רשות ההגירה לבית הדין לעבודה כי "בניסיון לבצע מסירה אישית לפריאל, התברר לנציגי המדינה כי הגב' פריאל שוהה בימים אלה בחו"ל. משאין באפשרותנו לבצע מסירה של החלטת בית הדין ולקיים דיון במועדים הרלוונטיים, מתבקש בית הדין בשלב זה למחוק את הבקשה לעדות מוקדמת". השופט שפיצר נענה ומחק בשלב זה את הבקשה.

המסירה האישית של בקשת העדות המוקדמת לידיה של פריאל היתה נחוצה, מאחר שככל הנראה, במועד הגשת הבקשה לעדות מוקדמת לא היתה פריאל מיוצגת על-ידי עו"ד, שאליו אפשר היה לשגר את המסמכים. עוה"ד יעקב בורובסקי ושולמית אשבול קיבלו מאז את ייצוגה של פריאל במסגרת פרשה זו. בורובסקי סירב להגיב לפניית "גלובס" בעניין זה.