חוק הגיור עבר בכנסת; ש"ס: "נשקול לפרוש מהממשלה"

(עדכון) - החוק עבר בקריאה טרומית, ברוב של 74 בעד לעומת 18 מתנגדים ■ ישי לגלי צה"ל: אם החוק יקודם מעבר לקריאה טרומית - נשקול לפרוש מהממשלה

הכנסת אישרה היום (ד') את חוק הגיור הצבאי, הקובע כי המדינה תכיר בכל הגיורים של הרב הצבאי ולא תזדקק לאישור נוסף מהרבנות הראשית. החוק עבר בקריאה טרומית, ברוב של 74 בעד לעומת 18 מתנגדים.

"אישור החוק יגרום לקרע ולנזק בלתי הפיך למדינת ישראל ולעם היהודי", אמר יו"ר ש"ס אלי ישי במליאה בניסיון למנוע את העברת החוק. "התומכים בחוק בונים את יוקרתם הפוליטית על גבו של העם היהודי".

לאחר מכן איים ישי בפרישה מהממשלה במידה וחוק הגיור הצבאי יקודם מעבר לקריאה הטרומית. "במידה וזה יקרה נהיה משוחררים מהמחויבויות הקואליציונית שלנו", אמר לגלי צה"ל.

אמש, בתום פגישה לילית בביתו של הרב עובדיה יוסף, החליטו שרי ש"ס כי יתנגדו לחוק והאשימו את יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ביצירת משבר. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמנם כי יתמוך בהצעה, אך בישראל ביתנו חוששים כי הממשלה תמנע את העברתו של החוק בקריאות הבאות מחשש למשבר עם ש"ס.

על פי הצעת החוק, סמכותם של הרבנות הראשית לישראל ושל בתי הדין הרבניים לענייני גיור תעוגן בחקיקה, ותישלל סמכותם של תנועות רפורמיות וקונסרבטיביות שאחראיות לגיור רבים בתפוצות. בנוסף, קיים סעיף בחוק המתוקן לפיו כל מי שביקר בעבר בישראל שלא מכוח חוק השבות והתגייר לאחר מכן, עלול שלא לקבל מעמד של עולה.

יוזם הצעת החוק, ח"כ דוד רותם, אמר בחודש שעבר בראיון לערוץ החדשות כי הוא חושב שהחוק מהווה מהפכה בנושא הגיור בישראל. "אני חושב שההפחדה שמנהלים הרפורמים והקונסרבטיבים, כאילו שההצעה הזאת תפגע ביחסי ישראל עם יהדות ארה"ב, אין לה שום בסיס ואין לה יסוד. ישבתי עם המנהיגים וראיתי שהכוונה שלהם היא אחרת לגמרי והרגעתי אותם", טען אז רותם.

רותם הוסיף כי תהליך הגיור יהיה הרבה יותר קל אם יאושר תיקון החוק החדש. "גיור בחו"ל יהיה בדיוק כפי שהוא היום", אמר רותם והוסיף שלא יהיה שינוי באופן הגיור בקהילות היהודיות.