קטסטרופה במשק המים: הכנרת בשפל של 83 שנה

רשות המים בתחזית קודרת לקראת החורף שמסרב להגיע: צפוי נובמבר השחון ביותר ב-50 השנה האחרונות ■ "אין גשם. הזרימה חלשה, חם מאוד והאידוי רב"

רשות המים עדכנה בימים האחרונים את התחזיות שלה לחורף הקרוב וניתוח הנתונים המצטברים מצביע כי חורף 2011 יהיה שחון עוד יותר, הרבה מעבר לתחזיות קודמות שהיו קשות גם כך. מרשות המים נמסר היום (ה'), כי מאז שהחלו המדידות של היקף כניסות המים לכנרת, בשנת 1927, לא נרשם שפל כל כך גדול בהיקף הזרימה לאגם בחודש נובמבר.

ניתוח של נתונים אלה הוביל בימים האחרונים את רשות המים להסיק, כי החודש הנוכחי, שיסתיים בשבוע הבא, יהיה היבש ביותר ב-48 השנים האחרונות. רשות המים הביעה חשש כבד, שמגמת היובש הנוכחית תימשך גם עמוק אל תוך דצמבר. "המשך עצירת הגשמים יחמיר עוד יותר את מצב הכנרת; ינמיך את מפלס מי התהום וכך ידלל באופן משמעותי את שפיעת המעיינות, שבחלקם כבר נמצאים מתחת לקווים האדומים שלהם", נמסר היום מהרשות.

זה חודשים ארוכים שרשות המים והעומד בראשה, אורי שני, מתריעים מההימשכות ארוכת השנים של הבצורת בישראל. נתוני הרשות מעלים כי שש השנים האחרונות היו שנות בצורת. ניתוח עדכני של תחזיות מהימים האחרונים, מחזק את החשש שגם החורף הקרוב יהיה יבש במיוחד, מה שיביא לכדי מצב שישראל תסבול מבצורת בת שבע שנים. אם כך יהיה בסופו של דבר, הרי שמדובר בתקופת הבצורת הממושכת ביותר שידעה ישראל.

"גירעון בכמויות המים באגם"

"זאת מצוקה נדירה ומבהילה", אמר היום בשיחה עם "גלובס" מנהל תחום המים העיליים בשירות ההידרולוגי ברשות המים, הד"ר עמיר גבעתי. "המצב רע, מאוד רע. באופן שקשה להמחיש עד כמה. נובמבר יגמר בעוד חמישה ימים ואין עננים באופק. נכון שחודש נובמבר הוא לא החודש העיקרי של גשם, אך כזה חודש שחון לא היה כאן מזה 48 שנה".

לדבריו, המחסור בגשם, שגורם להאטה משמעותית בהיקף כניסת המים אל הכנרת, ביחד עם טמפרטורות גבוהות; שמים בהירים ועוד - מקבעים את הגירעון בכמויות המים שבאגם.

"בחודש נובמבר של שנה סבירה מבחינת משקעים, קיימת חדירה של 20 מיליון קוב בממוצע אל הכנרת. עכשיו אין גשם. הזרימה חלשה, חם מאוד והאידוי רב, כך שהגענו החודש לגירעון של 30 מיליון קוב מים בימה. כל אלה יוצרים מצב נוראי, שלא היינו עדים לו בעבר", אמר גבעתי.

"אסור לנו להיות שאננים"

מדידות קבועות במינהלת הכנרת מעלות, כי מדי יום מאבד מפלס האגם כ-0.5 ס"מ בקירוב. המפלס נקבע כבר על כמטר מתחת לקו האדום והוא במרחק של כ-77 ס"מ מהקו השחור: "יש לקוות כי גשמי החורף יגיעו במהרה ויבלמו את המגמה המבהילה שמסתמנת. אולם, אל לנו להיות שאננים: כרגע אנחנו לא רואים תחזיות לשינוי במגמה וגלי השרב שפוקדים את אזורנו מגבירים את האידוי באגם", אמרו היום ברשות המים.

ב-100 השנים האחרונות אירעו שלוש תקופות בצורת קשות בישראל. בשנות ה-30 נמשכה תקופת הבצורת חמש שנים. בשנות ה-60 היא נמשכה שש שנים. אם גם חורף 2011 יהיה שחון, זו תהיה תקופת הבצורת הקשה והארוכה ביותר בארץ מזה עשרה עשורים.

"בשנות הבצורת הקודמות האוכלוסייה שגרה בארץ הייתה קטנה יותר ולכן הצריכה של המים הייתה אחרת, בנוסף, גם התעשייה לא הייתה מפותחת דיו, כך שלא צרכה הרבה מים. הבעיה היא שישראל של היום מתנהלת כמו כל מדינה מערבית.

"אורח החיים המודרני משפיע גם על הצריכה הגבוהה של מים", אמר היום גבעתי.

גם המעיינות מתייבשים

ולא רק הכנרת מתייבשת: ברשות המים מוטרדים גם מהיקף השפיעה של מעיינות, בעיקר באזור הצפון. מי תהום ששפעו במספר מעיינות כבר לא נובעים מזה כשנתיים, בגלל ירידה במפלס.

כך יוצא, שכ-40% מתצרוכת המים בישראל, בעיקר למשקי הבית, מקורם כיום בשלושה מתקנים להתפלת מי ים.

היעד של רשויות המדינה הוא שעד 2013 יסופקו למשק המים כ-550 מיליון קוב של מים מותפלים בשנה ועד 2020 יותפלו מדי שנה כ-750 מיליון קוב. להשגת יעד זה, מתוכננים שלושה מתקני התפלה נוספים ונבחנת אפשרות להרחיב מתקנים קיימים.

55
 55