הגיע הזמן ללינדנשטראוס

על מבקר המדינה לבדוק את התיאום המופלא במשולש אייפקס-רשות ני"ע-פרקליטות

1. ביום ראשון, 12 בדצמבר, תקיים פסגות את ועידת היועצים השנתית שלה - ועידת יועצי ישראל. למען הגילוי הנאות נציין כי השנה הוועידה מתקיימת בשיתוף-פעולה עם "גלובס" ובמסגרת "ועידת ישראל לעסקים". כ-1,000 יועצי השקעות ישתתפו בוועידה שתפתח מנכ"ל אייפקס, זהבית כהן. אחריה ינאם מנכ"ל פסגות, רועי ורמוס.

זו תהיה סיטואציה מעניינת. כהן וורמוס על אותה במה כנציגי פסגות - היא בהופעה הפומבית הראשונה שלה, והוא כנראה בהופעה האחרונה. שניהם ישחקו את המשחק ובפומבי ידגמנו זוגיות, אבל תוך מספר שבועות יפנה ורמוס את כיסא המנכ"ל ויעזוב את בית ההשקעות שניהל ב-4 השנים האחרונות.

ורמוס אמנם מנהל עכשיו קרב מאסף; עתירות, תשובות לעתירות ומכתבי "מרשי טוען, מרשך מסלף" נזרקות לחלל האוויר ללא הפסקה על-ידי עורכי דין מלומדים, אבל הקרב אבוד מראש.

גם אם בג"ץ יקבע כי ההסדר בין אייפקס לפרקליטות הקובע את הדחתו אינו תקף, הרי שמבחינה פרקטית מלחמתו של ורמוס אבודה, והתוצאה הסופית תהיה זהה - ורמוס בחוץ.

כהן אמרה את דברה בצורה גלויה ובוטה: היא לא רוצה את ורמוס כמנכ"ל פסגות. עם או בלי קשר לדיל בינה לבין הפרקליטות ורשות ניירות ערך - מבחינת כהן, ורמוס צריך ללכת. ומנהל שכיר, מוכשר ומוערך ככל שיהיה, לא יכול להישאר בתפקידו אם בעל הבית לא רוצה בו.

בתחילת הקריירה

2. את הקרב על חפותו ינהל ורמוס כבר כאדם פרטי, ולא כנושא תפקיד בפסגות. נהמר שזה לא יגיע לבית המשפט, אלא ייגמר הרבה לפני כן בעסקה בין ורמוס לפרקליטות.

ורמוס יצטרך לשלם בזמן מחוץ לשוק ההון, ואולי בכסף. אבל אחרי שזוהר גושן השיג את היעד - הדחת ורמוס מכס המנכ"ל - פשרה תהיה יותר קלה להשגה.

מה יישאר מהפרשה הזו בעוד 15 שנה? כנראה שכלום. מישהו זוכר את פרשת "הפגישה הלילית" משלהי שנות ה-80, שבה הורשע עו"ד רם כספי בהטרדת עד? מישהו זוכר שמנכ"ל סונול כיום, ניר גלילי, פרש מהצבא לפני 8 שנים על רקע אי-קידומו לאלוף בפרשת הטרדה מינית שהגיעה עד בג"ץ?

הזיכרון הקולקטיבי של הציבור הישראלי בכלל אינו מהמשובחים, והמיליה העסקי בפרט נוטה להפגין סלחנות לחבריו שמעדו.

ורמוס בן 40 - גיל צעיר ביותר למנכ"ל. הוא רק בתחילת הקריירה, לפניו עוד 25-30 שנה, אם לא יותר, של ניהול. ושלא יהיה ספק - ורמוס מנהל מוכשר מדי ומוערך מדי מכדי שיישב בבית. הוא עוד יותיר את הפרשה מאחוריו ויחזור לתפקיד ניהולי בכיר. זה ייקח כמה שנים, אבל ורמוס ישוב - בוגר יותר, זהיר יותר, מנוסה יותר.

איפה המבקר?

3. ורמוס יילך, אבל אנו נשארים עם טעם מר בפה. טעם רע של התערבות רגולטורית, כוחנית ואלימה שהובילה להדחת מנכ"ל שלא הורשע ושעוד לא הוגש נגדו כתב אישום.

עד עכשיו לא ברור אם ההסדר היה בסמכותם של פרקליט המדינה ויו"ר רשות ניירות ערך. כמה וכמה משפטנים בכירים כבר העלו תהיות לגבי מקור הסמכות של משה לדור ושל זוהר גושן.

ומה עם הקנס המוזר של 150 מיליון שקל, שפסגות "התנדבה" לשלם? "פרקליט המדינה לא הטיל קנס על פסגות, מדובר בצעד וולונטרי שננקט על-ידי פסגות", הגיבה הפרקליטות לטענת חוסר הסמכות בהטלת קנס על פסגות. נו באמת - צעד וולונטרי?

כאן צריך מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, להיכנס לעובי הקורה ולבדוק את פעילות הרשות השלטונית - לבדוק את לדור, לבדוק את גושן. ויש הרבה מה לבדוק. למשל מדוע מתערב פרקליט המדינה לדור, וממש יוצא מגדרו כדי לסייע לקיום עסקה מסחרית בין שני גופים עסקיים? מה סוכם, עם מי ומתי?

צריך לבדוק את התיאום המופלא במשולש אייפקס-רשות ניירות ערך-פרקליטות. יש מקום לבדוק האם היו הבנות בקריצה או בשתיקה בין אייפקס לרשות ניירות ערך, ואיך חומר חקירה חסוי שלחשוד אסור לראות ניתן לעיון לצד שלישי.

ורמוס יילך הביתה בקרוב, אבל הוא מותיר אחריו שאלות שנדרשת להן לתשובה, וזה בדיוק תפקידו של מבקר המדינה - לבדוק. אם ביוזמתו, או לאחר פניית אזרח.

לו אנחנו בנעלי פרקליטו של ורמוס - היינו מבקשים כבר עתה בדיקה שכזו.