"המתכות מובילות לבועת מחירים מסוכנת בשוק הסחורות"

גיא רוטנברג, מנכ"ל חברת מרקט פלייס מנסה לשרטט את הסיבות המרכזיות לעליות המחירים ■ "להחזקה של מתכות כבטחונות אצל חבר הבורסה יש יתרונות רבים"

שוק הסחורות ממשיך לשבור שיאים בתקופה האחרונה ונראה אופטימי מתמיד. את השוק הזה מובילים הנפט במגזר האנרגיה, הזהב במתכות והחיטה במגזר התבואה. כמו בראלי של שנת 2007 בשוק הסחורות כך גם בתקופה הנוכחית, רבים רואים בעליות הנוכחיות התפתחות של בועת מחירים לא בריאה ואף מסוכנת ליציבות הכלכלה בעולם. ואולם, בעוד שהכוכב בתקופה הקודמת היה הנפט (שהרקיע עד קרוב למחיר של 150 דולר לחבית) כיום השוק מתמקד במגזר המתכות ובראשו הזהב והכסף.

גיא רוטנברג, מנכ"ל חברת מרקט פלייס המתמחה במסחר בחוזים עתידיים מנסה לשרטט את הסיבות המרכזיות האחראיות למהלכים אלה. לדבריו "לעלייה במחיר הזהב יש מספר סיבות כאשר הסיבה הפונדמנטלית - קרי, מחסור פיזי בזהב אינה נמנית בינהן או שבוודאי אינה נמצאית כחשובה והמרכזית בינהן. הסיבה המרכזית אותה מציינים כיום בשוק היא מדיניות מוניטרית מרחיבה בעולם וחוסר וודאות לגבי נכסים להשקעה. בעוד שמשברים כלכליים בעולם היו מביאים להפחתת ריבית באזור כזה או אחר, המשבר הנוכחי גרם להגדלת היצע הכסף כמעט בעולם כולו. במילים פשוטות, המטבעות העיקריים בעולם הופכים לחסרי ערך בעבור משקיעים המחפשים מפלט ומוצאים אותו ב"מטבע" המיתולוגי, הזהב.

"שתי סיבות נוספות (הקשורות לשוק הספקולטיבי גם כן) הן קרנות השקעה (ETF) שהולכות וצוברות פופולריות, אלו מחוייבות להחזיק בכל המלאי הכספי שלהם בסחורה הנקובה ולגלגל חוזים עתידיים מחודש לחודש והן קרנות גידור ומנהלי תיקים המתמחים בחוזים עתידיים אשר ברובם מנהלים תוכניות המוגדרות Trend Following, ואשר ממשיכים להחזיק בפוזיציות רכש כל זמן שהמגמה חיובית ושוק הזהב אינו שובר קווי מגמה טכניים כלפי מטה.

"הסיבה אחרונה המשלבת בין המצב בשוק הפיזי לשוק הפיננסי היא האפשרות של תיקי השקעה, בעיקר בחשבונות מסחר אצל חברי בורסה של חוזים עתידיים, להחזיק את כספי הבטחונות (הפקדונות של הלקוחות אצל חבר הבורסה) בסחורה פיזית ממש - אני יכול להעיד כי מנהג זה הפך בשנה האחרונה לפופולרי מאוד בין לקוחותי הפרטיים והמוסדיים כאחד. להחזקה של מתכות כבטחונות אצל חבר הבורסה יש יתרונות רבים, מעבר לכך שחבר הבורסה מכיר בערך של 85% משווי הסחורה כבטחונות לפוזיציות של הלקוח הסוחר, למתכות אין תאריך תפוגה (למשל כמו לתבואה וסחורות רכות) ואין הן לוקחות נפח אחסון גדול (כמו נפט וגז), בשל כך עלויות האחסון של המתכות זולות והופכות את כל העניין לאפשרי גם בשביל הספקולנט הפשוט מהרחוב.

"עד כאן הדברים הטובים שזה מאפשר לסוחרים, ואולם, הצד השני של המטבע הוא שפעילות זו מכניסה את המתכות לתוך כספות הבורסות ומקטינה באופן משמעותי את היצע המתכות לשימושים המקוריים שלהן, מה שמוביל להמשך עליות מחירים בועתית" אומר רוטנברג לסיום.