מבחן דרכים: מאזדה 5 מודל 2011 - לא מחליפים מנצחת

מאזדה 5 נצמדת לנוסחה שסייעה לה לטפס לעמדת ההובלה בפלח המיניוואנים ■ אבל מי שזקוק ל-7 מקומות אמיתיים, יצטרך למצוא פתרונות הולמים יותר אצל המתחרים

החודשיים האחרונים של השנה נחשבים ל"מדבר שיווקי" בענף הרכב והשקת דגמים חדשים במהלכם היא פעולה שנויה במחלוקת. הסיבה לכך מונחת ברישום "שנת הדגם". אמנם היא בוטלה בישראל באופן רשמי כבר לפני שנתיים, אך גם הלקוחות הפרטיים וגם לא מעט מוסדיים ממשיכים להתייחס לחודש ינואר כ"ראש השנה למכוניות", ודוחים את רכישותיהם רק כדי לרשום את השנה החדשה כ"שנת עלייה על הכביש" ברישיון הרכב.

למרות זאת בחרה דלק רכב להתחיל את שיווק הדור החדש של מאזדה 5 בישראל באמצע אוקטובר, שבועות בודדים לפני תום השנה. ההימור, כך נראה, הצליח. נכון לשבוע זה נמכרו שני המשלוחים הראשונים של 5 החדשה, שכוללים כ-600 כלים בסך-הכול. עבור חובבי המספרים נוסיף שמדובר בסחורה בשווי כספי של כ-100 מיליון שקל ובכמות שוות ערך לכ-10% מהמכירות בכל פלח המיניוואנים הקומפקטיים ב-11 החודשים הראשונים של 2010.

מכאן ניתן להסיק שתי מסקנות. הראשונה - כשמדובר ב"מותג על" מקומי דוגמת מאזדה, כנראה שגם חוקי המכירות הרגילים מתגמשים. השנייה - למאזדה 5 יש "מועדון" לקוחות נאמנים, עם ערכים משותפים והרבה אמוציות כלפי הרכב שלהם.

יותר מאותו הדבר

מסקנה זו קיבלה חיזוק כבר בתחילת נסיעת המבחן. למרות ש-5 החדשה אינה נראית שונה דרמטית מהמכונית אותה היא מחליפה - למעט חרטום מודגש יותר, כמה תפיחות שריריות בדפנות ועמוד גג אחורי מושחר - ריכז רכב ההדגמה שלנו סקרנות אדירה ומשך הרבה התעניינות וטביעות אצבעות סקרניות בכל חניה.

עיצוב הפנים, כמו עיצוב החוץ, מאמץ קו של "יותר מאותו הדבר". עמדת הפיקוד נראית ספורטיבית ומתוחכמת יותר מקודמתה ומרגישה איכותית יותר, הודות לשימוש נדיב בחומרים פלסטיים נאים למראה ונעימים למגע. מיקום המושבים מצליח להעניק את תחושת ה"מבט מלמעלה" על הכביש מבלי לפגום בנוחות הכניסה והיציאה מהרכב. דלתות הצד, המחליקות לאחור על מסילות, מסייעות היטב להעמסת בני אדם ומטענים, והן חביבות במיוחד על ילדים שאוהבים לחצות את הרכב מצד לצד. לדעתנו תצורת דלתות כזו היא עדיין הפתרון המתאים ביותר עבור "מוביל נוסעים" עירוני.

מרחב הפנים לא השתנה משמעותית לעומת הדגם היוצא. בסיס הגלגלים הארוך יחסית (2.75 מ') מעניק מרחב רגליים סביר לכל היושבים ברכב, כולל בשורה השלישית, אבל הצטערנו לגלות שמאזדה לא ניצלה את ההזדמנות של החלפת הדגם כדי לספק 3 מושבים בגודל מלא בשורה ה-2 כדי להפוך את הרכב ל-2 פלוס 5 אמיתי. המושב האמצעי בשורה האמצעית הוא עדיין דרגש צר וקשיח שמתאים בעיקר להתקנת מושב תינוק או לדחיסת ילד סגפן.

מנגד, העובדה שזו המכונית הנמכרת ביותר בפלח שלה בישראל מעידה שהיא עונה היטב על דרישות הלקוחות הטיפוסיים בפלח זה, שהתא-המשפחתי שלהם כולל בדרך-כלל זוג הורים היי-טקיסטים, שניים-שלושה ילדים וצמד אופני הרים משוכללים במיוחד.

אפשר להתנחם בכך, שוויתור על שניים-שלושה נוסעים וקיפול המושבים המיותרים מסייע להגדיל משמעותית את יכולת שינוע המטענים ולהפוך את 5 לתחליף ראוי ונוח למסחרית אמיתית.

אינפו: מאזדה 5 2011
 אינפו: מאזדה 5 2011

לא לשעשועי כביש

למרות שהפלטפורמה הבסיסית נותרה בעינה, שדרגו מהנדסי מאזדה את הקשיחות המבנית של 5 ועמלו על כיול מחדש של המתלים ומערכת ההיגוי. המאמצים נשאו פרי והם מציבים את 5 החדשה במקום גבוה יותר במטריצה של נוחות/התנהגות כביש.

5 החדשה מפגינה ספיגת זעזועים בוגרת ונעימה בעיר, שלא משתנה מהותית אם הרכב ריק מנוסעים או מטען. יש לה גם יציבות כיוונית מרשימה על הכביש המהיר, והיא ממלאת ללא קושי את התפקיד של "משרד על גלגלים". במילים אחרות, היא יציבה ושקטה מספיק כדי לאפשר לנהג להפחית את מודעותו לכביש ולנהל שיחת-דיבורית חשובה עם המשרד בחוף המערבי של ארה"ב בדרכו לעבודה בבוקר.

התנהגות הכביש מרגישה מדויקת יותר מבעבר עם ריסון מכובד של תנודות הגוף בעת העברות משקל דינמיות ואחיזת כביש טובה. כמובן שזו לא מכונית לשעשועי כביש. לא משנה כמה "זום זום" משדרת הפרסומת של מאזדה, המרכב הגבוה והמשקל הנכבד (שלא לדבר על הנוסעים מאחור) טורחים להזכיר לנהג את ממדיו הנכבדים של הרכב ודורשים ממנו ריסון.

מנוע 2 הליטר של מאזדה מספק דחף חלק ושקט למדי לתנועה יומיומית בעיר ומחוצה לה. מנגד, תנאי נהיגה תובעניים יותר - כמו צליחת עליות עם משקל קרוב למקסימום המורשה (מעל 2 טון) - מכבידים על המנוע ודורשים מהנהג להעלות אותו לסל"ד גבוה שמאתגר את בידוד הרעשים של הרכב ואת עור התוף של הנהג. זוהי תופעה מוכרת ברוב המיניוואנים עם 7 מקומות ומנועי 2 ליטר שנמכרים בארץ.

היינו שמחים לקבל את מנוע הטורבו-דיזל החסכוני ועתיר המומנט, שעמו מוצעת 5 באירופה, אך אין לו גרסה אוטומטית והסיכוי שנראה אי-פעם את השילוב "דיזל ידני" בפורטפוליו של דלק רכב בארץ קלוש כמו הסיכוי שאי-פעם נזכה לראות את החברה יוצאת במבצע הנחות לסוף השנה.

בשורה התחתונה, מאזדה 5 החדשה - יותר נכון המחודשת - נצמדת היטב לנוסחה שסייעה לה לטפס לעמדת ההובלה בפלח שלה בישראל בשש השנים האחרונות. היא גדולה אך לא מאיימת, נוחה לנהיגה ולחניה בעיר כמו פרייבט טיפוסי, מציעה מרחב פנים ויכולת הטענה שימושיים מאוד למשפחות עם קצב צמיחה מבוקר, מתומחרת בצורה מתונה, ומעניקה לציים שמירת ערך סולידית כמו ארמון הקיסר בטוקיו. משפחות עם ארבעה-חמישה ילדים שזקוקות ל-7 מקומות אמיתיים, ימצאו מן הסתם פתרונות הולמים יותר אצל המתחרים מיפן, קוריאה ואירופה.

מתחרות

התגבור הנוסף של פלח המיניוואנים בשנה הבאה:

טויוטה פריוס "אלפא"

טויוטה פריוס
 טויוטה פריוס

אל VERSO המצליחה צפוי להצטרף בשלהי 2011 מיניוואן קומפקטי חדש שיישא את השם פריוס אלפא. הוא יציע 7 מקומות ישיבה ובראשונה בפלח הנעה היברידית. עדיין אין פרטים רבים על הרכב, שייחשף כנראה בתערוכת דטרויט בינואר. הגרסה האירופית עשויה לקבל את המערכת ההיברידית של פריוס אך עם סוללת ליתיום מתקדמת מתוצרת פנסוניק

יונדאי קומפקט-מיניוואן

יונדאי קומפקט-מיניוואן
 יונדאי קומפקט-מיניוואן

במהלך השנה הבאה, ייתכן שכבר בתערוכת ז'נבה במרץ, תחשוף יונדאי את המיניוואן הקומפקטי החדש שלה, שמבוסס על פלטפורמת אלנטרה החדשה. תמונות ריגול ראשונות מצביעות על עיצוב זורם-מפוסל, נוסח דגמי הדור החדש של יונדאי, ופרופורציות שמזכירות את דגם התצוגה HED-5 (בתמונה). לרכב, שמיועד במוצהר להתחרות במאזדה 5, יהיו 7 מקומות ישיבה ב-3 שורות והמכללים המוכרים של יונדאי

שברולט אורלנדו

שברולט אורלנדו
 שברולט אורלנדו

בימים אלה מציגה שברולט את המיניוואן הקומפקטי החדש "אורלנדו". הרכב, שמיוצר בקוריאה, מבוסס על פלטפורמת "קרוז" ומציע 7 מקומת ישיבה מרווחים, כולל מרחב לשני מבוגרים בשורה ה-3. המפרטים המלאים טרם פורסמו אך לרכב אמור להיות חלל ההטענה הגדול בקבוצתו. אלינו הוא יגיע במחצית השנייה של 2011 עם מנוע 1.8 ליטר בהספק 141 כ"ס. יהיה גם דיזל-אוטומטי