הרבעון השלישי של חברות המעו"ף: הרוויחו 9.7 מיליארד ש'

מסיכום שערכה דש ברוקראז' עולה, כי ההכנסות המצרפיות של 25 החברות בעלות השווי הגבוה בבורסה עלו בכ-6%, ועמדו על 88 מיליארד שקל

חברות המעו"ף סיכמו אתמול רבעון נוסף של צמיחה, בעזרת הרוח הגבית שהגיעה משוק ההון. הרווח הנקי המצרפי של 25 החברות בעלות שווי השוק הגבוה בבורסה הסתכם ב-9.7 מיליארד שקל - עלייה של 14% לעומת הרבעון השלישי ב-2009. רווח זה איננו כולל רווחים או הפסדים בעלי אופי חד פעמי בחברות מכתשים אגן, בזק, טבע ופז.

ההכנסות המצרפיות של ה-25 עלו בכ-6% ועמדו על 88 מיליארד שקל, לעומת 83 מיליארד שקל ברבעון המקביל. למעשה, לשיפור תרמו רק 23 חברות, כאשר שתיים (מכתשים אגן ובעלת השליטה בה, דסק"ש מקבוצת אי.די.בי) רשמו הפסדים ברבעון.

הנתונים עולים מסקירה שפרסמה מחלקת המחקר של דש ברוקראז', בניהול ערן יעקבי. בסקירה מצוין כי תרומתה של טבע לתוצאות המצרפיות הייתה משמעותית, ופרט לה בלטו ברבעון החולף גם חברות התקשורת והבנקים, שתרמו 13% ו-17%, בהתאמה, לרווח הנקי המצרפי.

איזו חברה רשמה את הרווח הגבוה ביותר, מי ירדה מראש הרשימה אשתקד לתחתית הטבלה הפעם, ואיזה סקטור מציג את ההכנסות הנמוכות ביותר? המספרים של הרבעון לפניכם:

46% הוא היקף התרומה של טבע לרווח הנקי המצרפי של חברות המעו"ף. ברבעון המקביל תרמה טבע 34% מהרווח המצרפי. חברת הפרמצבטיקה שבניהול שלמה ינאי הרוויחה ברבעון החולף כ-4.5 מיליארד שקל, עלייה של כ-45% לעומת הרבעון המקביל.

יש לציין כי רווחיה של טבע מוצגים בסקירה של דש בנטרול הוצאות חד פעמיות, ובהכללתן היה הרווח המצרפי של חברות המעו"ף יורד ב-4%. נתון מעניין נוסף שמדגישים בדש הוא, כי טבע (וכן שתי חברות האחזקות - החברה לישראל וקבוצת דלק) היא החברה בעלת ההכנסות הגבוהות ביותר גם ברבעון המקביל אשתקד, ויחד עם כיל הן שתי החברות בעלות הרווח הנקי הגבוה במעו"ף, בדומה לרבעון המקביל.

17% הוא שיעור הרווח המצרפי של הבנקים מסך הרווח הכולל של חברות המעו"ף. סקטור הבנקאות במדד, הכולל את ארבעת הבנקים הגדולים - לאומי, הפועלים, מזרחי-טפחות ודיסקונט, הרוויח 1.64 מיליארד שקל, המשקפים עלייה של 17% לעומת הרבעון המקביל בו הרוויחו ארבעת הבנקים כ-1.4 מיליארד שקל. הכנסות הבנקים דווקא קטנו ברבעון ב-3.3%, בעיקר כתוצאה מרווחים חד פעמיים ברבעון המקביל.

בדש מציינים כי "רווחי הבנקים גדלו בעיקר בשל ירידת ההפרשה לחובות מסופקים, כתוצאה מהשיפור במצב המשק". באשר לעתיד הסקטור בשנה הבאה, צופים בדש כי "התוצאות יושפעו ממצב המשק הישראלי, שצפוי להמשיך להיות טוב, אך להציג שיעור צמיחה נמוך מזה של 2010. השפעה עשויה להיות גם למצב הכלכלה העולמי, בייחוד המצב בארה"ב ובאירופה".

1.2 מיליארד שקל, הוא הרווח המצרפי של שלוש חברות התקשורת במעו"ף - בזק סלקום ופרטנר, והוא עלה ב-8% לעומת הרבעון המקביל ומהווה 13% מהרווח המצרפי הכולל. יצוין, כי בבזק נוטרל רווח ההון החד פעמי שנרשם ברבעון השלישי אשתקד, בגובה 1.5 מיליארד שקל, בגין הפסקת איחודן של תוצאות חברת הלוויין yes בדוחותיה. אילולא נוטרל, רווחי שלוש החברות היו רושמים ירידה של כ-54% לעומת הרבעון המקביל.

בדש מציינים כי "שנה זו עבור חברות התקשורת נחשבת כשנת 'השקט שלפני הסערה'. הדאגה בשוק ההון היא משנת 2011, שבה חלק מהרפורמות של משרד התקשורת אמורות להיכנס ליישום, ובראשן הפחתת דמי הקישוריות, כניסת מפעילי סלולר וירטואליים ותחילת הקמת תשתיות סלולריות חדשות". לפיכך, "החברות החלו להיערך על ידי חסכון בהוצאות, לקראת ירידת ההכנסות מדמי הקישוריות", ובדש מעריכים כי 2011 תהיה עבור חברות התקשורת "לא פחות טובה בשורה התחתונה".

25 מיליון שקל הוא הרווח הרבעוני של ישראמקו, הנמוך מבין חברות המעו"ף (למעט מכתשים אגן ודסק"ש, שהציגו כאמור הפסדים). כצפוי, שלוש חברות הגז במעו"ף - ישראמקו, אבנר ודלק קידוחים, מציגות את ההכנסות הנמוכות ביותר, כאשר השתיים האחרונות נהנות נכון לעכשיו רק מקידוח "ים תטיס".

את התוצאות החלשות ביותר ברבעון מציגה דסק"ש, עם הפסד של 187 מיליון שקל הנובע מהחזקתה בחברת ההשקעות כור (ובאמצעותה במכתשים אגן ובבנק קרדיט סוויס), ובדש מזכירים כי דסק"ש הייתה המרוויחה החמישית בגודלה ברבעון המקביל ב-2009.

512 מיליארד שקל - זהו שווי השוק המצרפי של חברות המעו"ף ברבעון, לאחר עלייה של כ-2% מתחילת השנה. הסקטור בעל שווי השוק הגבוה ביותר הוא כמובן הפרמצבטיקה (טבע ופריגו), ומנגד סקטור המזון, הכולל את אסם ושטראוס עלית, אחראי לכ-2% מהשווי המצרפי בלבד. גם לסקטור הנדל"ן - שמורכב למעשה מגזית גלוב עם תרומה קטנה מעזריאלי, תרומה של 3% לשווי השוק הכולל, וכך גם לסקטור הטכנולוגיה הכולל את נייס ואלביט מערכות.

22
 22