גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תתכוננו לשלם עד 75 שקל כדי לעקוף את הפקקים לת"א

הנתיב המהיר לת"א לקראת פתיחה: המחיר ינוע בין 7 ל-75 שקל ■ מהתשלום יהיו פטורים אוטובוסים ומוניות שירות, רכב נכה, ורכבים המסיעים 4 נוסעים (או 3 בשעות השפל)

זמן קצר לאחר שעמותת אור ירוק הפנתה אצבע מאשימה לכיוונו בגין העלייה במספר הנפגעים בתאונות דרכים, התפנה שר התחבורה, ישראל כ"ץ, לקיים מסיבת עיתונאים לקראת פתיחת כביש אגרה נוסף, כ-4.5 שנים לאחר המכרז. מדובר בנתיב מהיר שישרת את הנוסעים בכביש מס' 1 לכיוון תל-אביב אשר יפתח לתנועה החל מה-7 בינואר, דחייה של חודש ושבוע מהמועד המתוכנן.‏ הפתיחה נקבעה ליום שישי, על מנת לאפשר הפעלה מדורגת לקראת יום ראשון.

אורכו של הנתיב 13 ק"מ - החל ממחלף בן גוריון במזרח ועד למחלף לה גרדיה (בנתיבי איילון) במערב, ואולם טרם נבנה חלקו האחרון של הקו, כחצי קילומטר לפני מחלף קיבוץ גלויות. ‏הנתיב, בעל קיבולת מוערכת של כ-1,800 כלי-רכב, ממוקם בצידו השמאלי ביותר (הדרומי) בכיוון הנסיעה לתל-אביב. הוא לא יאפשר השתלבות בתוכו ליוצאים מנמל התעופה ולא ניתן יהיה לרדת ממנו במחלפים שפירים, גנות, קיבוץ גלויות. מנגד, ניתן יהיה להצטרף לנתיב דרך החניון באמצעות כביש 412 (בית דגן-אור יהודה), על-ידי ירידה לכביש 1 לכיוון מזרח. מהירות הנסיעה תהיה זהה לזו שבכביש מס' 1, והיא צפויה לחסוך עד 40 דקות בשעות הפקקים.

אגרה דינאמית: 7-75 שקלים לנסיעה

התעריף ינוע בין 7 שקלים ל-75 שקלים ללא תלות במרחק הנסיעה, אולם בחברת הנתיב המהיר המתפעלת אותו מעריכים כי מחיר הנסיעה הרווח בשעות העומס יעמוד על כ-17-20 שקלים. אגרת הנסיעה תשמש כמעין "אגרת גודש", היות והיא תיגבה לפי תעריף המשתנה בהתאם לשעת הנסיעה, לעומס בכביש בכלל ובנתיב בפרט ולעלות שעת עבודה ממוצעת במשק. כך שלמעשה, המטרה המוצהרת של הנתיב היא לעודד נסיעה בתחבורה ציבורית בקרב בעלי רכבים פרטיים והאגרה תיגבה עבור מי שיבחר לנצל את עודף הקיבולת בנתיב.

מהתשלום יהיו פטורים אוטובוסים ומוניות שירות, רכב נכה, ורכבים המסיעים 4 נוסעים (או 3 נוסעים בשעות השפל) ברישום מראש. כמו כן, רוכבי אופנוע מעל 125 סמ"ק יחויבו במחצית התעריף ברישום מראש. התעריף יוצג בשילוט מקדים כ-1.2 ק"מ טרם הכניסה לנתיב ויהיה תקף לכל אורכו.‏

לרשות הנוסעים בכביש יעמוד חניון ובו למעלה מ-2,000 מקומות חניה להחניית הרכב הפרטי בחינם (תשלום של 50 שקלים יגבה למשאירים את רכבם לאחר חצות). כמו כן יתאפשר בחניון להעלות נוסעים נוספים או לנסוע באוטובוסים סיבוביים של יונייטד טורס בבעלות דן לאזור הבורסה ברמת-גן או למרכז עזריאלי והקרייה בתל-אביב ללא תשלום, למשך כל היום (06:00-23:00, למעט סופי שבוע וחגים) בתדירות של 5-15 דקות. בשלב זה אין תחבורה ציבורית שתגיע לחניון, הנמצא בין שני צידי הנסיעה בכביש 1 ליד מושב צפירה ובית דגן.‏

ניתן להירשם לשימוש בנתיב האגרה ללא תשלום בטלפון, בפקס, באינטרנט ובמרכז שירות הלקוחות שבחניון על-מנת להימנע מעיכוב בנסיעה. רישום כרוך במתן אמצעי תשלום - כרטיס אשראי, הרשאה לחיוב החשבון בבנק או פיקדון ממנו תתקזז האגרה. לחלופין, קיימת עמדת תשלום חד-פעמית. זיהוי הרכב יבוצע באמצעות צילום לוחית הזיהוי של הרכב בשני מקטעים שונים של הנסיעה.

התחבורה הציבורית לא אטרקטיבית מספיק לבעלי רכב פרטי

על-פי נתונים שהציג ניצן יוצר, ראש מנהלת הנתיבים המהירים,נהג "יומם" (הנכנס לתל-אביב מידי יום) מפסיד 200 שעות בשנה על נסיעה בתנאי גודש, נוסף על זיהום הסביבה משריפת דלק. בנוסף, רק 2%-3% מנוסעי התחבורה הציבורית בחרו לוותר על רכבם לטובת תחבורה זו.

יצוין כי מהסכם הזיכיון של חברת הנתיב המהיר בשליטת שפיר הנדסה של האחים שפירא עולה, כי היא מחויבת לרמת שירות המאפשרת נסיעה במהירות של 75 ק"מ לנתיב. לשם כך תעשה החברה שימוש במערכת אגרה דינאמית המתפועלת על-ידי חברת אורד של קרן ההון שמרוק החזקות, ושפותחה בסימנס, בעלות של 120 מיליון שקל.

עלות בניית הכביש, שנעשתה כפרויקט BOT (קרי, Built-Operate-Transfer), ל-30 שנה, נאמדה ב-400 מיליון שקל. בפרויקט BOT שותף המגזר הפרטי בבניה ותפעול של מיזם תשתיות לאומי תוך העברתו לידי המדינה כעבור פרק זמן שנקבע מראש. שותפות כזו מתמרצת את היזם לסיים את הבניה מוקדם ככל האפשר, כדי ליהנות מתקופת הכנסות ארוכה ככל האפשר. הזכיינית אמורה להעביר לידי המדינה עם הפתיחה 140 מיליון שקל, התשלום הראשון במענק שחלקו השני ישולם בתום מחצית השנה הראשונה מההפעלה, ונאמד ב-42 מיליון שקל נוספים.

שפיר הנדסה זכתה במכרז להקמת הנתיב אוגוסט 2006 והיא צפויה להפעילו עד שנת 2037. הפרויקט סבל מעיכוב של חודשים רבים בתחילת השנה לאחר שהגופים המממנים מגדל (75%) ובנק לאומי (25%) הפסיקו את הזרמת הכספים על רקע מחלוקת סביב טעות תכנונית בקטע האחרון של הנתיב. על-פי הפרסומים, בימים אלה נבחנת הנפקתה של שפיר הנדסה בידי האחים ישראל, הראל, גיל וחן שפירא לפי שווי של 2 מיליארד שקל.

שר התחבורה: ראובן אדלר מנהל נגדי קמפיין פוליטי באמצעות אור ירוק

מוקדם יותר, כאמור, קיימה עמותת אור ירוק מסיבת עיתונאים ותקפה בה ישירות את השר כ"ץ כאחראי לנתוני תאונות הדרכים העגומים. בין הנתונים שהציגה העמותה עולה כי ישראל היא היחידה מבין 12 מדינות מפותחות, שבה חלה עליה במספר ההרוגים בתאונות דרכים השנה. כמו כן, נמצאת ישראל במקום הראשון בשיעור הילדים ההרוגים בהשוואה למדינות המתקדמות. יצוין, כי בשנת 2009 עמדה מדינת ישראל ביעד הלאומי להפחתת מספר ההרוגים. "השנה לא הצליחה ממשלת ישראל לשמר את מגמת השיפור, ובמקום להפחית את מספר ההרוגים ב-6% עלה מספרם ב-8%", ציין שמואל אבואב, מנכ"ל העמותה.

בתוך כך התייחס כ"ץ לקמפיין שעורכת אור ירוק תחת הכותרת "שמע ישראל" באומרו כי "מדובר בקמפיין פוליטי מניפולטיבי המנוהל על-ידי הפרסומאי ראובן אדלר. זהו קמפיין לא ראוי המקשר את שמי הפרטי עם מספר המוות (של הרוגי תאונות הדרכים, א"ו), ושהתחיל עם כניסתי לתפקיד. לקשור סובייקטיבית שר בממשלה להרוגים הוא דבר שלא יעשה. אני בטוח שגם קודמיי בתפקיד עשו ככל יכולתם בנושא מניעת התאונות".‏ ‏

מאור ירוק נמסר בתגובה: "במקום להתעסק עם המהות - כיצד להוריד את מספר ההרוגים בתאונות הדרכים בישראל שעלה השנה ב= 8% - בורח שר התחבורה כ"ץ מאחריות ומעדיף לפנות לחבריו במרכז הליכוד. גם הם יודעים ומבינים כי צריך קודם כל לטפל בעיקר ולא בטפל - והעיקר הוא הפחתת מספר ההרוגים בתאונות הדרכים". על כך מסר דובר משרד התחבורה כי "האשמות הכוזבות ותעמולת השקרים של אור ירוק לא יסיתו את משרד התחבורה והעומד בראשו להמשיך במאבק הבלתי מתפשר בתאונות הדרכים".

עוד כתבות

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

המייסד של החברה בעלת הצמיחה המהירה בעולם מגלה את הסוד

הסטארט-אפ הראשון שהקימו נמכר למיקרוסופט, חברת אבטחת הענן שלהם מכניסה 350 מיליון דולר בשנה, ורק החודש הם עשו עסקת ענק נוספת ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

שר הביטחון יואב גלנט ורה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

רה"מ אישר: ראש השב"כ ייצא לשיחות בקהיר, ראש המוסד לקטאר

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה ● בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

הפגנה הקוראת לשוויון בנטל. בלי נתונים מסולפים / צילום: שב״פ sha_b_p@

אותה אוזלת היד מאפשרת למגזר גדול לא לשאת בנטל וחונקת אותנו בפקקים

משבר הגיוס הוא משבר המטרו: שניהם יחד הוא אותו כישלון תשתיות ענק, של התחבורה המקרטעת פה ושל יסודות המדינה המתפוררים אחרי 76 שנותיה ● הסטטוס קוו מת. הגיע הזמן להיפרד מפתרונות הישראבלוף

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר