עו"ד קלגסבלד: "לא צריך ועדת חקירה על השריפה בכרמל"

אמר בראיון לגל"צ: "העובדות ידועות - כשל ארגוני וטכנולוגי" ■ "על השר האחראי לקחת אחריות מיניסטריאלית - קיים בישראל חוסר בקונספציה של לקיחת אחריות למשברים ותקלות"

"לא צריך להקים ועדת חקירה ממלכתית לענייני השריפה בכרמל" - כך אומר בראיון בגלי צה"ל עו"ד אביגדור (דורי) קלגסבלד, שכתב ספר העוסק בוועדות חקירה בישראל.

קלגסבלד טוען כי ועדות חקירה ממלכתיות מוקמות כדי לברר את העובדות במחדלים גדולים, ובמקרה של השריפה בכרמל העובדות כבר ידועות - "המחדל נגרם בשל כשל ארגוני וטכנולוגי, וזה ידוע", לדבריו.

קלגסבלד ציין כי בהיסטוריה של ועדות החקירה בישראל ישנם אירועים שהנסיבות בהם אינן ידועות, ולכן הן הוקמו. אבל, כל ההמלצות המוסדיות שעלו בועדות אלה לא יושמו - לא בזמן ולא כמו שהתכוונו העומדים בראשן. לדבריו, מה שכן מיושם זה בדרך-כלל המלצות אישיות לגבי אישים מסוימים בהנהגה הישראלית.

קלגסבלד התראיין בהקשר של שר הפנים אלי ישי שקרא להקים ועדת חקירה ממלכתית לבדיקה המשבר של השריפה בכרמל, ונשאל על-ידי המראיין האם מטרת הוועדות אינה אלא למצוא את האשם ולמצוא "את מי לתלות בכיכר העיר". לדברי קלגסבלד, זה עושה עוול גדול לוועדות החקירה, ואין להקים אותן כסוג של גרדום.

קלגסבלד טוען כאמור כי העובדות במחדל השריפה בכרמל הן ברורות, ומה שנותר עכשיו זה להסיק מסקנות - לשפר ולתקן ולהסיק מסקנות בקשר לאחריות המיניסטריאלית.

לדבריו, "השר האחראי נושא באחריות עליונה לכל המחדלים והתקלות הקשורות לנושא שבתחום אחריות משרדו. מחדל בסדר גודל כזה ואיש לא אחראי - זה משהו שלא מתקבל על הדעת. לשר יש 3 אפשרויות - לשפר; להמשיך את המצב הקיים; או לא לעשות כלום. אבל, בכל המקרים הוא צריך לשאת באחריות", אומר קלגסבלד.

נזכיר כי שר הפנים אלי ישי טוען כי הוא רק עומד בראש המדרגה אך הוא תלוי בפקידי אוצר כאלה ואחרים בהתנהלות היומיומית, ולכן אין לראות בו כאחראי הישיר על הכשל.

לדברי עו"ד קלגסבלד, קיים בישראל חוסר בקונספציה של לקיחת אחריות מיניסטריאלית למשברים ותקלות, וזה דבר שיש לתת עליו את הדעת.