אפריקה הרוויחה מיליון שקל; בן-זאב: "חזרה להיות לגיטימית"

זאת לעומת הפסד של כ-348 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד ■ אפריקה מצפה לרשום ברבעון הרביעי רווח של כ-410 מיליון שקל ■ דעה: השוק מאמין באיזי כהן

רבעון לאחר שהשלימה הסדר חוב חסר תקדים, מדווחת היום (א') חברת אפריקה , שבשליטת איש העסקים לב לבייב על תוצאותיה הכספיים לסיום הרבעון השלישי של שנת 2010. הרווח המיוחס לבעלי של החברה ברבעון השלישי הסתכם בכמיליון שקל לעומת רווח חשבונאי בסך 1.15 מיליארד שקל ברבעון השני, רובו ככולו כתוצאה מעלייה חדה בהכנסות המימון שנבעו לחברה מביצוע הסדר החוב, ולעומת הפסד של כ-348 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

הקבוצה דיווחה כי היא מצפה לרשום ברבעון הרביעי של השנה, בכפוף להשלמת העסקאות עליהן דיווחה, רווח ברוטו בגין עסקאות אלה בסך של כ-410 מיליון שקל מהשלמת עיסקאות מכירת 50% מאחזקותיה בחברת מלונות אפריקה ישראל וכביש 6.

נציין כי כל החברות הבנות של קבוצת אפריקה ישראל הציגו רווחיות וצמיחה מתמשכת בפעילותן העסקית. גם מימון חוזר של החוב על בניין האפת'ורפ במנהטן עזר לחברה לקזז הפסדים ולעבור לרווח סמלי מאחר שהיקף המימון לפרויקט הופחת ל-374 מיליון דולר לעומת 450 מיליון דולר.

המניות של החברה נפלו בתקופה האחרונה בשיעור של כ-20% והיום לפני פרסום הדו"חות נרשמה במניית החברה ירידות של קרוב ל-2%. אך עם חידוש המסחר במניה נרשמות בה עליות חדות למדי של כ-4%, מאחר ובשוק ציפו שהחברה תציג הפסד בדו"חותיה.

נזכיר כי לפני שבוע פרסמה אפ"י אירופה, החברה בת של אפריקה נכסים מקבוצת אפריקה ישראל, הפועלת בתחום הנדל"ן במרכז ובמזרח אירופה, תשקיף להנפקה שבה משולבת הצעת מכר של 25%-30% ממניותיה בבורסה של ורשה, בהיקף כולל של כ-130 מיליון אירו. זו תיהיה הנפקת אקוויטי ראשונה בקבוצת אפריקה ישראל מאז הסדר החוב שנחתם השנה עם נושי החברה.

מוקדם יותר החודש פרסמה דו"חות כספיים גם דניה סיבוס, שהנה זרוע הבנייה והתשתית של אפריקה ישראל, המחזיקה בה בשיעור של 73%. הכנסות החברה ברבעון השלישי הסתכמו ב-464.3 מיליון שקל, בדומה לרבעון הקודם, אולם שיפור קל ברווח הגולמי, שהגיע ל-4.4% מההכנסות, וירידה של 55.7% בהוצאות המס ל-2.97 מיליון שקל, הובילה לשיפור של 21.8% ברווח הנקי של החברה ביחס לרבעון השני, וזה הסתכם ב-15.4 מיליון שקל.

ההון העצמי המיוחס לבעלים של החברה ליום 30 בספטמבר 2010 הסתכם בכ-3.2 מיליארד שקל לעומת 1.1 מיליארד שקל ליום 31 לדצמבר 2009. ההון העצמי כולל זכויות מיעוט הסתכם ליום 30 בספטמבר 2010 בכ-7.7 מיליארד שקל.

יתרות הנזילות שברשות הקבוצה בדו"חות המאוחדים, לרבות השקעות לזמן קצר ליום 30 בספטמבר 2010 מסתכמות בכ- 1.9 מיליארד שקל.

איזי כהן, מנכ"ל אפריקה ישראל: "עם יציאתה של אפריקה ישראל לדרך עסקית חדשה, מצויה הקבוצה בתנופה עסקית מחודשת כאשר עיקר המשאבים מופנים להשבחה ופיתוח של פרויקטים פעילים ברוסיה, במזרח אירופה ובארה"ב וזאת, לצד התחלתם של מספר פרויקטים חדשים תוך התמקדות בתחומי פעילות בהן הקבוצה נהנית מיתרון יחסי וניסיון מוכח. הקבוצה דיווחה לאחרונה על כוונתה להנפיק את אפי אירופה. מהלך זה מהווה עדות נוספת לחידוש פעילויות היזמות והבנייה בקבוצה. אין לי ספק כי, המהלכים בהם נוקטת אפריקה ישראל מבטאים את היות הקבוצה בעידן מחודש של יצירת ערך לבעלי המניות".

אפריקה עדיין לא נסחרת במחיר זול ביחס לאלטרנטיבות

אלון גלזר, סמנכ"ל המחקר בלידר שוקי הון אמר ל"גלובס" לאחר פירסום הדו"חות: "בגדול אנו רואים רבעון בלי הרבה השפעות חשבונאיות מצד אחד אחד אנו רואים שיפור בפעילות במרבית החברות הבנות ומצד שני אנו רואים שהחוב הגבוה יחסית עדיין מכביד על הוצאות המימון. ברור שהמהלכים שביצעה אפריקה במסגרת הסדר החוב ובמסגרת מימושי הנכסים שבאו בעקבותיו, כמו גם פעולות נוספות שהחברה מבצעת לשיפור מבנה החוב בארה"ב - מסייעות לה לרשום שיפור במאזנים".

גלזר הוסיף: "אני חושב שאפריקה מאד תלויה עכשיו בהתפתחויות בארה"ב וברוסיה. כל עוד לא נראה התאוששות אמיתית בשווקים אלה, יהיה לה קשה לפתח ולהשביח נכסים. לגבי רוסיה אנו מצפים לראות בתקופה הקרובה עד כמה מוצלחת תהיה השקתו של 'מול אוף רוסיה'. מידת ההצלחה והשווי שיגזר לפרוייקט דגל זה, תהיה השפעה משמעותית על שווי הפעילות ברוסיה.

בהתייחס להמלצה על המניה אמר גלזר "אנו לא משנים את המלצתינו ונותרים עם המלצת "תשואת שוק" ומחיר יעד של 20 שקל. אם בוחנים את המודל שמתמחר את השווי של אפריקה, כולל הפעילות בארה"ב וברוסיה - המחיר המתקבל עדיין נמוך יותר מהמחיר בו נסחרת המניה היום. גם אם אנו מניחים שיפור בפעילות ועלייה בשווי הנכסים - עדיין אפריקה לא נסחרת במחיר זול, בפרט כאשר האלטרנטיבות האחרות שכוללות החזקה בחברות הבנות נראית כרגע עדיפה.

על אופן הטיפול של אפריקה בנושא הסדר החוב אומר גלזר "אפריקה התנהגה מצוין, הטיפול בהחזר החוב הקצר (סדרה כ"ה) יבוצע כבר בתחילת השנה הבאה. לגבי החוב הארוך נכון שקיימים עדיין סימני שאלה ותלות בגורמים כמו מצב הנדלן בארה"ב וברוסיה, אך אין ספק שהמהלכים שבוצעו בשנה האחרונה מעלים את הביטחון לגבי יכולת התשלום".

אפריקה חזרה להיות השקעה לגיטימית

יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר של כלל פיננסים ברוקראז' אמר ל"גלובס" כי "הדו"ח הכספי כלל רווחים ממיחזור חוב על בניין האפת'ורפ במנהטן בהיקף של 126 מיליון שקל והקטנת ההפרשה בסך 57 מיליון שקל לבנין מרקיז במיאמי. שני הפרויקטים האלה בארה"ב הם שהביאו את החברה לאיזון ברבעון.

"לדעתי מה שחשוב כרגע בחברה הוא לאו דווקא הרווח המדווח, אלא ההתקדמות של החברה באבני הדרך העיקריות שנקבעו כגון פתיחת קניון 'מול אוף רוסיה' בחודש דצמבר, מכירת ההחזקות בכביש 6, מכירת 50% מחברת אפריקה מלונות, עסקת דניה - אפריקה מגורים והנפקת אפי אירופה. להערכתי עד לסוף השנה נראה המשך התקדמות משמעותית בעניינים אלה.

בן זאב הוסיף: "בכפוף להשלמת עסקאות אלו, אפריקה צפויה לבצע פרעון מוקדם של אגרות החוב הקצרות בסך של מיליארד שקל - אולי אפילו כבר ברבעון הרביעי, דהינו בחודש הבא. העמידה באבני הדרך גורמת לכך שהמשקיעים שבים ורואים באפריקה השקעה לגיטימית. המניה כעת נסחרת במחיר גבוה יותר ממחירה ביום בו העלנו את ההמלצה על המניה לפני כחודשיים. ונמוכה בכ-11% מהשיא בו נסחרה המניה בתקופה האחרונה. אני מאמין שהמניה עדיין מגלמת פוטנציאל לעליות על רקע השיפור במצב ברוסיה. נציין כי כל החברות המוחזקות ע"י אפריקה רשמו לאחרונה עלייה בשווין כיוון שגם הן חזרו להיות השקעה לגיטימית בעיני השוק". בן זאב מותיר את המלצתו לאפריקה על "תשואת יתר" עם מחיר יעד של 28 שקל.