ביום חמישי זה יקרה: הכרעת דינו של משה קצב - בדלתיים פתוחות

השופטים במשפטו של נשיא המדינה לשעבר - ג'ורג' קרא, מרים סוקולוב ויהודית שבח - החליטו לקבל באופן חלקי את בקשת "גלובס" וכלי תקשורת נוספים

‎‎כלי התקשורת והציבור יוכלו לקבל דיווח בזמן אמת על הכרעת דינו של נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, בעת הקראת פסק הדין ביום חמישי הקרוב - כך התברר הבוקר (א') לאחר שבית המשפט המחוזי בתל-אביב קיבל את בקשת "גלובס" וכלי תקשורת נוספים, והחליט כי הקראת פסק הדין תיעשה בדלתיים פתוחות.

עם זאת, השופטים טרם החליטו כמה מתוך הכרעת הדין המלאה תימסר לפרסום, וקיימת עדיין אפשרות שחלקים מתוך הנימוקים והתיאורים בהכרעת הדין יישארו חסויים, מלבד שמות המתלוננות ופרטים שעלולים להביא לזיהוין.

לפני שבוע הודיעה דוברת בתי המשפט כי שימוע פסק הדין ייעשה בדלתיים סגורות, ואולם היא הוסיפה כי הצלמים יוכלו לצלם את כניסת השופטים לאולם המשפט, ובנוסף כלי תקשורת המבקשים לשנות את ההחלטה על סגירת הדלתיים רשאים לפנות לשופטים בבקשה מנומקת.

ואמנם, שורת כלי תקשורת פנו לבית המשפט, לרבות "גלובס" באמצעות עו"ד יורם מושקט. במקביל פנו עיתונאים לענייני משפט מכלי תקשורת שונים במכתב משותף לשופטים, המבקש כי הקראת הכרעת הדין תיעשה בפומבי.

בשל שביתת פרקליטי המדינה לא הגיבה הפרקליטות לבקשות.

סנגוריו של קצב, עורכי הדין אביגדור פלדמן, ציון אמיר ואברהם לביא, הודיעו כי מלכתחילה היתה עמדתם שיש לקיים את המשפט בדלתיים פתוחות, ואולם משהוחלט על סגירתן, אין לאפשר את פתיחתן לסירוגין. עם זאת, הותירו הסנגורים לשיקול-דעתו של בית המשפט את ההחלטה.

איסור חלקי

‏השופטים ג'ורג' קרא, מרים סוקולוב ויהודית שבח קבעו כי "מתוך כוונה לאזן בין עיקרון פומביות הדיון לבין ההגנה על עניינן של מתלוננות בעבירות מין ופרטיותם של אחרים", הם מחליטים כי שימוע פסק הדין ביום חמישי הקרוב יהיה פומבי, ובמהלכו יוקראו עיקרי הכרעת הדין.

עם זאת, רק לאחר שהפרקליטות תגיב לבקשה לפתיחת הדלתיים, יחליטו השופטים "באשר להיקף הפרסום מתוך הכרעת הדין".

השופטים הדגישו כי בכל מקרה, הצו האוסר פרסום שמות המתלוננות וכל פרט אחר שיכול לזהותן, נותר בעינו.

כתב האישום נגד הנשיא לשעבר הוגש במארס 2009. לאחר פתיחת המשפט במאי 2009 והשלבים המקדמיים, החל שלב ההוכחות במשפט בספטמבר 2009 ונמשך עד ליולי האחרון.

ההחלטה על סגירת הדלתיים התקבלה כ-3 חודשים לפני תחילת שלב העדויות במשפט. השופטים גם סירבו לאפשר פרסום פרוטוקולים של העדויות, בניגוד לעמדתו של העליון. רק במקרה אחד אישרו השופטים פרסום תמליל - מעדותו של עו"ד רז נזרי, עוזר היועץ המשפטי לממשלה.

לבקשת "גלובס" התירו השופטים באוגוסט האחרון פרסום תמצית הסיכומים שהגישו התביעה וההגנה לבית המשפט. ‏‎‎‏(תפ"ח 1015/09).