מעלות מורידה דירוג לאלעד גרופ: "הנזילות אינה מספקת"

דירוג הקבוצה ירד ל-A מינוס: "אנו רואים בתוכנית המימושים של החברה גורם חיובי המחזק את נזילותה, אולם חלק מהתוכנית תלוי במצב השוק"

כפי שצפו בשוק, הורידה היום (ד') חברת הדירוג S&P מעלות את דירוג האג"ח של אלעד גרופ ואלעד US שבשליטת יצחק תשובה, בדרגה אחת ל-A מינוס. "הנזילות של אלעד גרופ אינה מספקת, וזאת על אף צעדים נחרצים שנקטה הקבוצה לאחרונה לשיפורה", מסבירים במעלות את ההחלטה.

זו כבר הורדת הדירוג השנייה שסופגת השנה קבוצת הנדל"ן של תשובה, הפועלת בצפון אמריקה. בינואר האחרון הורידה מעלות את הדירוג של אלעד US , החברה הבת של אלעד גרופ, בשתי דרגות מ-AA מינוס ל-A.

הורדת הדירוג עדיין אינה מהווה עילה לפירעון מיידי. רק אם דירוג האג"ח ימשיך לרדת יוכלו מחזיקי האג"ח, שבידיהם איגרות חוב בהיקף של כ-850 מיליון דולר בכל חברות הקבוצה, לדרוש את פירעונן. יחד עם זאת, לפי שטר הנאמנות הורדת הדירוג ל-A מינוס מהווה עילה עבורם לדרוש מימוש מואץ לנכסים של אלעד US.

החברה נערכה מבעוד מועד לתרחיש שכזה, ולכן הציעה לאחרונה למחזיקי האג"ח שלה פירעון מוקדם של 70% מהאיגרות, בשווי 250 מיליון דולר. מחזיקי האג"ח קיבלו את ההצעה, ולכן הם אינם צפויים לדרוש את המימוש המואץ.

"השחיקה בפעילות אלעד גרופ, והתנודתיות בהכנסות ובתזרים המזומנים, הביאו להרעה ביחסים הפיננסיים", מציינים במעלות. לאחר הורדת הדירוג האג"ח אמנם ייצאו מרשימת המעקב, אולם תחזיתן נותרה שלילית, כלומר היא משקפת אפשרות להורדת דירוג עתידית נוספת. "התחזית השלילית נובעת מכך שחלק מתוכניות מימוש הנכסים וארגון החובות תלויות במצב השוק, שסובל עדיין מחוסר ודאות", הסבירו במעלות.

"המינוף נשאר גבוה"

במסגרת התוכנית לשיפור המצב הפיננסי, אלעד מתכננת מימוש נכסים בהיקף של כמיליארד דולר , שיניב לה מזומנים בסך חצי מיליארד דולר (לאחר החזר החוב), וזאת בנוסף לפירעון המוקדם של חלק מהאג"ח. "אנו רואים בתוכנית ובהתחלת יישומה גורם חיובי המחזק את נזילות החברה, אולם חלק מהתוכנית עדיין תלוי במצב השוק ובשימוש בכספי התמורות להקטנת החוב", אומרים במעלות. "העלאת דירוג אינה מסתמנת כרגע, שכן נוכל לבחון את הצלחתה המלאה של החברה ביישום התוכנית העסקית רק בטווח הארוך".

במעלות מציינים פרויקט של החברה בקנדה כנושא שמטריד את חברת הדירוג - פרויקט לבניית 4,200 יחידות דיור, מתוכן נמכרו כ-800 יחידות. "הפרופיל הפיננסי ממונף מאוד, עם יחס חוב ל-CAP (הון עצמי) של 80%, ותזרימי מזומנים מפעילות שוטפת אפסיים ואף שליליים" כותבים במעלות. "להערכתנו, מכירת הדירות בקנדה, במקביל למימוש מאסיבי של נכסים להורדת חוב, יתרמו לתזרים המזומנים, אך יחסי המינוף עדיין יישארו גבוהים".

נזכיר, כי את הפירעון המוקדם שמתכננת אלעד US באג"ח שלה מאפשרת הלוואה שהשיגה מהבנקים האמריקניים פאני מיי ופרדי מאק. אלו זכו במהלך המשבר הפיננסי לחילוץ מצד ממשלת ארה"ב, שהזרימה להם כספים. הכספים הוזרמו בין היתר בתנאי שיופנו למתן הלוואות בתחום הדיור במדינה, כך שאלעד US נכללת בהגדרה זו, ויכולה ליהנות מההלוואה שצפויה להינתן בתנאים אטרקטיביים.

ואולם, הלוואה זו עדיין לא התקבלה, שכן לצורך כך נדרשת אלעד לשחרר ביטחונות של מחזיקי האג"ח. אלו מצדם אינם מוטרדים מהעיכוב הטכני הזה, וההערכות הן כי התהליך יתבצע בקרוב.

הפסד של 14 מיליון דולר לאלעד גרופ ברבעון השלישי

משבר הנדל"ן בצפון אמריקה עדיין משפיע דרמטית על הדוחות הכספיים של אלעד גרופ, חברת הנדל"ן הפרטית של יצחק תשובה. עם זאת, בדוחות ניכר שיפור מסוים: ההכנסות ברבעון השלישי הסתכמו בכ-126 מיליון דולר, שיפור קל של 4.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה נרשם הפסד של כ-14 מיליון דולר, צמצום של 26%. בינואר-ספטמבר 2010 עמד ההפסד על כ-28 מיליון דולר, לאחר שאת שנת 2009 כולה סיימה אלעד בהפסד של 116 מיליון דולר.

מהחברה נמסר שעיקר ההפסד ברבעון הוא חשבונאי, ונובע מהפרשי שער בהיקף של כ-23 מיליון דולר. סעיף נוסף המכביד על החברה הוא הוצאות המימון. לאלעד גרופ, הפעילה בארה"ב ובקנדה, התחייבויות בהיקף כולל של 4.1 מיליארד דולר, הגובות הוצאות מימון של כ-50 מיליון דולר לרבעון.

מבנה החוב כולל אג"ח שהונפקו בישראל בהיקף של 850 מיליון דולר (כ-3 מיליארד שקל).

מיקי נפתלי, מנכ"ל ונשיא אלעד גרופ, מסר אמש כי "במהלך הרבעון ולאחריו ביצעה החברה כמה מהלכים משמעותיים לחיזוק ההון והחוסן הפיננסי שלה ובראשם השלמת ההנפקה של אלעד קנדה בבורסה לניירות ערך בתל אביב ואישור המהלך לפירעון מוקדם של אג"ח Elad Residential בהיקף של כ-250 מיליון דולר, ומיחזור החוב. מהלכים אלו ואחרים שמבצעת החברה צפויים להביא לשיפור משמעותי בתזרים המזומנים שלה וברווחיותה.

"על אף המיתון הנמשך בכלכלת ארצות הברית שומרת החברה על הון עצמי של כ-570 מיליון דולר, והיא בוחנת הזדמנויות להמשך פיתוח העסקים שלה בשנים הבאות ושיפור נזילותה".