חשש מכניסת גורמים פוליטיים: טורפד חוק הרשות השנייה

הערכות: ישראל ביתנו התנגדה לאחד הסעיפים המרכזיים בחוק בשל חשש מכניסה של גורמים בעלי אינטרסים פוליטיים לשוק הטלוויזיה המסחרית, ובהם איש העסקים שלדון אדלסון

טורפד חוק הרשות השנייה: חוק המעבר לרישיונות בטלוויזיה המסחרית, שהיה אמור לעבור הבוקר (ד') בוועדת הכלכלה, טורפד במפתיע לאחר שסיעת ישראל ביתנו התנגדה לאחד מסעיפיו המרכזיים.

בדיון מיוחד בנושא שהתקיים בוועדת הכלכלה, התנגדו חברי הסיעה לסעיף אשר עוסק בהגנות הינוקא שאמורים לקבל שחקנים חדשים שייכנסו לשוק הטלוויזיה. סעיף זה כולל גם את מחויבויות התוכן של השחקנים הקיימים בשוק כיום.

לאור הדברים, נפסק הדיון בהנחייתו של יו"ר הוועדה, ח"כ אופיר אקוניס, ולא ברור אם יתחדש עוד היום - לפיכך לא יגיע החוק להצבעות הנדרשות במליאה בשלב זה.

במסגרת הסעיפים שכבר אושרו בחוק זה מצויים בין היתר החזקה משותפת של רשת וקשת בחברת חדשות ערוץ 2 ל-3 שנים ומעבר השוק לרישיונות בשנת 2013 - תוך מתן אפשרות לשר התקשורת לדחות בשנה את תחולתו של החוק. עם זאת, כל עוד לא מובא החוק לאישור במלואו, לרבות הסעיף האמור - אין תוקף חוקי לאותם סעיפים שאושרו.

על-פי ההערכות, סיעת ישראל ביתנו התנגדה לסעיף מחשש לכניסה של גורמים בעלי אינטרסים פוליטיים לשוק הטלוויזיה המסחרית, ובהם איש העסקים שלדון אדלסון, הבעלים של עיתון "ישראל היום".

ח"כ חמד עמאר מישראל ביתנו אמר ל"גלובס": "אנחנו לא רואים סיבה לתת אתננים מופלגים למכרז החדש. מי שיגיע חייב להיות בעל ממון וחייב להיות גוף איתן כלכלית. אם ניתן לכל אחד חופשי להיכנס, יש סיכוי שההתחלה תהיה קלה, אבל הוא לא יצליח להתמודד עם כל החובות שיהיו עליו. זה מבחן כניסה לרצינותו".

עוד אמר עמאר: "היות שלקחו את האפיקים 2 ו-10, היתרון שיש להם גם הוא מאוד מזערי, גם אם הוא קיים, ומאפשר תחרות".

מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי, אמר בדיון כי הוא דווקא תומך בהגנות הינוקא לשחקנים חדשים בשוק.