תכירו: המניה מתחום הדבק שעשויה להניב תשואה גבוהה

פולירם, המייצרת תערובות פלסטיק למיניהן, פיתחה משפחה של מוצרי דבק וזו הפכה למנוע צמיחה מהותי ■ פוטנציאל הגידול של הענף, וחדירה לשווקים מתעוררים יסייעו בעתיד לחברה

אחד הקריטריונים למציאת חברה אטרקטיבית להשקעה הוא היכולת של האחרונה לחשוב קצת "מחוץ לקופסה", לאתר מנועי צמיחה לפני כולם וכך לבנות לעצמה שתי רגליים - הראשונה של פעילות מסורתית שצומחת באופן עקבי, והשנייה של פעילות חדשנית יותר שאמורה לצמוח בשיעורים דו ספרתיים ואף יותר. בשוק ההון יש לא מעט חברות שבנו לעצמן שתי רגליים כאלו , ואחת מהן זו פולירם.

מה החברה עושה

פולירם, שנולדה במושב רם און שבעמק יזרעאל לפני 24 שנה, פועלת בתחום מעט מורכב שזיקתו לצרכן הסופי אינה ברורה בקריאה ראשונה אך מתבהרת בקריאה שנייה ושלישית.

לפולירם יש שני תחומי פעילות עיקריים, והראשון הוא פיתוח וייצור של תרכובים טרמופלסטיים הנדסיים, ובמילים פשוטות יותר - תערובות של חומרי גלם בסיסיים - פולימרים מתוצרי התעשייה הפטרוכימית - עם תוספים שונים כמו סיבי זכוכית. התחום השני הוא פיתוח וייצור של מקשרים, משפרי אימפקט ודבקים תחת המותג "בונדירם" (Bondyram).

בטרם נמשיך, קפיצה קלה אחורה לשיעורי כימיה בבית הספר התיכון. פולימר (Polymer) הוא שרשרת ארוכה של מולקולות שחוזרות על עצמן n פעמים, והיא הבסיס בייצור של מוצרי פלסטיק למיניהם.

התערובות שיוצרת החברה מותאמות ספציפית לצרכי חברות הפלסטיק, ולקוחותיה בתחום זה הם יצרנים של מוצרי פלסטיקה מוגמרים. מוצרי פולירם מאפשרים לאותם יצרנים להקנות למוצריהם המוגמרים תכונות ומאפיינים ייחודיים שלא ניתן להשיגם בשימוש בחומרי הגלם הבסיסיים (כמו עמידות בטמפרטורה מסוימת, גמישות רבה יותר ועמידה בלחצי נוזל וגז).

תערובות אלו משמשות לייצור מוצרים פלסטיים לתעשיית הרכב (מכסים ותושבות לחלקי רכב כמו מגש המצבר, תושבות למראות, ידיות ועוד), לתעשיית מוצרי החשמל (בתי נורה, מתגי חשמל, מפצלי מתח), תעשיית ההשקיה (טפטפות, מסננים, ממטירים) ואף כלי בית (אביזרי פרזול וארגזי כלים).

תחום הפעילות השני של החברה - מוצרי בונדירם - הוא "סוג של סטארט אפ", כפי שאומר שוקה שגב, מנכ"ל פולירם. לפני כתשע שנים החליטה החברה לנסות ולפתח קו מוצרים נוסף אך רק לפני כשנתיים חלה בו פריצה משמעותית, וכיום הוא מנוע צמיחה עיקרי שמצדיק את ההשקעה בו.

למשפחת הבונדירם יש 3 בנים. המקשרים משפרים את הקשר בין סיבי הזכוכית לפולימר בתרכוב (דוגמת השימוש בברזל לחיזוק בטון); משפרי האימפקט משפרים את העמידות של המוצר בפני נגיפים, ואילו הדבקים משמשים להדבקה בין שכבות של פולימר לשכבות אחרות. דבקים אלו מצויים באריזות של מזון (כמו אריזות של גבינות ונקניקים, קפסולות של מכונות קפה ביתיות, קופסאות של רכז עגבניות ועוד) ביריעות רב שכבתיות ובצנרת רב שכבתית.

אופי הענף והתחרות בו

בתחום פעילותה העיקרי - תרכובים טרמופלסטיים הנדסיים - מתמודדת פולירם מול שתי שחקניות ישראליות - כפרית תעשיות (נסחרת בשוק ההון המקומי לפי שווי של 20 מיליון דולר) ותוסף קומפאונדס (הייתה בעברה ציבורית). כפרית אינה מוגדרת כמתחרה, ובמקרה של תוסף רק חלק קטן ממוצריה מתחרים באלו של פולירם.

לכן, המתחרים האמיתיים של החברה הם יצרניות ענק של תרכובים טרמופלסטיים דוגמת Du Pont האמריקנית (נסחרת לפי שווי של 44 מיליארד דולר), DSM, Sabic, Bayer, Tycona וגם Basf. שגב מקפיד להדגיש כי פולירם אינה מתחרה בענקיות אלו מכיוון שאינה מייצרת את מוצריה לפי קטלוג כי אם בהתאמה אישית לכל לקוח בנפרד (Tailor Made).

שוק התרכובים עבר בשנים האחרונות לא מעט שינויים, ורובם נבעו מהרצון של לקוחות החברה - ולא משנה מאיזו תעשיה - לייצר מוצר מוגמר איכותי יותר.

תעשיית הרכב, כדוגמה, ממירה חלקי מכוניות העשויים מתכת בחומרים טרמופלסטיים כדי להפחית את משקל הרכב, להוזיל את עלות החלקים ולחסוך בעלויות ההרכבה. מגמה זו באה לידי ביטוי גם בתעשיית החשמל והאלקטרוניקה, וכך משמשת מנוף לפעילות פולירם.

לעומת זאת, שוק הבונדירם, שוק בצמיחה שמצוי בשלבי התפתחות ראשונים, והחלוציות של פולירם בו - והעובדה שהייתה בין הראשונות לזהותו - הפכו אותה לאחת המובילות בו. לפולירם יש כרגע 5 מתחרים עיקריים ועוד 15 מתחרים קטנים ברחבי העולם.

"אני חייב להגדיל את היקף הייצור וכמה שיותר מהר"

שנת 2010 - ללא ספק - הייתה השנה של פולירם. הכנסות החברה בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה עקפו את אלו של 2009 כולה, והרווח הנקי היה לגבוה ביותר בתולדות החברה. תוצאות אלו הושגו בעיקר הודות למשפחת מוצרי הבונדירם - מוצרים חדשניים ששיעורי צמיחתם דו ספרתיים ואף יותר. הכנסות החברה ממוצרי הבונדירם עמדו אשתקד על 24.8 מיליון שקל (11% מהסך) ואילו בשלושת הרבעונים הראשונים של 2010 עמדו ההכנסות על 39.4 מיליון שקל (17% מהסך) - יותר מפי שניים מהתקופה המקבילה אשתקד.

במילים אחרות, הבונדירם הולך ותופס חלק משמעותי יותר מהכנסות החברה, וכשלוקחים בחשבון את שיעורי הצמיחה הגבוהים של התחום - אפשר להבין מדוע יש לחברה הרבה לאן לצמוח.

"הייתה לנו הרבה תעוזה, חוצפה ודבקות במטרה", אומר שוקה שגב, מנכ"ל פולירם, בבואו להסביר את ההימור של החברה על משפחת מוצרי הבונדירם. "השקענו בזה 8 שנות פיתוח, ובמהלכן החלפתי 4 מחזורים של מומחי מו"פ. חברות מקומיות כמו פלסטופיל וגניגר הפכו ללקוחות נאמנות שלנו בתחום, ואם הן בחרו לעבוד איתנו יש לנו סיכוי טוב לכבוש את העולם עם המוצרים האלו", מצהיר שגב.

אך שגב לא מתכנן לכבוש את העולם כבר מחר בבוקר. "כרגע אני לא יכול לספק את הביקושים הגבוהים שיש למוצרים של החברה", הוא אומר. "אני חייב להגדיל את היקף הייצור וכמה שיותר מהר". שגב מתכנן להגדיל את היקף הייצור של החברה על ידי רכישה או הקמה של מפעל נוסף בארץ או בחו"ל, וזו אחת הסיבות מדוע אינו מרגיש צורך להשקיע במיזוגים ורכישות. "יש לי מספיק פיתוחים משל עצמי. מחלקת הפיתוח שלי לא חסרת עבודה. להיפך".

עם זאת, שגב מדגיש כי שיעורי הצמיחה של משפחת מוצרי הבונדירם בשנה הנוכחית לא יחזרו על עצמם בשנים הבאות. "הצמיחה לא תימשך באותה עוצמה אך היא עדיין תהיה גבוהה באופן משמעותי".

ואם כבר במו"פ עסקינן, פולירם מקפידה לפתח מדי שנה מספר מוצרים חדשים אך החלום של שגב הוא לפתח דבק שיאפשר לזוג דבוק של גביעי דנונה או מעדן חלב אחר להישבר בדיוק באמצע (בעיה שכמעט כולנו מתמודדים עימה כשאנו עורכים קניות בסופר ורוצים לקנות גביע אחד ולא שניים). "אני עובד על זה", מספר שגב ומוסיף באותה נשימה כי "אם לרגע נפספס פיתוח מסוים - לא תהיה לנו זכות קיום".

פולירם מבדלת עצמה ממתחרותיה הענקיות בכך שהיא מעניקה ללקוחותיה מוצר שמותאם להם באופן ספציפי ולא מוצר קטלוגי. התאמה זו, לדברי שגב, דורשת מהחברה השקעת משאבים גדולה יותר אך "הייחוד הזה הוא שנותן לי יתרון תחרותי", דברי שגב.

הפלוסים

חדירה לשווקים מתפתחים והתאמה ללקוח

1. בדרך לאסיה

כמו לא מעט חברות, פולירם החלה לחדור לשווקים מתעוררים (כולל שוקי אסיה). חדירה זו מצויה בימים אלו בשלבים ראשונים, ולכן טומנת בחובה פוטנציאל צמיחה לא קטן. בין המדינות אותן סימנה החברה (בחלקן כבר החלה לפעול) ניתן למצוא את סין, מקסיקו ורוסיה.

2. מוצר "התפור" על הלקוח

פולירם מתמודדת מול ענקיות בתחומה אך ייחודה - המאפיין שמבדילה משאר השחקנים בענף - הוא בכך שהחברה מייצרת את מוצריה לפי הזמנת הלקוח שמגדיר לפולירם את התכונות שהוא מבקש כי יכללו במוצר המוגמר (Tailor Made). שיטת עבודה זו מגדילה את התלות של לקוחות החברה בה, וכך מקטינה את הסיכון שמי מהם ינטוש אותה לטובת ספק אחר.

3. מוצר איכותי כמעט כמו מתכת

משפחת מוצרי הבונדירם מוגדרת כסטארט אפ של החברה אך פולירם אינה מזניחה את משפחת התרכובים הטרמופלסטיים, ודואגת לפתח בה עוד ועוד מוצרים חדשניים. לפני כשנתיים החלה החברה לשווק את הפוליטרון - מוצר המכיל סיבי זכוכית ארוכים, באורך של 12 מ"מ, וזאת לעומת המוצרים הרגילים שמכילים סיבים שאורכם 3 מ"מ. הסיבים הארוכים מאפשרים ייצור של מוצרי פלסטיק שעמידים לעומסים כמעט כמו מתכות. תהליך החדירה של המוצר איטי (מיועד לתעשיית הרכב וזו מחייבת אישור מוקדם) אך פולירם קיבלה כבר אישור של יצרניות דוגמת רנו, ניסן, ג'נרל מוטורס ואופל. לפוליטרון יש שיעורי צמיחה גבוהים, ובעולם יש מספר יצרנים די מצומצם שלו.

המינוסים

תלות גבוהה במחירי הנפט ובתעשיית הרכב

1. חשיפה רבה לתנודות מחירי חו"ג

מוצרי החברה כוללים תוצרים של נפט ושאר חומרי גלם בסיסיים. תנודות חריפות במחירי חומרי הגלם (במיוחד עלייה רציפה כפי שקורה באחרונה) משפיעות באופן שלילי ומהותי על מחירי המכירה של המוצרים המוגמרים של פולירם ועל הרווחיות הגולמית של החברה.

2. רגישות יתר של תעשיית הרכב למיתון כלכלי

חלק ניכר ובלתי מבוטל מפעילות החברה מתבסס על תעשיית הרכב, וזו בין התעשיות הראשונות שנפגעות בעיתות של מיתון כלכלי. אי וודאות כלכלית/חזרה למיתון - כפי שחלק מהכלכלנים הבכירים צופים - עלולה להקטין את הביקוש למוצרי החברה ולפגוע בשיעורי הצמיחה של פולירם.

3. השקעות הון בפתח

כדי לעמוד בביקושים הגבוהים למוצריה, תאלץ פולירם בעתיד הנראה לעין להשקיע הון בהרחבת קווי ייצור ו/או הקמת מפעל נוסף בארץ או בחו"ל. פעולות אלו ידרשו השקעות הון לא מבוטלות, ואלו עלולות להגדיל את המינוף הפיננסי של החברה (אם וכאשר תיעזר החברה בקווי אשראי נוספים מהבנקים המממנים).