סוף למתנות: יועצים לא יורשו לקבל הטבות מבתי ההשקעות

רשות ני"ע מבהירה ליועצי ההשקעות בבנקים: השתתפות בכנסים מקצועיים הנערכים במסעדות, והמשלבים תכנים בידוריים כגון הקרנת משחקי כדורגל - מנוגדת לחוק

רשות ניירות ערך מבהירה ליועצי ההשקעות בבנקים: השתתפות בכנסים מקצועיים הנערכים במסעדות, והמשלבים תכנים בידוריים כגון הקרנת משחקי כדורגל, הינה מנוגדת לחוק.

כפי שנחשף ב"גלובס" באוגוסט האחרון, לאחרונה נערכו מספר כנסים ליועצים, שלא עמדו בהוראות החוק. כך, למשל, בית ההשקעות אי.בי.אי. ביקש לערוך כנס שכלל הקרנת משחק חצי גמר של המונדיאל בבר בתל אביב. בעקבות מידע בעניין שהגיע לרשות ממתחרים של בית ההשקעות, היא עצרה את קיומו של הכנס. מקרה נוסף שאירע, נגע לאתר האינטרנט FUNDER, שביקש לערוך כנס שכלל הופעת בידור, אולם הרשות לא אישרה את קיומו.

תופעת הכנסים במסעדות היא רחבה ונפוצה. בתי השקעות רבים עורכים כנסים ליועצים, בעוד שהם אמורים, כידוע, להמליץ ללקוחותיהם על השקעת כספם רק על סמך מערכות הדירוג בבנקים. התחרות החריפה גורמת לחלק מבתי ההשקעות למצוא דרכים יצירתיות לגרום ליועצים להעדיף גוף אחד על משנהו, גם אם הדברים אינם נאמרים באופן מפורש. לאור מקרים אלה, הבינו ברשות כי יש צורך לרענן את ההוראות הקיימות, והחליטו להוציא נוסח חדש שהופץ אתמול.

בלי הופעות ומנויים לעיתונים

"נוסח חדש זה של ההוראות, הוא פרי לקחים ותובנות שהופקו במהלך בחינת יישומן של ההוראות המקוריות, ופרי בדיקה שנערכה לאחרונה על ידי סגל הרשות", נכתב בדברי ההסבר להוראות. "הבחינה הציפה מאפיינים להתנהלות כנסים, שמעלים צורך בהבהרת והרחבת ההוראות המקוריות".

כעת, לפי ההוראות החדשות, אסור ליועץ לקבל כל טובת הנאה מבתי ההשקעות, בין אם באופן אישי ובין אם היא ניתנת לסניף בו הוא עובד. איסור זה כולל, למשל, מתנה אישית כגון כרטיסים למופע ומנויים לעיתונים, וכן מימון פעילות חברתית כגון טיולים ומפגשי גיבוש. הרשות מבהירה כי לא תתקבל טענה כי יועץ השתתף רק בחלק המקצועי של הכנס.

עוד מבהירה הרשות כי הכנסים יבוצעו רק במקומות המיועדים לערכית כנסים או העברת הרצאות, וליועץ מותר לקבל רק חומר שיווקי או מוצרים פרסומיים בעלי ערך סמלי. ההזמנה ליועץ תיעשה בכתב, ותינתן לו דרך הנהלת הסניף. על ההזמנה לפרט את המרצים והנושאים שיעלו ולוח זמנים מפורט של הכנס.

יצוין כי גם על מנהלי הקרנות חלות הגבלות על מתן טובות הנאה מכוח חוק השקעות משותפות בנאמנות, כאשר הסנקציות במקרה של הפרת ההוראות כוללות קנסות כספיים ואישומים משמעתיים.