מסמך: הטיפול בזיהום בתעש השרון יעלה 500 מיליון שקל

הוגש לוועדת הפנים והגנת הסביבה בנושא תוכנית הבנייה בשטחי תעש השרון ■ הטיפול ייארך כ-15-20 שנה

הטיפול בזיהום המרכזי במתחם תעש השרון ייארך כ-15-20 שנה והתקציב שדרוש עבורו הוא 500 מיליון שקל, כך עולה ממסמך שהוגש לוועדת הפנים והגנת הסביבה בנושא תוכנית הבנייה בשטחי תעש השרון. המסמך אף מצא שהזיהום במי התהום במתחם הוא הזיהום הכבד ביותר בהיקפו שרשות המים מצאה בישראל.

‏כזכור, בחודש שעבר נפרצה הדרך לתכנונן של 23 אלף יחידות דיור שישווקו על ידי מינהל מקרקעי ישראל במחוז תל אביב ובמחוז המרכז במסגרת תוכנית תעש השרון לאחר שבית המשפט העליון קיבל את ערעור המדינה נגד החלטת בית המשפט לעניינים מינהליים בת"א מ-2009 שלא להפקיד את התוכנית, הכוללת טיהור של הקרקע המזוהמת במתחם.

‏המשמעות היא שמעתה ניתן יהיה לקדם את התוכנית, שמתייחסת לפינוי מפעלי תעש (שעוסקים בייצור אמצעי לחימה ותחמושת) וטיהור הקרקעות בחטיבת הקרקע העצומה המשתרעת על פני 7,500 דונם ושמיועדת ל-23 אלף יחידות דיור שישווקו באופן מדורג עד שנת 2050. תוכנית תעש השרון לוקחת על עצמה את נושא הטיפול בקרקע המזוהמת שנוצרה בעקבות פעילות מפעלי תעש ומתכננת להקים בשטח שכונות חדשות שיתווספו לתחום הרשויות בהן נמצאת התוכנית: רמת השרון, הוד השרון, הרצליה וקרקעות רמות השבים.

‏לפי המסמך שהוגש לוועדת הפנים והגנת הסביבה מטעם מרכז המחקר והמידע של הכנסת, הקרקע והמים במתחם תעש השרון נחשבים מזוהמים כשהזיהום במי התהום במתחם הוא הזיהום הכבד ביותר בהיקפו שרשות המים מצאה בישראל. במסמך מוזכר שלפי החלטת הממשלה, מפעלי תעש אמורים להתפנות לנגב כדי להרחיק אותם ממוקדי אוכלוסיה וכדי לאפשר את פיתוח המתחם. לפי מסמך ההבנות שנחתם בין מינהל מקרקעי ישראל, משרד האוצר והמשרד להגנת הסביבה, סקרי קרקע ומים מפורטים ייעשו במתחם בשלבים שונים, במקביל לתכנון מפורט של המתחם. במסגרת הסכם זה נקבע שמימון פעולות הניטור והשיקום יינתן על ידי משרד האוצר ויוחזר על ידי המינהל באמצעות מכירת הקרקעות ליזמים.

‏כפי שפורסם ב"גלובס" בפברואר השנה, עלות פינוי וטיהור קרקעות תעש השרון נאמדת בכ-2.3 מיליארד שקל, לפי אומדן ראשוני שנערך בתחילת השנה מסגרת ההיערכות לביצוע תוכנית הממשלה לפינוי המפעלים.

‏לפי המסמך שהוגש לוועדת הפנים והגנת הסביבה, פינוי מתחם תעש השרון והעברת המפעלים לנגב כרוך בהפרטת חברת תעש, תהליך שטרם החל ולא ידוע מתי יחל. העברת המפעלים מהמתחם לנגב, לפי המסמך, צפוי להימשך בין 7 ל-15 שנה.

‏במסגרת המעקב השוטף של רשות המים נצפתה עלייה בריכוזי הפרכלורט בקידוחים שבשולי מניפת הזיהום. בנוסף נמצאו ריכוזים של פרכלורט בקידוחים מרוחקים יחסית ממוקד הזיהום בהם הוא לא נצפה בעבר, כמו באזור המרכז הבינתחומי בהרצליה, הכפר הירוק ושיכון דן בתל אביב. לפי המסמך, הערכת רשות המים היא שהטיפול בזיהום המרכזי בפרכלורט ובמוקדי הזיהום הנוספים ייארך כ-15-20 שנה והתקציב הדרוש עבורו הוא כ-500 מיליון שקל.

‏המשרד להגנת הסביבה תומך בעמדת המדינה שלפיה טיהור הקרקע ושיקומה צריך להיעשות בשלבים, במקביל לתכנון המפורט ולשיווק הקרקעות במתחם, אבל לאור העובדה שהליכי הפינוי צפויים להימשך זמן רב בשל ההליך התכנוני והפרטת תעש, המשרד סבור שיש לנקוט בהליכים שונים כבר בתקופת הביניים בכדי למנוע את המשך זיהום הקרקע.