משקיעי חממת הטכניון החליטו לסגור את הארנקים

הקרנות ורטקס ובטרי ונצ'רס סיימו את ההתקשרות עם החממה ויפסיקו להזרים אליה כספים ■ פרוסיד היא בעלת המניות היחידה של החממה שמנסה להמשיך להפעיל אותה

שניים מתוך ארבעת המשקיעים העיקריים בחממת הטכניון לא ימשיכו להזרים אליה כספים ויפסיקו את ההתקשרות איתה, כך נודע ל"גלובס". קרנות ההון סיכון בטרי ונצ'רס ו-ורטקס, שנכנסו להשקעה בחממה לפני שלוש שנים, החליטו כל אחת מסיבותיה שלא להמשיך במעורבות בחממה. עמדתה של שותפה אחרת בחממה, קרן ההון סיכון SCP-ויטהלייף, עדיין לא ברורה.

השותפה הרביעית, קרן ההון סיכון פרוסיד , נמצאת במו"מ עם מינהלת החממות והמדען הראשי במטרה להמשיך ולהפעיל את החממה. לדברי מנכ"ל פרוסיד, ניב סרנה, הוא נמצא במו"מ עם קרנות הון סיכון ומשקיעים נוספים כדי שייכנסו בשותפות לחממה עם פרוסיד.

מהנהלת חממת הטכניון ביקשו שלא להגיב על הידיעה. סרנה אמר כי כשנודע לפרוסיד על כוונת המשקיעים הנוספים שלא להמשיך בשותפות בחממה, הקרן החליטה להרים את הכפפה. "אנחנו בשיחות עם המדען הראשי ומינהלת החממות במטרה להמשיך ולהפעיל את החממה, ומצד שני, אנחנו בשיחות עם משקיעים שמעוניינים להיות מעורבים בחממה", אומר סרנה.

- האם המודל של החממה ישתנה?

סרנה: "יש רעיונות שאמורים להקל על התנאים. הגופים שאנחנו מדברים איתם הם בעיקר קרנות הון סיכון. המודל ישמר את הדברים החיוביים וימנף אותם".

- האם יש סכנה להמשך קיומה של החממה?

"לא. אנחנו מאמינים שברבעון הראשון של 2011 יסתיימו ההליכים בענייני הזיכיון".

ללא תקציב מוגדר מראש

חממת הטכניון הושקה בשנת 2007 עם מודל חדש שבמסגרתו ארבע קרנות הון סיכון זכו בזיכיון להפעיל את החממה, לצד חברת המסחור של הטכניון. המודל הייחודי היה שהחממה לא תנהל הון מוגדר מראש ותשקיע אותו בחברות, אלא צוות החממה יאתר רעיונות ומיזמים ויביא אותם לשותפים כדי שכל אחד מהם יוכל להחליט אם הוא רוצה להשקיע במיזם - או לא.

בראש החממה עומד משה כצנלסון, לשעבר מנהל בחממת LabOne, שפעולתה הופסקה והשלד שלה נמכר ל-TheTime, חברת ההשקעות של אילון שילוח וניר טרלובסקי.

סקוט טובין, שותף בקרן ההון סיכון בטרי ונצ'רס, אישר היום כי אין בכוונת הקרן להמשיך ולפעול במסגרת החממה. "לפני מספר שנים נכנסנו לשותפות, במטרה להעצים את הפעילות של בטרי בישראל. כעת, כשהנוכחות שלנו מבוססת יותר בישראל, אנחנו מרגישים שאנחנו יכולים לעשות את ההשקעות בחברות בשלבים המוקדמים לבד ולא במסגרת החממה".

לדברי טובין, הרעיון היה מוצלח אך בטרי ונצ'רס אינה זקוקה לכלי הזה יותר. "אנחנו תומכים בפעילות של החממה והחממות. הם עושים דברים נהדרים וחשובים אבל מבחינה עסקית, התברר שעבורנו נכון יותר לעשות את ההשקעות בחברות בשלבים המוקדמים בצורה ישירה".

בטרי ונצ'רס היא אחת מקרנות ההון סיכון המובילות בעולם. היא מנהלת 3 מיליארד דולר והשקיעה בישראל בשורה של חברות ובהן אנוביט, סיבידיה, דטה-אסנס ודיגיפלקס.

יורם אורון, מייסד ושותף בקרן ההון סיכון ורטקס, המנהלת 700 מיליון דולר, אישר אף הוא את הפרטים וציין שהסיבה לכך שוורטקס לא תמשיך לתמוך בחממה היא "שהמודל שלה קשה. לא החממה היא זו שביצעה את ההשקעה בחברות אלא הקרנות התומכות בה, והדבר הקשה על העבודה השוטפת".

ג'ף ביקון, שותף ב-SPC ויטהלייף, המנוהלת על-ידי אבי לודומירסקי, שאף היא שותפה בחממה, ביקש שלא להגיב לדברים.

ממשרד התמ"ת נמסר בתגובה כי חממת הטכניון קיבלה לאחרונה את אישור ועדת החממות הטכנולוגיות לתקופת זיכיון נוספת. לאחרונה ביקשה החממה לערוך שינוי במבנה הבעלות והבקשה תידון בפגישה הקרובה של ועדת החממות.