לדור: מסכים לגוף פיקוח על הפרקליטות - אבל תלוי איזה

עם זאת, פרקליט המדינה אמר כי ההצעות הנוכחיות מבקשות שהגוף המבקר יוסמך לבחון גם החלטות מקצועיות של פרקליטים בזמן אמת - ואת זה אסור לאפשר

פרקליט המדינה, משה לדור, מסכים שבסופו של דבר יוקם גוף ביקורת על הפרקליטות, ואולם לטענתו ההצעות הנוכחיות מבקשות שהגוף המבקר יוסמך לבחון גם החלטות מקצועיות של פרקליטים בזמן אמת - ואת זה אסור לאפשר.

לדור, שדיבר אמש (ד') בכנס הפורום הפלילי של לשכת עורכי הדין באילת, אמר כי הוא "מסכים לכך שיהיה גוף ביקורת, אך מטרידות אותנו שאלות מקצועיות - האם החלטה על כתב אישום תעמוד לביקורת? מה עם בית המשפט? ומה עם מערכות בתוך הפרקליטות? האם ייבחן גם שיקול-הדעת של היועץ המשפטי לממשלה? האם הסדרי טיעון יועברו לביקורת?"

לדברי לדור, גם הנושא של מסירת חומרי חקירה, שבעטיו נמתחה לאחרונה ביקורת חריפה על הפרקליטות, גם מצד בתי משפט, הוא "נושא מאוד מסובך, זו שאלה מקצועית מובהקת".

לדבריו, יש לקבוע האם גם נושאים נוספים ייבחרו על-ידי גוף הביקורת - למשל פעולת הפרקליטות בתחומים האזרחי והמינהלי, השאלה האם גם התביעה המשטרתית תוכפף לגוף, והאם תינקט גישה של ביקורת בזמן אמת, כפי שפועל מבקר המדינה הנוכחי, מיכה לינדנשטראוס.

לדבריו, גם הגופים האחרים המבקרים כיום את עבודת הפרקליטות צריכים להסכים להסתנכרן ביניהם, כדי שהפרקליטות לא תבוקר במקביל על-ידי כמה גופים, ו"בינתיים אף אחד מהגופים האחרים לא הסכים לוותר על האחוזה שלו".

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, אמר כי "יש מידה רבה של צדק בדברי לדור שאין גוף יותר מבוקר במדינה מהפרקליטות. לא מתקבל על דעתי שפרקליט יצטרך, במקום לייצג בבית המשפט, להתעסק עם תלונות-סרק שיתרוצצו בכיוונו של המוסד לביקורת הפרקליטים".

עם זאת, לדבריו, "העיקר הוא שאזרחי המדינה יתייחסו לפרקליטות באותו כבוד והערכה שאני מתייחס אליה, ואם יקום מוסד ביקורת - הוא יתרום לכך".

היועץ ציין כי אם היה מגיע למסקנה כי גוף הביקורת יפגע בפרקליטי המדינה, הוא היה מתנגד להקמתו, ואולם "אני סבור אחרת - מוסד כזה יכול לקדם מגמות טובות של אמון הציבור בפרקליטות".

שופטת בית המשפט העליון עדנה ארבל הציעה לסיים את תהליך גיבוש הקוד האתי לפרקליטות, תהליך שהחל עוד בימי כהונתה כפרקליטת המדינה.

לדבריה, "אימוץ קוד אתי מחייב הנחיה ופיקוח על קיומו, והוא יבטיח ויתרום לאיכות פעילותה של הפרקליטות. נקודת המוצא היא החובה להבטיח את עצמאות שיקול-הדעת שמפעיל הפרקליט בטיפול בכל תיק".