ד"ר ספין בפעולה

עבירה טכנית או לא, פרסום החקירה של שלמה אליהו משרת את המשטרה ומסיט ממנה אש

1. לפני כחודשיים התכנסה "הוועדה לעיצום כספי" והטילה קנס כספי על עו"ד גל גוטזגן. האשמה: אי-דיווח על כניסה ויציאה עם המחאות כספיות, כנדרש על-פי חוק איסור הלבנת הון. הכרעת הוועדה, היושבת בחסות רשות המסים: עבירה טכנית. ללא כוונת זדון. העונש: קנס כספי, בעצם כופר, בסך 20,000 שקל. זה בדיוק הסיפור המשטרתי הנוגע לשלמה אליהו, שנחשף אמש (מוצ"ש) בפריים-טיים טלוויזיוני תחת הכותרת "הלבנת הון".

סיפור שהיה כך היה: עו"ד גוטזגן, פעם שופט לענייני משפחה, מונה על-ידי בית המשפט להוציא לפועל את ירושתו של איש העסקים הישראלי והבינלאומי סמי שמעון. עורך הדין יצא מהארץ עם המחאות בסך 10 מיליון דולר, לצורך חלוקה ליורשים בחו"ל, וחזר עם המחאות בסך של כ-2 מיליון דולר, כי לא הזדמן לו לחלק את הכסף לכל היורשים שהיו אמורים לקבלו. עם חזרתו, בבדיקה מזדמנת של המכס, התגלו ההמחאות בתיקו.

החוק קובע כי העבירה המיוחסת לאירוע כזה היא אחת: אי-דיווח על-פי חוק איסור הלבנת הון. החוק מחייב את כל מי שיוצא מהארץ או נכנס לארץ לדווח למכס (שמדווח לרשות למניעת הלבנת הון) על כל הוצאה או הכנסה כספית בסכום של יותר מ-90 אלף שקל. חובת הדיווח חלה בכל המצבים - כאשר מדובר במזומנים, בהמחאות של אחרים וגם כאשר מדובר בהמחאה בנקאית פרטית שיצאה מחשבון בנקאי פרטי, כמו במקרה של אליהו.

ההערכה היא כי אנשי הרשות לאיסור הלבנת הון ביצעו, כהליך אוטומטי, הצלבה בין הדיווח הנדרש של כל הבנקים בישראל על כל הוצאה של המחאה בנקאית בסכום משמעותי לבין מסמכי הדיווח הכספי המועברים לרשות על-ידי המכס. כאשר התברר כי אין התאמה בין דיווחי הבנק לדיווח המכס, נפתחה חקירה כנדרש.

כאשר נחקר אליהו במשטרה, הוא אמר במפורש כי אמנם ידע על חובת הדיווח ביציאה ובכניסה כשמדובר במזומנים בסכום משמעותי, אבל לא ידע על חובת דיווח כשמדובר בהמחאה בנקאית פרטית. משהתברר לו בחקירה כי זה אכן המצב, הוא הבין כי עבר עבירה טכנית ואמר כי הוא מוכן לשאת בכל מה שייקבע בעניין זה.

כל זה קרה לפני קרוב לשנה.

2. והנה, אמש, כמה דקות לפני גמר התוכנית "מאסטר שף", שגרפה כצפוי רייטינג עצום, דיווח הכתב לענייני משטרה של ערוץ 2 על החקירה העסיסית: שלמה אליהו. לאומי. איגוד. אליהו חברה לביטוח. הלבנת הון.

במילים אחרות, אפשר לומר שהפרשה היא כמו מטען צד המחובר לשעון הנשלט מרחוק. כשצריך, אפשר ללחוץ ולהפעיל.

כמובן, לא נייחס את משמעות האירוע למשטרת ישראל, אפילו לא לאי-אלה פרטים בה - בכירים יותר או פחות. הכול תיאוריה. המשטרה מצויה תחת מתקפה גדולה. הפעם לא רק על מלחמה לא ראויה בפשיעה, לא רק על תחושת האי-ביטחון האזרחי, לא רק רקע חשיפות של חקירות והתעללות בנחקרים - הפעם זה בבשר החי. מלחמת עולם אטומית בין השוטרים הכי בכירים, שחשפה ריקבון אנושי ומערכתי.

אז מה עושים, כדרכנו בקודש, כדי להסיט את האש? מפעילים את ד"ר ספין. מפשפשים במטעני הצד ומפוצצים סיפור שיש בו כל סממני הכותרת והרייטינג לפריים-טיים: שם ידוע, עושר מוכח, הצלחה ידועה והלבנת הון.

3. עבירה טכנית? מקרה זהה שנגמר בקנס כספי צנוע? מה זה בכלל משנה?