הבנקים בלחץ: 107 מיליארד ד' פחות למדינות ה-PIGS

הבנקים האירופיים הורידו 107 מיליארד דולר מאחזקותיהם במדינות ה-PIGS לסכום של 2.28 טריליון דולר ■ דו"ח ה-BIS: "חששות לגבי מספר אזורים באירופה הפכו לדומיננטיות"

למרות ההצהרות האופטימיות של המנהיגים באירופה, הבנקים ביבשת מדברים במעשים. מנתוני הבנק להסדרי סליקה בינלאומיים (BIS) עולה כי בנקים הורידו מאחזקותיהם ביוון, אירלנד, פורטוגל וספרד. כך פורסם היום (ב') בסוכנות הידיעות בלומברג.

הבנקים המלווים הורידו את הסכומים שסיכנו במדינות ב-107 מיליארד דולר, לסכום של 2.28 טריליון דולר, נכתב בדו"ח הרבעוני האחרון של ה-BIS. עוד נמצא כי כל הבנקים המרכזיים באירופה הורידו המאחזקותיהם ביוון, המדינה הראשונה שנקלעה למשבר.

"חששות לגבי כלכלות של מספר אזורים בגוש האירו עלו לפני השטח והפכו לדומיננטיות", נכתב בדו"ח. "אג"ח של הממשל האירי סבל במיוחד מלחץ להעלות את התשואות. האג"ח הממשלתי של יוון, פורטוגל, ספרד ובהמשך בלגיה ואיטליה גם כן הושפעו מכך. גרמניה ממשיכה לשקף את הדאגות של המשקיעים על כספי האזרחים במדינות אלה".

הבנקים הצרפתיים השקיעו 83.1 מיליארד דולר ביוון, הסכום הגדול ביותר משאר המדינות. זאת לעומת גרמניה שהשקיעה במדינה 65.4 מיליארד דולר. הבנקים הבריטים השקיעו 187.5 מיליארד דולר באירלנד, בעוד הגרמנים השקיעו 186.4 מיליארד דולר באותה המדינה.

"אנו צופים שמשבר החוב בגוש האירו ידרדר לפני שישתפר"

סך ההשקעות של הבנקים הגרמניים במדינות ה-PIGS עמד על 512.7 מיליארד דולר ברבעון השני של השנה. הבנקים בצרפת השקיעו 410.2 מיליארד דולר באותן מדינות, בבריטניה השקיעו הבנקים 370 מיליארד דולר והבנקים בארה"ב הלוו 352.9 מיליארד דולר. סך החשיפה של הסקטור הציבור למדינות ה-PIGS עומד על 242.4 מיליארד דולר, לפי נתוני BIS.

עוד נכתב בדו"ח כי חבילת הסיוע לאירלנד שנעמדה ב-112 מיליארד דולר מהבנק המרכזי באירופה וקרן המטבע הבינלאומית, נכשלה בהרגעת המשקיעים לגבי היציבות של הכלכלה הציבורית באזור.

"אנו צופים שמשבר החוב בגוש האירו ידרדר לפני שישתפר", אמר סטנפורד ק. ברנשטיין, אנליסט בחברת דריק-הופמן-בקינג. "אנו מצפים שבטווח הקצר שהלחץ על מדינות המשבר ימשיך ובכך ידרדר גם את מניות הבנקים".

השנה סקטור הבנקים היה המקום השני מתוך 19 הסקטורים שירדו במדד Stoxx Europe 600 השנה. מניות הבנקים ירדו ב-8% כשיוון ואירלנד ביקשו סיוע.