אירלנד הציגה תוכנית קיצוצים בהיקף 15 מיליארד אירו

(עדכון) התוכנית מימשך 4 שנים כאשר 40% מהקיצוץ יבוצע ב-2011 ■ שכר המינימום ירד באירו ל-7.65 אירו S&P חתכה את דירוג אג"ח האיריות הארוכות ל-(A) מ-(-AA)

ראש ממשלת אירלנד הכריז היום (ד') על תוכנית קיצוצים ל-4 השנים הבאות שמטרתה לייצב את אירלנד ולחלץ אותה ממשבר החובות אליו נקלעה בהיקף כולל של 15 מיליארד אירו. הממשלה האירית החליטה ש-40% או 6 מיליארד אירו מהקיצוץ יבוצע כבר בשנת 2011. התוכנית הזו הינה הצעד הראשון שצריך רה"מ קוואן להציג לפני את תקציב השנה הבאה הצפוי לבוא לאישור הפרלמנט עד ל-7 בדצמבר.

במסגרת התוכניות יופחת השכר המינימלי באירלנד באירו שלם והוא יעמוד על 7.65 אירו לשעת עבודה. לעומת זאת מס החברות הנמוך, אשר היווה את מקור המשיכה המרכזי בעבור חברות בינלאומיות לאירלנד בעשור האחרון, יוותר על כנו בשיעור של 12.5%. המע"מ יעלה בשנת 2013 ל-22% לעומת 21% כיום.

הקיצוץ בהוצאות השוטפות של אירלנד יסתכם בכ-7 מיליארד אירו במהלך 4 השנים הקרובות, כאשר הקיצוץ בחיסכון הסוציאלי יסתכם ב-2.8 מיליארד אירו עד שנת 2014. עוד הודיע ראש הממשלה, קוואן על הפחתה של 24,750 משרות מהמגזר הציבורי.

ראש הממשלה אמר לפרלמנט כי אין עדיין הסכמה סופית ביחס לסיוע של האיחוד האירופי וה-IMF לאירלנד "אך דיברנו על סיוע בסך של כ-85 מיליארד אירו".

אירלנד, הסובלת מכלכלה מקרטעת ועמוסת חובות ואשר פנתה לאיחוד האירופי ולקרן המטבע הבינלאומית לקבלת סיוע, ספגה מוקדם יותר היום הורדת דירוג של האג"ח הממשלתיות ע"י סוכנות הדירוג S&P, עם תחזית דירוג "שלילית". גורמים באיחוד האירופי מעריכים כי חבילת החילוץ שתקבל אירלנד תסתכם ב-85 מיליארד אירו (114 מיליארד דולר).

S&P חותכת את דירוג האג"ח האיריות ארוכות הטווח ל-(A) מדירוג של (AA) עם תחזית דירוג "שלילית" ובנוסף הורידה את דירוג האג"ח קצרות הטווח ל-(A-1) מדירוג (A-1) עם תחזית "חיובית". הדירוג החדש של אגרות החוב הממשלתיות באירלנד לטווך ארוך עדיין מותיר את האג"ח ב-5 רמות מעל דרגה של "אג"ח זבל".

חברת הדירוג מודי'ס הזהירה בימים האחרונים מפני אפשרות להורדת דירוג האשראי של אירלנד בשל החשש כי חבילת הסיוע תכביד על החוב במדינה, כיוון שבסופו של דבר אירלנד תצטרך להחזיר את ההלוואה שתקבל בסך עשרות מיליארדי דולרים, מה שיהווה מעמסה על התקציב.

"סיכון רב טמון בשווקים האירופיים", אמר אסטרטג בכיר בשלוחה היפנית של הבנק הצרפתי BNP פאריבה.

שר האוצר של אירלנד, בריאן לניהן, יציג היום את התוכנית לקיצוץ תקציבי ב-4 השנים הבאות. נזכיר כי באירלנד קיימים לחצים פוליטיים ומפלגות הקואליציה קוראות לראש הממשלה להכריז על הקדמת הבחירות בעקבות הקשיים אליהם נקלעה המדינה.