התערבות בנק ישראל לא עזרה: הדולר היציג ירד ב-0.2%

נקבע על 3.584 שקלים ■ האירו צנח ב-0.96% לרמה של 4.79 שקלים ■ הערכות: בנק ישראל סימן כיעד להעלות היציג מעל 3.6 ש' - עשוי לרכוש עוד

למרות התערבות בנק ישראל במהלך המסחר היום, הדולר היציג נקבע בירידה קלה, לאחר שרשם עלייה קלה בבוקר. השער היציג נקבע בירידה של 0.22% לרמה של 3.584 שקלים. האירו צנח ב-0.96% לרמה של 4.79 שקלים. גורמים בשוק מעריכים כי גם היום התערב בנק ישראל במסחר בבוקר ורכש כמה עשרות מיליוני דולרים.

השווקים באירופה עדיין לא התאוששו לחלוטין ממשבר אירלנד שממשיך ללוות את דיוני מנהיגי המדינות ביבשת, וכבר נאלצים להתמודד הבוקר עם חששות חדשים: הורדת דירוג אפשרית לספרד. סוכנות הדירוג מודי'ס הודיעה כאמור היום כי בכוונתה לבחון מחדש את דירוג Aa1 שנתנה לספרד מתוך כוונה אפשרות להוריד את דירוגה. בין הסיבות להורדה האפשרית של הדירוג, מסבירים במודי'ס, ניתן למנות את הפגיעות הרבה של ספרד והרגישות שלה ללחצי המימון בסביבה הכלכלית נוכח חובותיה והצעדים אותם בכוונתה לנקוט בשנת 2011.

בזירת המאקרו המקומית, היום פורסם כי נמשכת העלייה בפעילות הייצור התעשייתי בישראל. מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים עלה בחודש נובמבר ב-1.4 נק' לרמה של 59 נקודות - עלייה רביעית ברציפות במדד הבוחן את הפעילות המגזר היצרני בישראל. בחודש הקודם, נזכיר, המדד עלה ב-6.7 נק' לרמה של 57.6 נק' - שיא של 8 חודשים, בעוד שבחודשים מאי-יולי נרשמה התכווצות בפעילות התעשייתית.

המדד צפוי לעלות ב-0.3%

מדד המחירים לצרכן בארה"ב פורסם היום והצביע על עלייה של 0.1% בלבד בחודש שעבר, לעומת צפי לעלייה של 0.2%. בארץ יפורסם המדד הערב (18:30) על ידי הלמ"ס (צפי לעלייה של 0.3%). תשומת לב רבה במיוחד ירכז סעיף הדיור במדד - שכן על פיו עשוי בנק ישראל לקבוע את המשך מדיניותו בדבר צעדים נוספים לקירור שוק הנדל"ן לרבות הטלת מגבלות מרחיקות לכת על שוק המשכנתאות.

הבנק הפדרלי החליט להותיר אמש את הריבית הבסיסית במשק האמריקני על כנה ברמה של 0-0.25% ולא לשנות את מדיניות רכישת האג"ח. כמו כן הצהיר הנגיד בן שלום ברננקי על נכונותו להותיר את הריבית ברמתה הנמוכה לטווח ארוך.

על פי ההערכות בשוק, רכש הבוקר בנק ישראל דולרים בטווח שבין 50 ל-70 מיליון. רכישות בנק ישראל נועדו, ככל הנראה, לתקן את השער היציג ולשלוח אותו אל מעבר לסף 3.6 השקלים - לאחר שאתמול נקבע השער מתחת לשער זה לראשונה מאז תחילת חודש נובמבר.

מרים שיינבלום, מנהלת זירת המסחר בקבוצת פריקו המתמחה בניהול סיכונים פיננסיים, מסרה כי "בנק ישראל מנסה לשמור על סל המטבעות ורוכש לשם כך דולרים. ההתערבות של בנק ישראל אינה אפקטיבית דיה ונועדה להפגין נוכחות ולא להשפיע מהותית על שערי המט"ח. המסחר בזירה המקומית ממשיך להיות מושפע מחששות המשקיעים לירידה של האירו בעקבות הודעת סוכנות הדירוג מודי'ס לאפשרות של הורדת דירוג של ספרד. השקל מצדו, עדיין מפגין יציבות בעוד הדולר מתחזק בזירה המקומית בשיעור נמוך יותר מאשר התחזקותו מול המטבעות המובילים בעולם".

מבנק ישראל נמסר היום כי עודף ההתחייבויות נטו של המשק מול חו"ל ירד ברבעון השלישי של 2010 בכ-1.2 מיליארד דולר ועבר, בסוף ספטמבר 2010, לעודף נכסים של כ-400 מיליון דולר. נכסי המשק מול חו"ל גדלו במהלך הרבעון בכ-11 מיליארד דולר עד לרמה של כ-235 מיליארד דולרים בסוף ספטמבר. הגידול ביתרת הנכסים נבע בעיקר מעלית מחיריהם בשווקים ומהשפעת החלשות הדולר, אך גם מגידול נטו בהשקעות תושבי ישראל בחו"ל.

ביפן פורסם מוקדם יותר הבוקר מדד אמון המנהלים והיצרנים המבוסס על סקר שנערך בקרב מנהלי החברות הגדולות בשוק היפני. לראשונה זה שבעה רבעונים הצביע המדד מטה, אך עדיין הכה את תחזיות האנליסטים במדינה.

[לאתר המט"ח]