נאשם בעבירות מין זוכה במשפט חוזר אחרי 4 שנות מאסר

העליון זיכה מחמת הספק את ארנסטו לזרובסקי מעבירות מין בקטינים, בהן הורשע לפני 10 שנים ■ הזיכוי - לאחר שכבר ריצה את עונשו ■ זו פעם ראשונה בישראל שמשפט חוזר מסתיים בזיכוי

בית המשפט העליון זיכה הבוקר (ה') מחמת הספק את ארנסטו לזרובסקי מאשמת עבירות מין בקטינים, במסגרת ערעור על הרשעתו במשפט החוזר שהתקיים בעניינו.

במשפטו הראשון, שהסתיים בשנת 2000, הורשע לזרובסקי במעשים ונדון ל-4 שנות מאסר בפועל ושנתיים מאסר על-תנאי, ואולם לאור הספקות שהתגלו בגירסת המתלונן לאחר הרשעתו של לזרובסקי הוחלט לקיים לו משפט חוזר.

זו הפעם הראשונה בישראל שמשפט חוזר שהתנהל מחדש הסתיים בזיכוי. מבין כלל המשפטים החוזרים שהתקיימו בישראל, הסתיימו כולם בהרשעה חוזרת של הנאשמים. המשפטים החוזרים היחידים שהסתיימו עד היום בזיכוי היו אלה שבהם חזרה התביעה מהאישומים לאחר ההחלטה על עריכת משפט חוזר - המקרה המפורסם ביותר בהקשר זה היה של עמוס ברנס, שהורשע במשפטו הראשון ברצח החיילת רחל הלר.

לזרובסקי, עולה מחבר המדינות, הורשע בביצוע מעשי סדום בקטינים בעת שעבד כעובד ניקיון בקאנטרי-קלאב באחת הערים בשרון.

השופטים סלים ג'ובראן, אשר גרוניס וניל הנדל קבעו כי אף שיש משקל לא מבוטל לראיות התביעה, יש לזכות את לזרובסקי מחמת הספק, שכן אשמתו לא הוכחה מעבר לספק סביר.

"אין הסבר המניח את הדעת ומשקיט את המצפון", כתבו השופטים ביחס לשאלה כיצד ייתכן שהמתלונן תיאר באופן זהה את מסכת הפיתוי וההתעללות שביצעו בו הן לזרובסקי והן עובד הניקיון הנוסף שהואשם גם הוא בביצוע עבירות מין, וזוכה.

בית המשפט העליון אף ציין כי המתלונן הגיש את תלונתו רק עם גיוסו לצה"ל, אך טען כי הותקף מינית על-ידי לזרובסקי בעת שהיה בתחילת שנות העשרה לחייו.

בית המשפט קבע כי אין לשלול את האפשרות שלפיה המתלונן ביקש להימנע משירות קרבי שאליו שובץ, ולכן בחר לבדות את הסיפור ביום שבו היה אמור להיפגש עם קב"ן צבאי.

השופטים התייחסו גם לעדותו של לזרובסקי עצמו, וקבעו כי אף שיש בה קשיים המסבכים אותו ואף שקרים מהותיים - אין בכך, לאור מכלול הראיות, כדי להביא להרשעתו, לאור העיקרון של חזקת החפות והצורך להוכיח את אשמת הנאשם מעבר לכל ספק סביר.

"לזרובסקי כבר אינו אדם צעיר וסובל מבעיות בריאותיות קשות", כתב השופט ג'ובראן. "כבר למעלה מעשור מהווה פרשה זו, למרבה הצער, את הציר שסביבו נסובים חייו. משסיים לרצות את עונש מאסרו, גייס את שארית כוחותיו כדי להיאבק על טיהור שמו הטוב והסרת הרבב שדבק בו עם הרשעתו. את חירותו לא נוכל להשיב, ועל כך אני מצר. ברם, אולי יהא משהו בפסק דין זה בכדי להשיב לו את שמו הטוב חזרה ולהעניק לו נחמה פורתא".

כאמור, לזרובסקי הורשע בראשונה בבית המשפט המחוזי בשנת 2000 בביצוע עבירות מין, וערעור על הרשעתו נדחה בבית המשפט העליון בשנת 2001.

לאחר שנאשם אחר, שגם נגדו הוגש כתב אישום על בסיס תלונה של אותו מתלונן קטין, זוכה בשל ספקות בגירסת המתלונן, פנה לזרובסקי לנשיא בית המשפט העליון אהרן ברק בבקשה למשפט חוזר, וב-2005 הוחלט לקיים לו משפט חוזר.

לפני כשנה הורשע לזרובסקי מחדש פה-אחד בבית המשפט המחוזי, ואולם העליון החליט לקבל את ערעור ולזכותו מחמת הספק.

לזרובסקי סיים לרצות לפני מספר שנים את עונש המאסר שנגזר עליו, ואפשר שכעת יבקש לתבוע את המדינה בדרישה לפיצוי על מאסר-השווא. (ע"פ 9809/08).