הלילה: הסערה בשיאה; שיבושים בנתב"ג, ברכבות ובנמלים

(עדכון) - רוחות במהירות של עד 110 קמ"ש הורגשו בכל רחבי הארץ ובירושלים נערכים לאפשרות של שלג ■ נמל חיפה נסגר, בת"א חוששים מקריסת שובר הגלים במרינה ובנתב"ג - עיכובים

הסערה שמתחוללת ברחבי הארץ ממשיכה לגרום נזקים רבים: שלג החל לרדת היום בגליל העליון וברמת הגולן, ועקב כך הוחלט לשלוח את התלמידים בבתי הספר לבתיהם. כעת נערכים גם בירושלים לאפשרות של ירידת שלג. לדברי החזאים, צפויה הסופה להגיע לשיאה הלילה עם התגברות המשקעים והרוחות העזות בכל רחבי הארץ.

ויש גם חדשות טובות: הודות לגשם העז שירד הצליחה ישראל "לצמצם" פערים מול הממוצע העונתי לחודש זה כשביממה אחת הגיעו כמויות המשקעים לממוצע החודשי כולו.

רכבות עוצרות, מטוסים מעוכבים, כבישים נחסמים

כביש 92 נחסם לתנועה לזמן קצר בין צומת לבנון לצומת סוסיתא בשל סחף. מוקשים ישנים שנסחפו לכביש ממורדות הגולן בשל הגשמים העזים באזור פונו על ידי חבלני המשטרה בסיוע צה"ל. שדה התעופה בחיפה נסגר בשל מזג האוויר הסוער. גם בנתב"ג נרשמים עיכובים קשים: טיסה של חברת לופטהנזה הגרמנית שעשתה דרכה מפרנקפורט נשלחה לשדה התעופה בלרנקה לאחר שלא ניתן היה להנחיתה בביטחה בנמל התעופה בן גוריון. קברניט הטיסה החליט להשיב את המטוס על נוסעיו לפרנקפורט - שם ישוכנו על חשבון חברת התעופה בבתי מלון ומחר בבוקר יעשו דרכם לנתב"ג.

מחברת אל על נמסר כי גם טיסה שלהם שעשתה דרכה לישראל מברצלונה תנחת בשדה התעופה של רודוס בשל פגעי מזג האוויר. עיכובים נוספים בהמראות ובנחיתות נרשמים בשדה לאחר שהופעל בו נוהל "ראות לקוייה".

מעל ל-200 דיווחים על נזקים לגידולים חקלאיים התקבלו היום בקנט, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות. על פי הערכה ראשונית, הנזק נאמד במיליוני שקלים, וצפויות להתקבל תלונות נוספות מחקלאים בהמשך.

נזקים חמורים נגרמו בבתי הצמיחה לגידול ירקות ופרחים, בתי רשת לגידול בננות ולירקות בשטח פתוח, כך לדברי מנכ"ל קנט, דודי גינזבורג. נזק רב נרשם בגליל המערבי ובחוף הכרמל, בעיקר בגידולי האבוקדו וההדרים כיוון שהרוח גרמה לנשירת הפירות. בנוסף, דווח על מטעים של רימונים וזיתים שעציהם נעקרו ועל נזקים לגידולי תפוחי האדמה.

התקבלו דיווחים על גגות ודפנות של חממות שעפו ממקומם, ובמקרים מסוימים אף גרמו להתמוטטות המבנה כולו.

הפסקות חשמל בכל הארץ

במהלך השבת נעקרו דלתות, דודי שמש עפו ממקומם ועמודי חשמל קרסו והביאו להפסקות חשמל במקומות רבים בארץ. במהלך הלילה יגבר הגשם ויתחזק גם מחר, עד שעות הלילה. בפסגות החרמון כבר החל לרדת שלג שנערם בפסגות הגבוהות.

נמל חיפה נסגר לפעילות בשל הסערה ובעמדות הפריקה עוגנות עכשיו שלוש אניות בלבד, שתיים מהן בנמל הקישון. הספינות הנוספות התמקמו מעבר לשובר הגלים. מנהל הנמל, מנדי זלצמן, אמר כי האניות קיבלו הודעה מבעוד מועד על הסערה הצפויה וכי כבלי הקשירה הוחלפו בחבלים מיוחדים. לדבריו, מאז שהגיע לנמל לפני כ-18 שנים, הוא לא זוכר סופה כזאת.

עומסים כבדים נרשמו בתחנות הרכבת בתל אביב, בעקבות עיכובים ארוכים בזמני ההמתנה לרכבות בתחנות בעיר. סמוך לשעה 09:00 הבוקר נעצרו כל הרכבות שהגיעו מכיוון צפון בתחנת סבידור מרכז, ולאחר המתנה ארוכה בגשם במזג האוויר הסוער, הודיעה הנהלת הרכבת לנוסעים כי הסעות מיוחדות יעבירו אותם לתחנות תל אביב השלום ותל אביב ההגנה. מאות נוסעים זעמו על כך שגם ההסעות שארגנה הרכבת ליתר התחנות לא היו מאורגנות, ולא הצליחו לעמוד בעומס הרב של הנוסעים. תנועת הרכבות חודשה מאוחר יותר אך גם כעת מורגשים עיכובים קשים של שעות בתנועה על המסילה.

בתוך כך, מרוץ נגד הזמן במרינה בתל אביב להצלת שובר הגלים שנמצא על סף קריסה: מומחים ואנשי הצלה נמצאים במקום מחשש לנזק שקריסה עלולה לגרום. הרוחות העזות גרמו לניפוץ שמשות של בתי העסק רבים במקום ולהרס רב. שיטפונות והצפות נרשמו בחופי גורדון, הילטון, בננה ביץ' וחוף ירושלים עד ליפו.

איתמר שמעוני, מנכ"ל חברת אתרים האחראית על ניהול חופי תל אביב אמר: "אם לא היינו משפצים את המרינה, אני חושש כי היה מדובר באסון של ממש. הרציף הראשי של המרינה היה קורס ואיתו כל תושבי ושייטי המרינה שנמצאו הלילה בסירותיהם". אלפי אנשים נתקעו ברכבת צילום׃ חדשות 2כמעט אסון בגן הילדים

מוקדם יותר, ספינה ממולדובה עם 11 אנשי צוות שעליה 3,000 טונות של ברזל, טבעה 11 ק"מ מול הנמל באשדוד - וחיל הים חילץ את המלחים שנטשו את הספינה. ספינה נוספת - ספינה טורקית שנשאה עליה חצץ והייתה בדרכה לנמל אשדוד - נקלעה גם היא לקשיים מול חופי ישראל ובחיל הים מנסים לחלץ את אנשיה. חיל הים מנסה להוביל את הספינה לנמל אשדוד, למרות שהנמל סגור מאתמול בשל תנאי מזג האוויר הקשים.

כמעט אסון בגן הילדים

אסון כבד נמנע הבוקר בתל אביב: גזע עץ נפל הבוקר בכניסה לגן ילדים ברמת אביב וחסם את הכניסה לגן. ההורים המודאגים גילו את העץ כשהביאו את ילדיהם לגן בשעות הבוקר, והביעו זעם על העירייה בטענה כי מדובר ברשלנות.

"איך לא טיפלו במפגע הבטיחותי הזה, רק במקרה זה נגמר בנס", אמרו. "אם הדבר היה קורה בזמן שילדים מגיעים לגן - כל הסיפור הזה היה נגמר באסון", אמר יניב אופיר, אב לילדה בגן. "זה נס שלא קרה משהו חמור יותר. הטבע הוא טבע - אבל צריך להיערך למקרים או תרחישים שעלולים לקרות"

החדשות הטובות: כמויות המשקעים בשיא

באזור הצפון הצטברו ביממה האחרונה כמויות משקעים נדירות אשר "השלימו" למעשה גירעון של חודש בכמות המשקעים. בתוך יום אחד, ירדו בערים מסויימות בהן מעלות וחיפה כמויות משקעות השוות לממוצע החודשי הכולל בתקופה זו של השנה. מדובר בחדשות טובות מאוד לכנרת - אשר זכתה למילמטרים רבים של גשם וצפוייה להמשיך ליהנות גם מהפשרת השלגים ומזרימת הנחלים אליה בימים הקרובים.

בשירות המטאורולוגי אומרים כי קיים חשש משטפונות בבקעת הירדן, בים המלח, במדבר יהודה ובהרי הכרמל. כמו כן, קיים חשש מהצפות במישור החוף, בשפלה ובשומרון.

"לא היה דבר כזה"

שנים לא הייתה בישראל מערכת חורפית בעוצמה שכזו כבר בתחילת החורף. הסערה מגיעה יחסית מוקדם השנה, בדרך כלל מערכות כאלה אופייניות לאמצע החורף - ינואר פברואר - בכל מה שקשור לטמפרטורות נמוכות ולכמויות הגשם. מדובר במצב חריג ביותר: חודש נובמבר היה היבש ביותר והחם ביותר בעשרות השנים האחרונות, עם 0 מ"מ גשם.

לאחר שהלילה תגיע המערכת לשיאה, צפויה מחר היחלשות של הסערה כאשר גשם יוסיף לרדת בעיקר במרכז הארץ ופחות בצפון. במהלך היום הגשם ילך וייחלש, וביום שלישי כבר יהיה מעונן חלקית עם סיכוי לגשם קל בצפון.

בתוך כך ממשיכים במד"א ובחברת החשמל לפעול במתכונת חירום מיוחדת ומצויים בכוננות לצורך טיפול באירועים שונים בכל רחבי הארץ.

ומה הלאה? לדברי החזאים סערה נוספת צפויה כבר בסוף השבוע הבא. העיקר שהחורף הגיע...