חוק האברכים יגיע לממשלה ביום א'; הסיוע יקטן

בפני השרים יוצגו המלצות שגיבשה ועדה בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי ■ מסתמן: היקף הסיוע יוגבל ל-120 מיליון שקל בשנה

הממשלה צפויה לדון ביום א' בחוק האברכים המתוקן - כך אישרו מקורות במשרד ראש הממשלה. בפני השרים יוצגו המלצות שגיבשה ועדה בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי. הצורך בדיון דחוף, מכיוון שהעברת חוק האברכים חיונית לגיוס תמיכת המפלגות החרדיות לקואליציה.

עיקרי ההמלצות שצפוי גבאי להציג בפני חברי הממשלה קובעות כי למרות קביעת בג"ץ, הקצבאות יינתנו לאברכים בשלוש השנים הקרובות. סך הסיוע יוגבל ל-120 מיליון שקל בשנה, הקצבה ליחיד תוגבל ל-1,040 שקל וההגבלות לא יחולו על אברך בן 35 ומעלה שזכאי כיום לקצבה. כמו כן, הסיוע יוגבל ל-5 שנים, ולאחר 3 שנות זכאות יירד הסכום ל-75% מגודלו המקורי. האברך יוכל לצאת לשוק העבודה לאחר 3 שנות סיוע, ואם הכנסתו לא תעלה על 3,000 שקל, הוא עדיין יהיה זכאי לקצבה.

לפני כחצי שנה פסל בג"ץ את קצבת הבטחת האברכים, בטענה שאינה חוקית ואינה שוויונית. מדובר בקצבה בסכום של 1,040 שקל שמשלם משרד החינוך מתקציב הישיבות. הקצבה ניתנת ל-11 אלף אברכים, ומותנית בכך שהם הורים לשלושה ילדים לפחות, והם ונשותיהם אינם משתכרים יחד יותר מ-1,200 שקל.

בג"ץ קבע שעל הממשלה להפסיק לשלם את הקצבה בעוד שבועיים, ב-1 בינואר 2011. המפלגות החרדיות, בראשות ח"כ משה גפני (יהדות התורה), מנסות להעביר חוק שיאפשר את המשך תשלום הקצבה. בכנס שדרות שהתקיים לפני כמה שבועות אמר שר האוצר, יובל שטייניץ, כי בגרסה שתועבר תוגבל תקופת הזמן שבה יכול אברך לקבל את קצבת הבטחת הכנסה. על פי פרסומים, הממשלה מתכוונת להמשיך לשלם את הקצבה שלוש שנים - ואז להתחיל לקצץ אותה.

סמנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, שחר אילן, אמר בתגובה כי "קצבת הבטחת ההכנסה לאברכים היא פיגוע המוני בשוק העבודה. המשך תשלום הקצבה הוא מכירת עתיד המשק למפלגות החרדיות וקניית שלטון בכספי משלם המסים. חייבים לבטל את הקצבה עכשיו". זאת לדבריו, להוציא מקרים של אברכים מבוגרים שלא יכולים להשתלב בשוק העבודה.