שטרום: פיצול חברת חדשות ערוץ 2 יפגע בעצמאותה

הממונה על ההגבלים לשעבר: "דווקא משום שכיום הבעלות בחברת החדשות מבוזרת, קיימת עצמאות חדשותית. על כן, הוראה על מכירת החברה לבעל רישיון אחד תפגע בעצמאותה"

הממונה לשעבר על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום, יוצא בחוות-דעת נגדית לזו של רשות ההגבלים העסקיים בעניין חברת חדשות ערוץ 2.

בחוות-דעת שהוציא שטרום, אשר הגיעה לידי "גלובס", הוא כותב כי "חברת החדשות אינה בעלת מונופולין לפי חוק ההגבלים העסקיים. בהתאם לכך, כללים של דיני הגבלים עסקיים החלים על בעלי מונופולין כלל אינם יכולים לחול עליה".

שטרום ממשיך וכותב כי "אין יסוד אמיתי, משפטי או כלכלי, לגרום בחוק לפירוק מבנה הבעלות של חברת החדשות של ערוץ 2. על רקע פתיחת השוק לשחקנים נוספים, גם אין כל נחיצות או תועלת בדבר.

"התערבות חקיקתית הכופה עתה את פיצול הבעלות בחברת החדשות עלולה לפגוע באופן ממשי בעצמאות החדשותית שלה, ובמשמע - בתחרות בתחום שידורי החדשות בטלוויזיה.

"על רקע זה, המלצתי היא שלא לחוקק 'פירוק בעלויות חפוז' במצב שבו אין לתאגיד בו מדובר כל מונופול, וכשאין לפירוק זה כל הצדקה מבוססת של פגיעה משמעותית בתחרות לאחר 17 שנים של ניסיון".

מנכ"ל חדשות ערוץ 2, אבי וייס, אמר היום (ד'), על רקע נוסח הצעת החוק הקובעת כי לא תהיה בעלות משותפת של רשת וקשת על חברת החדשות, כי "משמעותה החד-משמעית והמיידית של הצעת החוק היא סגירת חברת חדשות ערוץ 2. האם לכך התכוון השר כחלון בבואו לעשות רפורמה בשוק הטלוויזיה? הדמוקרטיה וחופש הביטוי יחפגעו אנושות כתוצאה מסגירת גוף התקשורת האמין, המקצועי האובייקטיבי והבלתי תלוי במדינת ישראל".

בחוות-דעתו כותב שטרום כי "התערבות מהסוג של כפייה לפיצול בעלויות בחברה יצרנית פעילה, הקיימת זה 17 שנה, הוא 'נשק' השמור לאחד משני מקרים - קיומו של מונופולין החונק את התחרות בענף, או בהיות הבעלות המשותפת בחברה המשותפת בסיס מוכח להפרות חוק ההגבלים העסקיים. אף אחד מן המקרים בהם מצדיק הדין פירוק בעלות בחברה קיימת לא קיים במקרה זה".

לדבריו, "בחינת הנעשה בפועל בשוק בו מדובר לאורך שנים מלמדת בצורה ברורה כי השוק רק הופך תחרותי יותר, בפרט לאחר התבססות חדשות ערוץ 10. יתרה מכך, השינוי החקיקתי הנוכחי יוצר פתיחה של השוק לתחרות נוספת... דווקא משום שכיום הבעלות בחברת החדשות מבוזרת, קיימת עצמאות חדשותית. על כן, הוראה על מכירת חברת החדשות לבעל רישיון אחד הוא שיוצר חשש סביר לפגיעה בעצמאות החדשותית, שהינה כה חיונית לתחרות".

שטרום הוסיף וציין כי "הרשות השנייה עצמה ציינה בדו"חות רשמיים שונים את התפתחותה של התחרות מצד חברת החדשות של ערוץ 10 כאחד ההישגים החשובים ביותר של עליית ערוץ זה, וכנקודת ציון בשוק הטלוויזיה המסחרית".