תחזית הדירוג של פועלים ודיסקונט שופרה ליציבה משלילית

S&P מעלות העלתה את תחזית הדירוג של הבנקים על רקע השיפור בביצועים התפעוליים שלהם בעקבות השיפור בסביבת המאקרו בישראל

בנק הפועלים ובנק דיסקונט זוכים היום (ה') לשינוי תחזית הדירוג ליציבה משלילית על רקע השיפור בביצועים התפעוליים של הבנקים.סוכנות דירוג האשראי S&P מעלות מאשררת את דירוג המנפיק של פועלים "+AA" ולדיסקונט נותר הדירוג "-AA".

האנליסטים של S&P מעלות מציינים ביחס לפועלים כי השיפור בסביבה המאקרו כלכלית בשנה האחרונה, הביא להתייצבות בביצועיים התפעוליים של הבנק. התחזית היציבה משקפת להערכתם כי הפרופיל הפיננסי של הבנק משתפר בהדרגתיות כתוצאה מהשיפור בסביבת המאקרו בישראל. לדברי הכלכלנים "החששות בגין ירידה באיכות תיק האשראי לא התממשו בעוצמה ממנה חששנו. כתוצאה מכך, הבנק מתחיל לבנות בחזרה את רווחיותו ואת בסיס ההון שלו לרמה הולמת את הדירוג הנוכחי".

על אף שבסוכנות הדירוג רואים בבנק הפועלים כבעל חשיבות אסטרטגית גבוהה למערכת הפיננסית בישראל, מציינים הכלכלנים את סיכון האשראי הגבוה יחסית, המאופיין בריכוזיות האשראי בישראל, אשר הכלכלה בה פתוחה לחו"ל אך גם פגיעה למשברים גלובליים, במיוחד חשיפתו הגדולה של הבנק למגזר העסקי ולקבוצות לווים גדולות מקומיות.

גם בהתייחס לשינוי תחזית הדירוג לדיסקונט ליציבה משלילית מציינים כלכלני S&P מעלות את השיפור בתחזית הצמיחה של הכלכלה הישראלית בשנה האחרונה, מה שתרם לדעתם להתייצבות התוצאות התפעוליות של בנק דיסקונט והבנק שבבעלותו המלאה, מרכנתיל דיסקונט.

בין השיקולים העקריים לדירוג מציינים ב-S&P מעלות כי "פעולת הדירוג משקפת את דעתינו כי הפרופילים הפיננסיים של דיסקונט ומרכנתיל דיסקונט משתפרים כתוצאה משיפור באקלים הכלכלי בישראל. במיוחד חששות לגבי איכות תיק הנכסים לא התממשו במידה שצופתה, ולכן החלו הבנקים לבנות את הרווחיות ואת בסיס ההון במידה שיותר הולמת את הדירוג הנוכחי".

הדירוג של בנק דיסקונט משקף את הערכת הכלכלנים לגבי מעמדו העסקי המקומי הטוב, בסיס מקורות מימון ונזילות הולם ותמיכה ממשלתית אפשרית במידה ותדרש. עם זאת, הדירוג מושפע לרעה ממצב ההון החלש ומבנה העלויות הגבוה אשר לדעת הכלכלנים מגביל את רווחיות הבנק. בנוסף פועל דיסקונט בשוק מקומי בוגר ומאד תחרותי - המגביל את אפשרויות הצמיחה בעתיד.