הממשלה צפויה לאשר פטור גורף מצבא לכל אברך מגיל 22

ועדת גבאי ממליצה לאמץ את הצעת האוצר לפטור אברכים מגיל 22 ■ אלי שי תומך עקרונית אבל מבקש לבחון את התוכנית לפרטיה ■ אברכים עד גיל 24 יצטרכו לעשות שנה שירות אזרחי

ועדת גבאי ממליצה לממשלה לשוב ולהחליט על הענקת פטור גורף משירות צבאי לכל אברך (תלמיד ישיבה נשוי) מגיל 22, בתנאי שיעשה שנה שירות אזרחי. הממשלה תתבקש לאשר מחדש את הפטור הגורף ביום ראשון הקרוב.

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון אורי רגב אומר ש"ההמלצות הן חרפה, הן הופכות את האפליה בין דם לדם למדיניות ממשלתית רשמית ומחסלות את צבא העם". כזכור עצרה חדו"ש את מחטף הפטור בקיץ בבג"ץ. עדיין לא ברור אם הממשלה תדון ביום ראשון גם במסקנות ועדת גבאי בנושא קצבת הבטחת ההכנסה לאברכים.

בחודש יולי, במסגרת חבילת ההחלטות הקרויה "המדיניות הכלכלית לשנים 2011-2012", החליטה הממשלה לאפשר לכל בחור ישיבה החל מגיל 22 לעשות שירות אזרחי במשך שנה במקום שירות צבאי. זאת, במקום המצב הנוכחי בו נדרשים אברכים ללא ילדים עד גיל 26 לעשות שירות צבאי. בצעד זה שללה הממשלה משר הביטחון את האפשרות לגייס את המתאימים מביניהם לצבא.

ההחלטה נבלעה בתוך מאות דפי התוכנית הכלכלית. ללא חשיפת "גלובס", הציבור כלל לא היה יודע עליה. בעקבות העתירות שהגישו חדו"ש, הפורום לשוויון בנטל והתנועה לאיכות השלטון, לבג"ץ החליטה הממשלה לדחות את ישום החלטת הפטור מספר פעמים. היא העבירה את הנושא לבדיקת צוות בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה אייל גבאי.

הצעת ההחלטה שהגישה ועדת גבאי מבטלת לכאורה את ההחלטה שהתקבלה במסגרת התוכנית הכלכלית בקיץ. במקום זה יגיש שר הביטחון לממשלה טבלת גילאי גיוס. אלא שהטבלה משחזרת את ההחלטה המקורית כמעט במלואה. כל אברך מגיל 22 יוכל לעשות שירות אזרחי של שנה בלבד. ההבדל היחיד הוא שאברכים עד גיל 24 ידרשו לעשות שירות אזרחי במסלול חרום כמו מד"א או מכבי אש.

רגב אמר בתגובה ש"החלטת הממשלה פוגעת פגיעה אנושה בעיקרון צבא העם והשוויון בנטל ומנציחה את האפליה בין דם לדם. לא יתכן שהפתרון לבעיית ההשתמטות החרדית מנשיאה בנטל הבטחון והכלכלה תהיה כניעה מחפירה וגורפת של הממשלה". לדברי רגב, "קשה להאמין שועדת גבאי נזקקה לישיבות של חודשים רבים רק כדי לחזור לאותה החלטה מבישה, שמהווה עלבון לכל בן 18 שמתגייס לשרת את מדינתו ולכל עובד המפרנס את משפחתו בעמל".

אלי שי תומך עקרונית אבל מבקש לבחון את התוכנית לפרטיה

לקראת הדיון בישיבת הממשלה על אישור המשך הפטור משירות צבאי לאברכים מגיל 22, אומר הבוקר יו"ר ש"ס ושר הפנים, אלי ישי כי הוא תומך עקרונית ברעיון אבל מבקש לבחון את התוכנית לפרטיה ולבחון האם יש מקום להכניס התאמות לציבור החרדי. התוכנית טרם הועברה לעיונו של השר, אולם הוא מבהיר כי הוא תומך בתוכנית המיועדת למי שלא יכול להקדיש את כל זמנו ללימוד תורה.

"מי שאינו מסוגל להקדיש את כל זמנו ללימוד תורה, נכון לו לתרום למסגרות של שירות אזרחי ואח"כ להשתלב בשוק העבודה בישראל", מצהיר ישי. "הייתי בין הראשונים שתמך יזם ופיתח את הנחל החרדי עבור כל מי שלא יקדיש את כל זמנו ללימוד תורה", אומר ישי, "גם בהיותי שר העבודה והרווחה פעלתי לפתיחת קורסים והכשרות מקצועיות לציבור החרדי בהיקפים גדולים, תוך כדי התאמות תרבותיות למגזר החרדי. סייעתי רבות לעדינה בר שלום, בתו של הרב עובדיה יוסף, בכל הקשור לקידום המכללה החרדית, וגם בהיותי שר תמ"ת עמדתי בקשר עם חברות רבות ובהן חברות הייטק שיקלטו ציבור חרדי- גברים ונשים- לתעשייה", הוא מוסיף.