הסבירו לשר שהטיול נגמר

מבט מזועזע ל-18 חודשים מהקדנציה של אלי ישי כשר פנים. מה עוד צריך כדי שיפוטר?

1. הכל התחיל, מבחינתי, ביוני 2009, בליצ'י ובקרמבולה. אני זוכר בבירור ששאלתי את עצמי: מי השר הציני שמעז להציע הצעה כל-כך פופוליסטית, מפלגת ומעוררת הסתה בין מעמדית מיותרת ומזיקה?

"לצערי השכבות החלשות בקושי יודעות איך בכלל הפירות האלה נראים בתמונות, שלא לדבר על טעמם", אמר ישי והציע מס מיוחד על ארבעת "פירות היוקרה" - ליצ'י, קרמבולה, פאפיה ופסיפלורה. בהמשך הוא יעבור מפירות לבני אדם.

2. בהמשך (יולי 2009) התגלה הצד הרחום של השר ישי, בעיקר כשדברים אמורים בחברי מפלגתו שהורשעו בדין. בניזרי הורשע בקבלת שוחד, הפרת אמונים, קשירת קשר לביצוע פשע ושיבוש הליכי משפט? ביהמ"ש העליון החמיר בעונשו וגזר עליו 4 שנות מאסר בפועל במקום 18 חודשי מאסר שנגזרו עליו על-ידי המחוזי? ישי לא היסס להגיש בקשת חנינה, בדיוק כפי שנקט במקרה של איתמר ביטון, "האברך הדורס", שהורשע בעבירות של תקיפה הגורמת לחבלה והפקרה לאחר פגיעה.

3. בערך באותה תקופה עלה לכותרות פיאסקו המאגר הביומטרי שגם בו כיכב השר ישי, עם ההחלטה לחייב כל אזרח שירצה לחדש את תעודת הזהות שלו בתצלום וטביעת אצבע. סירוב, כך נקבע, ייחשב לעבירה פלילית. וכמובן, כדי להקל על האוכלוסייה הדתית, הוחלט כי נשים חרדיות לא יתבקשו להסיר את כיסוי ראשן כדי להצטלם.

4. במקביל, החלה הסערה סביב רצונו של השר ישי לגרש ילדים של העובדים הזרים, והנשיא שמעון פרס אף שלח לו מכתב בנידון. ללא הועיל.

5. חודשיים אחר-כך, באוקטובר 2009, הבהיר לנו השר ישי, בראיון ל"פגוש את העיתונות", כי "אם יבואו לפה עכשיו מאות אלפי עובדים זרים הם יביאו איתם שלל מחלות: צהבת, חצבת, שחפת, איידס, סמים". חשבתי אז, שזו נקודת שפל מיניסטריאלית שאין נמוכה ממנה; אמירה שמצדיקה פיטורים מיידיים של ישי. בנימין נתניהו חשב אחרת, ואפילו לא טרח לגנות את ישי. מה שדרבן כנראה את ישי לומר גם כי "הורי הילדים הזרים משתמשים בהם כקמעות".

6. במרץ 2010 ישי שוב עמד בחוד החנית של תקרית מביכה ומטופשת, הפעם מול הממשל האמריקני, על רקע אישורי הבנייה ליהודים במזרח ירושלים; אישורים אוויליים מבחינתם עיתויים, שפגעו בעיקר במתיישבים היהודים. על הדרך טורפדו גם נסיונות של ש"ס לכפות סגירת עסקים בשבת ומתן פטור מארנונה לבתי כנסת המקיימים אירועי שמחות.

7. בין לבין, הדהדה השתיקה של ישי בפרשת הילדות הספרדיות שהורחקו מבית הספר בעמנואל. "הדבר שמשתיק ומכניע את ש"ס הוא שיקולי בחירות, בוחרים, מנדטים. במפלגה מעריכים שהבוחרים הספרדים בין כה מצויים בכיסם, אך הם מפחדים להפסיד קולות, 2-3 מנדטים, של חרדים אשכנזים. ומעורבים בכך גם, אולי בעיקר, לא מעט רגשי נחיתות", כתבה על זה - וצדקה - סטלה קורין-ליבר ב"גלובס".

8. ביוני 2010 מצא עצמו ישי תחת מתקפה ציבורית ותקשורתית על רקע גירוש ילדי הזרים - והוא החל להזיע. כשאסי עזר, מנחה תוכנית הריאליטי "האח הגדול", צייץ בטוויטר שלו "אני מעוניין לשלול את האזרחות של שר הפנים האווילי שלנו. הוא בושה לכנסת, לממשלה ולעולם הדתי. כל-כך הרבה בורות באיש אחד" - אלי ישי דרש מאבי ניר, מנכ"ל זכיינית ערוץ 2 קשת, לפטר אותו.

"אני סמוך ובטוח כי תסכים עמי", כתב עוזרו של ישי לניר, "כי מר עזר אינו ראוי להיות מודל עבור בני-הנוער, ואין זה ראוי שמי שמשתף פעולה עם פעילי מלחמה יוביל תוכנית דגל בחברה שאתה עומד בראשה". קשת דחתה את הדרישה על הסף - וישי הוסיף עלבון לרשימה מתארכת.

9. באוגוסט 2010 תרם ישי לעולם את האמירה "שיסבירו להם שהטיול נגמר", בהתייחסו להורי הילדים הזרים וילדיהם. בחילה? בחילה!

10. גם בעניין שעון החורף (ספטמבר 2009) הצליח ישי להסתבך עם עצומה בפייסבוק, ומיהר להודיע: "אני אוהב את שעון הקיץ יותר מכולם" - אמירה שכמובן לא לוותה בהיענות למחאה. שלושה חודשים אחר-כך ישי שוב ישתמש בביטוי "אני.. יותר מכולם". מה שאולי מלמד על הסיכוי לשינוי גם הפעם.

11. במקביל, לאחר פיגוע ביו"ש, הורה ישי לבחון חלוקת רשיונות נשק למתיישבים בשטחים. אין ספק, הצעה שקולה שעניינה שלום עולמי.

12. בספטמבר, ישי הנחה את פקידיו לחסום שימוש באתר רשות האוכלוסין וההגירה בשבתות וחגים. בקטנה - ועדיין מקומם, כרגיל.

13. בנובמבר פרצה "פרשת אמסלם". ח"כ חיים אמסלם קרא לציבור החרדי לצאת לעבוד, בתגובה איים הרב עובדיה יוסף להדיחו מהמפלגה. מאוחר יותר טען ח"כ אמסלם כי יו"ר התנועה ישי "ממנף שלטון דיקטטורה". תגובת ש"ס, שהתפרסמה בביטאון "יום ליום", שווה ציטוט: "למסע ההסתה המתוקשר המתנהל כבר שנים כנגד הציבור החרדי ולומדי התורה הצטרף בחודשים האחרונים שחקן חיזוק חדש ומבטיח. הרכש החדש שהתיישב בשולחנם של זוללי החרדים, כמה מפתיע, נראה בעצמו כחרדי אדוק לכל דבר! קריאת גדולי התורה בשבוע האחרון נועדה להבהיר מעל לכל ספק: דרכו אינה דרכנו. הוא גרוע מיאיר לפיד".

14. וכך באנו, פחות או יותר, לשריפה הקטלנית והאימתנית בכרמל, שחשפה שירותי כבאות פתטיים, נטולי תקציב, שלא מסוגלים אפילו לכבות נר. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, החתום על מינויו של ישי לשר הפנים, נאלץ להתחנן לסיוע ממדינות זרות, במה שהתברר עד מהרה כאחד המחדלים הגדולים והעגומים מקום המדינה.

וישי? הוא דורש ועדת חקירה ממלכתית ולא מבין את הקריאות שיתפטר. אז מה אם הוא השר האחראי על שירותי הכבאות בישראל. למה שיתפטר, אם כולם אשמים? למה שייפרד מכיסאו במדינה בה אף אחד לא הולך הביתה, גם על מלחמות כושלות?

האמת, שאלות מצוינות. אבל, ישי כבר מזמן לא גורם נזק ברמת הקרמבולה. הוא היה צריך להתפנות מזמן. אם יישאר בכיסאו, ניענש על אדישותנו. ולא, לא בגלל חילול שבת.