ויולה משקיעה 27 מ' ד' בדגניה סיליקון לפי שווי של 68 מ' ד'

הקרן, שאחד משותפיה הוא יונתן קולבר, מנכ"ל כור לשעבר, תהפוך לבעלת המניות הגדולה בחברה המייצרת קטטרים מסיליקון

החברות הקיבוציות ממשיכות לרכז עניין בקרב משקיעים ישראלים וזרים. לאחר ששמיר אופטיקל נמכרה לענקית מצרפת Essilor, מגיע תורה של דגניה סיליקון מבית היוצר של קיבוץ דגניה ב' מעמק הירדן.

קרן הפרייבט אקוויטי הישראלית ויולה הודיעה הבוקר (א') על השקעה בשווי של 27 מיליון דולר בדגניה סיליקון, תמורת 40% מהון המניות של החברה ולפי שווי של 68 מיליון דולר (243 מיליון שקל) "אחרי הכסף". עיקר המניות יירכשו מהקיבוץ, שירשום אקזיט נאה וייוותר עם 36% מהון החברה.

דגניה ב' מונה כיום 510 נפשות, 220 חברי קיבוץ, 70 ילדים ובני נוער והיתר חיילים ותושבי הקיבוץ וילדיהם. דגניה סיליקון הוא המפעל המרכזי של הקיבוץ, ומלבדו פועלת בקיבוץ חברת מרססי דגניה, המייצרת מרססים לענף החקלאות. עסק נוסף שיוצר הכנסה לקיבוץ הוא דגנית - אירוח כפרי שמפעיל 60 חדרים ויכול לארח עד 300 איש.

יתר בעלי המניות בדגניה סיליקון לאחר ההשקעה של קרן ויולה הם קרן ההשקעות IGI, הנמנית עם קבוצת BRM של האחים אלי וניר ברקת, ראש עיריית ירושלים (20%), ועמוס נהיר, מנכ"ל דגניה סיליקון קרוב לעשור וחצי (4%). ההשקעה של ויולה מגלמת להחזקותיו של נהיר שווי של 10 מיליון שקל.

דגניה סיליקון, שהוקמה לפני 26 שנה, מפתחת ומייצרת קטטרים מסיליקון, וכן קטטרים קרדיולוגיים - קו מוצרים שהתווסף לחברה בעקבות רכישת Arthesys הצרפתית. החברה מעסיקה 850 עובדים בישראל, בצרפת, בהודו, בגרמניה ובארה"ב.

ההשקעה הגדולה ביותר של ויולה

ההשקעה של ויולה בדגניה סיליקון היא הגדולה ביותר שביצעה הקרן מרגע הקמתה, והיא גם מאותתת על האמון הרב שרוחשת הקרן לתעשייה הקיבוצית. אחת מתוך חמש חברות הפורטפוליו של ויולה היא עמיעד מערכות סינון, המפתחת מערכות סינון לענפי החקלאות והתעשייה ונמצאת בשליטת קיבוץ עמיעד הממוקם בקצה הצפוני של הכנרת. ויולה השקיעה 9 מיליון דולר בחברה והגיעה להחזקה של 23.1%.

ארבע חברות הפורטפוליו הנותרות של הקרן הן יצרנית המזל"טים אירונאוטיקס; מפתחת האולפנים הווירטואליים אורעד; חברת הפרסום המקוון אדסמרקט וחברת התקשורת מוביילאקסס.

ויולה הוקמה לפני שלוש שנים כמעט, מתוך מטרה להשקיע בחברות בשלות, פרטיות או ציבוריות. הקרן מנוהלת על-ידי ארבעה שותפים, ואחד מהם הוא יונתן קולבר, מנכ"ל כור לשעבר. שלושת הנותרים הם הראל בית און, אסנת רונן וסמי תותח.

קולבר ציין בהודעת הקרן, כי ויולה התרשמה לטובה מיכולות הייצור והמודל הכלכלי של החברה. עמוס נהיר, המנכ"ל, הוסיף כי "מטרת החברה היא להפוך לספק עולמי מוביל בתחומה".

קולבר ימונה ליו"ר דגניה סיליקון, וקרן ויולה תיוצג בדירקטוריון החברה דרך שלושה: אסנת רונן, שותפה כללית בקרן; ברק סולומון, ממנהלי הקרן ודוד בן עמי, מומחה רפואי ובעברו מנכ"ל בוסטון סיינטיפיק ישראל.