מנורה והפניקס במו"מ לרכישת בניין בג'רזי סיטי

בניין המשרדים בג'רזי אמור להירכש בכ-80 מיליון דולר ■ מנורה ומגדל רכשו בניין במנהטן ■ העסקאות מצטרפות לשורת עסקאות נדל"ן מניב בחו"ל של חברות הביטוח

נמשכת הנהירה של קבוצות הביטוח להשקעות בנדל"ן מניב מעבר לים. ל"גלובס" נודע כי קבוצות הביטוח מנורה-מבטחים, שאת השקעותיה מנהל יוני טל, והפניקס, שאת השקעותיה מנהל גדי גרינשטיין, נמצאות לפי הערכות במגעים מתקדמים לרכישה משותפת של בניין משרדים בג'רזי סיטי שבארה"ב, בתמורה לכ-80 מיליון דולר (כ-290 מיליון שקל). ככל הידוע מדובר בבניין משרדים עם שוכר חזק.

שתי קבוצות הביטוח מנהלות עשרות מיליארדי שקלים כל אחת, רובם בכספי עמיתים ומבוטחים. הן החלו לרכוש בשנים האחרונות נכסים מניבים כחלק ממגמה לפיזור אפיקי ההשקעה שלהן ויצירת עוגן לתזרים מזומנים קבוע. זאת במיוחד על רקע התשואות הנמוכות בשוקי האג"ח - הממשלתיים אך גם הקונצרניים - המהווים חלק ניכר מתיקי ההשקעות שלהן, וכחלק ממגמה גוברת של פיזור גיאוגרפי של ההשקעות תוך הגדלת הנכסים המוחזקים בחו"ל.

מבחינת הפניקס מדובר במהלך חדשני, מאחר שעד כה השקיעה הקבוצה בנדל"ן מניב בישראל ולא בחו"ל. מנורה החלה ברכישות ישירות של נדל"ן מניב בחו"ל רק בתקופה האחרונה.

ממנורה-מבטחים נמסר, כי "החברה בוחנת השקעות בנדל"ן גם במערב אירופה וגם בארצות הברית. העסקה בניו ג'רזי היא טובה משום שהיא לטווח ארוך עם שוכר חזק ויציב. מחיר הרכישה היה אטרקטיבי והנכס עשוי לייצר רווחי הון בעתיד".

העסקה הצפויה בניו ג'רזי מצטרפת לשורת עסקאות נדל"ן מניב של קבוצות הביטוח כלל ביטוח, הראל ומנורה מחוץ לישראל בחודשים האחרונים. זאת מתוך רצון לנצל "הזדמנויות" בשוק האמריקני, שספג מהלומה קשה בשנים האחרונות.

כך, למשל, בימים האחרונים הודיעו כלל והראל כי חתמו במשותף על הסכם לרכישת שני בניינים בלונדון תמורת 78 מיליון ליש"ט (כ-445 מיליון שקל), כאשר לפני כשנה רכשו מנורה מבטחים והראל יחדיו מתחם משרדים המשמש את חברת AVIVA במרכז נוריץ' שבאנגליה בהשקעה של כ-900 מיליון שקל.

קבוצת הביטוח הפניקס, בניהול אייל לפידות, מנהלת כספי עמיתים - ביטוחי חיים המנוהלים בשוק ההון, גמל ופנסיה - בהיקף של כ-25 מיליארד שקל ונוסף לכך כספי נוסטרו בהיקף של כ-15 מיליארד שקל. כל זאת ללא כספי בית ההשקעות אקסלנס, הנמצא בשליטתה.

מנורה-מבטחים ביטוח, בניהול מוטי רוזן, מנהלת כספי עמיתים בהיקף של כ-57 מיליארד שקל, וכספי הנוסטרו שלה מסתכמים ביותר מ-8 מיליארד שקל.

"אחד הבניינים הטובים במנהטן"

חברת הפרייבט אקוויטי הרבור גרופ, הנמצאת בבעלות ישראלית ואמריקנית, רכשה יחד עם חברות הביטוח מגדל ומנורה-מבטחים בניין משרדים בשדרות ברודוויי במנהטן, באזור "טיימס סקוור", תמורת 150 מיליון דולר. בעקבות העסקה תחזיק מגדל ב-33% מהבניין, בעוד שמנורה תחזיק ב-32% ממנו ואילו הרבור גרופ תחזיק ב-35%.

הבניין, שמושכר למגוון גופים, מצוי ב-85% תפוסה. שטחו הבנוי של הבניין הוא 38.5 אלף מ"ר, והבעלים הקודמים בו, חברת הנדל"ן הניו יורקית Murray Hill Properties, רכשה אותו ב-2006 תמורת כ-177 מיליון דולר, עסקה שלאחריה השקיעה 10 מיליון דולר נוספים בשיפוץ הבניין.

חוזי השכירות הנוגעים לכ-35% משטחי הבניין יסתיימו במהלך חמש השנים הקרובות, מה שמהווה הזדמנות להחלפת חוזי השכירות, שנחתמו לפי מחירים נמוכים יחסית, בחוזים חדשים לפי מחירים גבוהים יותר. כעת מתקיימים מגעים להשכרת שתי קומות בבניין לשוכר חדש.

חברת הרבור גרופ רכשה בינואר האחרון בניין משרדים נוסף בניו יורק, בוול סטריט, מידי בנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן צ'ייס, תמורת 107 מיליון דולר. לדברי ג'ורדן סלון, יו"ר ומייסד הרבור גרופ, "הרכישה מהווה הזדמנות מצוינת לרכוש את אחד מבנייני המשרדים הטובים ביותר במנהטן במחיר מצוין. מיקומו המרכזי של הבניין והתאוששות שוק המשרדים בניו יורק מבטיחים שהבניין יוסיף למשוך מגוון רחב של שוכרים".

במנורה-מבטחים מסרו: "העסקה מהווה ניצול המשבר הכלכלי בארה"ב וכניסה לשוק מרכזי שצפוי להתאושש. ההשקעה מתבצעת עם מנהל מנוסה בדמות הרבור גרופ, שהוכיח הצלחתו בעבר".