העמלות שעסקים קטנים משלמים לבנקים זינקו ב-10.5%

כך עולה מניתוח הכלכלן הראשי של התאחדות המלאכה והתעשיה ■ ב-3 הרבעונים הראשונים של 2010 הגיעו הכנסות הבנקים מעמלות שניגבו מהעסקים הקטנים ל-1.28 מיליארד שקל

למרות הרפורמה בעמלות הבנקים, נרשם גידול של למעלה מ-10% בהכנסותיהם מעמלות תפעוליות של העסקים הקטנים, לעומת התקופה המקבילה אשתקד: הכנסות הבנקים מעמלות תפעוליות של עסקים קטנים בתקופה שבין ינואר לספטמבר 2010 הגיעו ל- 1.28 מיליארד שקל, המהווים גידול של 10.5% מהכנסותיהם בתקופה המקבילה אשתקד, כך עולה מניתוח של ברוך שניר, הכלכלן הראשי של התאחדות המלאכה והתעשיה. עוד עולה מהניתוח שגם הכנסות הבנקים מעמלות תפעוליות של עסקים בינוניים עלו בכ-4% מהתקופה המקבילה אשתקד, והסתכמו ב- 760 מליוני שקלים.

לדברי הכלכלן הראשי של התאחדות המלאכה והתעשיה, כ-78% מהכנסות הבנקים מעמלות ששילמו העסקים הקטנים והבינוניים הם מעמלות הנגבות על שירותי בנקאות.

יהודה אלחדיף, נשיא התאחדות המלאכה והתעשיה, אומר כי הנתונים מוכיחים שרפורמת העמלות לא באמת סייעה לעסקים הקטנים וכי סכומי העמלות השערורייתיים הנגבים מהם מקשים על יזמות וצמיחה. "הרפורמה המפחיתה ומצמצמת עמלות אינה מספקת ויש להוזיל את העמלות ואף לבטל חלק ניכר מהן", אומר אלחדיף ומוסיף כי החלת ההטבות לעסקים קטנים אר ורק על עסקים שמחזורם נמוך ממליון שקלים לשנה, היא בעצם התעלמות מכל מי שהממשלה עצמה החליטה להגדיר כעסק קטן ובינוני, מאחר והיא מתייחסת רק לעסקים זעירים הנמצאים בתחילת דרכם היזמית.

"אל מול רווחים של מליארדים שהבנקים מציגים ושהולכים ותופחים בכל רבעון, מין הראוי היה שימשיכו מיוזמתם בהפחתת העמלות ויעניקו זריקת מרץ ליזמים ועצמאים במשק הישראלי", אומר נשיא התאחדות התעשיה והמלאכה.

לדבריו, "מוטב היה לו הבנקים היו מפחיתים את עלויות המימון האסטרונומיות של העסקים הקטנים שהם שדירת הכלכלה המרכזית של ישראל, במקום להשקיע פרוטות בקמפיינים חברתיים פופוליסטים, שלא באמת מצליחים לתעתע בציבור באשר לנכונותם לתרום למשק".

אלחדיף קורא למפקח על הבנקים, לנגיד בנק ישראל ולועדת הכלכלה של הכנסת לפעול מיד להמשך המגמה של הקטנת עושק המגזר העסקי וחסימת צמיחתו ע"י גבייה בלתי סבירה של עמלות מופרזות.