תמרור אזהרה: מכון היצוא צופה ירידה בקצב הגידול ב-2011

הערכות: בסוף שנת 2011 יעמוד היקף היצור על כ-85 מיליארד דולר ■ אבי חפץ: "היצואנים מתמודדים עם צמיחה נמוכה בשווקי היצוא המסורתיים, שהם כ-60% מהיצוא"

מכון היצוא צופה ירידה בקצב גידול היצוא בשנת 2011 וזאת, בהסתמך על אומדנים מהיקפי היצוא מהרבעון האחרון של 2010. אומדנים אלה, אומרים במכון היצוא, מעידים על המשך מגמת הדשדוש ונסיגה בהיקפי היצוא.

בשנת 2010 עמד סך היקף יצוא הסחורות והשירותים הישראלי על כ-80 מיליארד דולר. תחזיות של כלכלני המכון מצביעות על ירידה בהיקף הפעילות בשנה הקרובה, בשל השפעת השווקים באופן שהגידול ביצוא יימשך, אך ייבלם ביחס לשנים קודמות, כך שבסוף 2011 יעמוד על כ-85 מיליארד דולר.

מנתוני מכון היצוא עולה כי בהתממש תחזיות אלה, מדובר בשיעור הגידול הנמוך ביותר שנרשם ביצוא הישראלי משנת 2003, מלבד שנת המשבר הכלכלי ב-2009.

מנכ"ל מכון היצוא, אבי חפץ, אמר היום בהתייחס לתחזיות: "היצואנים הישראליים מתמודדים עם צמיחה נמוכה בשוקי היצוא המסורתיים, שהם כ-60% מהיצוא הישראלי. אלה גורמים להאטה בסחר העולמי וירידה בשיעור גידול היבוא במדינות היעד העיקריות שאיתן ישראל סוחרת, כמו המשך התחזקות השקל מול סל המטבעות ששוחק את הכנסות היצואנים ופוגע ברווחיותם".

חפץ הוסיף כי "נדרש כעת מאמץ לאומי מרוכז ומתואם שיסייע בהאצת תהליכי להעלאת משקלם של אזורים צומחים בסל היצוא הישראלי".