העליון: להחזיר למשטרה שוטרת שפוטרה לאחר שנחטפה ע"י עציר

השוטרת אירנה גורוחוד פוטרה לאחר שעצור שהיה נתון להשגחתה הצליח ולשלוף את אקדחה האישי, ותוך שהוא מאיים על חייה הורה להעמיד לרשותו ניידת ולהסיעו מהתחנה

בית המשפט העליון קובע כי פיטוריה של השוטרת אירנה גורוחוד אינם סבירים ואינם מידתיים - ומורה להחזירה לשירות במשטרה.

השופטות דורית ביניש, עדנה ארבל ואסתר חיות הורו למפכ"ל המשטרה ולראש אגף משאבי אנוש להשיב את השוטרת לשורות המשטרה ולשבצה בתפקיד חדש, בהתאם לשיקול-דעתם המקצועי.

השוטרת גורוחוד פוטרה עקב אירוע שהתרחש ביום 20.5.2008, כשהיתה ראש משמרת סיור בתחנת משטרת אשדוד. עצור שהיה נתון להשגחתה הצליח להשתלט עליה ולשלוף את אקדחה האישי.

תוך שהוא מצמיד את האקדח לרקתה ומאיים על חייה ניהל העצור משא-ומתן עם קצין הסיור של התחנה, שבסופו העמיד קצין הסיור לרשות העצור ניידת משטרה. העצור הוביל את השוטרת לניידת, ותוך שהוא מאיים על חייה הורה לה לנסוע הרחק מן התחנה. בתום מרדף משטרתי נורה העצור ונהרג.

ועדת בדיקה משטרתית שהוקמה בעקבות האירוע החמור מצאה כשלים הן בפעולות השוטרת והן בהתנהלותו המבצעית של קצין הסיור.

בעקבות מסקנות הוועדה הורו מפכ"ל המשטרה וראש אגף משאבי אנוש על פיטוריה של השוטרת בלבד. בעניינו של קצין הסיור, וחרף הכשלים המבצעיים שמצאה הוועדה בתפקודו, נקבע כי אין מקום לפטרו, וכי ניתן להסתפק בהעברתו לתפקיד מטה לתקופה מוגבלת של שנתיים. כנגד החלטת הפיטורים הוגשה העתירה.

ביניש קבעה כי נוכח הנסיבות המיוחדות של העניין יש מקום להתערב בהחלטה לפטר את השוטרת. לדבריה, מפכ"ל המשטרה וראש אגף משאבי אנוש לא בחנו את עניינה של השוטרת ואת עניינו של קצין הסיור על-פי אותן אמות-מידה, ולא נשמר יחס סביר בין הסנקציה שהוטלה על השוטרת לבין זו שהוטלה על קצין הסיור.

עוד נקבע בפסק הדין כי בהחלטת הפיטורים לא נתנו מפכ"ל המשטרה וראש אגף משאבי אנוש את דעתם לשירותה החיובי הקודם של השוטרת במשטרה (שאף היתה מועמדת לקורס קצינים); לנסיבות החריגות של אירוע החטיפה; לחלקם של שוטרים אחרים בהסלמת האירוע; לעובדה שהשוטרת לא הוכשרה ולא אומנה כיצד לנהוג בתרחישי חטיפה; וכן לעובדה כי לא נמסר לשוטרת המידע, על אף שהיה קיים, כי העצור חטף בעבר נשק מידיו של שוטר.