מסיבת הקלינטק לא מתרוממת

זהירות אנשי ההון סיכון, שהצילה אותם במשבר הדוט.קום, תשחק לטובתם גם בקלינטק

אנשי ההון סיכון הישראלים זהירים, על אף שהם עובדים במקצוע שהסיכון טבוע כבר בשמו. הם לא הרפתקנים וקשה לגרור אותם להשקעות במיזמים שתחום הפעילות שלהם לא מוכר להם.

הזהירות מביאה עליהם לעג מצד יזמים תוססים, אבל גם הצילה אותם ממשבר הדוט.קום בתחילת העשור - עד שהקרנות הישראליות החליטו להשקיע בהייפ האינטרנט, הוא נגמר.

העובדה שלא נעשו השקעות מסיביות בחברות אינטרנט ומסחר מקוון סייעה לקרנות המקומיות לא להתרסק, בשעה שקרנות אמריקניות רבות נמחקו יחד עם החברות שהשקיעו בהן.

אולם הקרנות הישראליות גם החמיצו הזדמנויות גדולות, כמו את חברת Quigo, שנמכרה ל-AOL ב-325 מיליון דולר, והתקשתה להשיג מימון מקרנות ישראליות.

המשקיעים בקרנות רוצים תשואות חלומיות, אך הם לא רוצים שישתוללו עם כספי המבוטחים שלהם. מה יותר טוב - לא להצליח או להיכשל? אין לכך תשובה טובה.

אנשי ההון סיכון לא רוצים כישלונות לתפארת, אבל הם חולמים על הצלחות ענק. העניין הוא, שהצלחות שכאלה מחייבות לקיחת סיכונים משמעותית.

עשר שנים אחרי משבר הדוט.קום קורה דבר דומה בתחום הקלינטק, והוא הופך לתקווה של ההון סיכון העולמי. מרמת השקעה אפסית לפני כשבע שנים, חברות קלינטק בארה"ב גייסו ב-2009 כמיליארד דולר, ברבעון הראשון של 2010 הושקעו 733 מיליון דולר - גידול של 68%. לשם השוואה, על-פי IVC ב-2009 הושקעו בישראל כ-80 מיליון דולר בלבד בחברות קלינטק. כסף קטן.

לא מתאימות למודל

עכשיו מתחילים להישמע בעולם קולות אחרים, הטוענים כי בשנה הקרובה קרנות ההון סיכון לא ימהרו להשקיע בחברות קלינטק. ברבעון השלישי של 2010 הושקעו בארה"ב רק כ-500 מיליון דולר בחברות קלינטק, פחות ממחצית הסכום שהושקע ברבעון השלישי בשנת 2009; גם קרן ההון סיכון קליינר פרקינס החליטה להפסיק להשקיע בתחום.

היו גם כמה אקזיטים צנועים, אך אף הם במגמת ירידה. על-פי פירמת הייעוץ וראיית החשבון ארנסט אנד יאנג, 13 חברות קלינטק בעולם השלימו הנפקה ראשונית ברבעון הראשון של 2010 וגייסו 1.5 מיליארד דולר. ברבעון הרביעי של 2009, 18 חברות קלינטק השלימו הנפקה ראשונית וגייסו 2.9 מיליארד דולר.

הסיבות לכך ידועות. חברות הקלינטק זוללות הון וזמן רב, וזה לא תמיד מתאים למודל הפעילות של קרנות ההון סיכון.

אנשי ההון סיכון המקומיים לא מיהרו לקפוץ למסיבת הקלינטק ולפזר כספים ביד רחבה לכל מיזם שמבטיח להפיק חשמל מעיסת נייר, ונראה שהזהירות היתרה הזו עומדת להציל אותם פעם נוספת ממחיקת חברות בסיטונות בשנה הקרובה.

המקרה של הקלינטק הוא מיוחד, זה לא בועה דוגמת הכלכלה החדשה שצצה בסוף שנות ה-90. חברות הקלינטק מנסות להתמודד עם בעיות אמיתיות, ולמוצרים טובים בתחום יש שוק ענק, רק נראה שלא כל התחומים המאוגדים תחת השם הכללי "קלינטק" יוכלו להיות ממומנים על-ידי ההון סיכון. לא האמריקני ולא המקומי.