לא רק דולרים בבנק ישראל

האם ייאלץ פישר בשנת 2011 להתערב גם בשערים של הפאונד והאירו?

לא רחוק היום בו יתחילו הייצואנים לדרוש מבנק ישראל לקנות לא רק דולר, אלא גם אירו ופאונד בריטי, זאת על רקע החלשותם למול השקל. כרוניקה של פוזיציה ידועה מראש.

תוכנית ההתערבות של בנק ישראל במסחר בדולר למול השקל מוכרת לכולנו, ואין ספור מילים נכתבו אליה, בין היתר גם על ידי.

למעשה ההתערבות בשער הדולר, שהתחילה בזמנו מהתגברות התלונות של ייצואנים שנפגעו מחוזקו של הדולר, הפכה היום לחלק בלתי נפרד מהשוק. ניתן לומר שההתערבות היא עובדה מוגמרת (לצערי, פישר חוזר ואומר שימשיך בה), וככזו, כבר הפכה להיות כלי ניגוח פוליטי ומקפצה לח"כים צמאי כותרת.

האתגר של בנק ישראל לשנת 2011 צפוי להיות הרחבת ההתערבות, המיותרת מלכתחילה, למטבעות נוספים, כי כבר התחילו ואישרו תקנים. אפרים קישון כבר הסביר זאת בסרט הענק "תעלת בלאומילך":

http://www.youtube.com/watch?v=R3Vslzcc6ls

גרף GIF
 גרף GIF

לפנינו גרף של שלושת המטבעות העיקריים למול השקל בשנה האחרונה במונחי אחוזים. ניתן להבחין בכמה מאפיינים: ראשית, התנודתיות באירו ובפאונד גבוהה בהרבה ביחס לדולר.

שנית, בחודשים האחרונים אנו עדים למהלך חד ומהיר ופיחות של כ-10% במטבעות אלה אל מול השקל, זאת בעוד שהדולר נסחר בגבולות יציבים של כ 2-3%. (איזור המסגרת)

מבחינת הייצואנים המשמעות ברורה - לאור התנודתיות הגבוהה החשיפה לסיכוני שער גבוהה גם היא. בנוסף, עד לא מזמן היווה הייצוא לאירופה איזון לקיטון בייצוא לארה"ב. כיוון שהמטבעות הללו נותרות חזקים יחסית, גם מצב זה צפוי להשתנות.

הסיבה שקולם של הייצואנים טרם נשמע היא שזה קושי "חדש" שרק החל לפגוע בייצואנים. מה גם שחלקם הגדול עובד בחוזים שנתיים. בינואר יפתחו החוזים והייצואנים יאלצו לספוג פיחות של 20% בפאונד ועד 25% באירו בהכנסה במושגים שקליים.

גם כשתחל להתארגן הקבוצה, הדבר יקח זמן. התארגנות של פירמות לוקחת זמן, ויצירת הלחץ על הדרג הפוליטי ועל בנק ישראל דורשת משאבים וכתוצאה מכך גם זמן.

אבל במידה ומגמת ההחלשות תימשך, כפי שמוסכם על רוב הגופים הפיננסים הגדולים, אנו צפויים להנות סביב מרץ 2011 מכותרת מרהיבות בעיתונות על איומי הייצואנים שיאלצו לפטר אלפי עובדים אם בנק ישראל לא יתערב ויחליש את המטבעות המדוברים.

משרד האוצר כמובן יצטרף לקריאה, שאם לא, הרי יואשם בפגיעה בצמיחה. ולאחר פגישת "פיסגה" משלושת נוספת של יצואנים, אוצר ובנק ישראל, נגלה שבבנק ישראל שבו לימי המנדט, ורוכשים את שטרות בית המלוכה והאיחוד אירופי בהיקפים גדולים.

לסיום, טיפ ליצואנים - אל תסמכו על בנק ישראל והאוצר שיצילו אתכם. גדרו סיכונים בהקדם.

לפרטים ושאלות Tzohar@fxcm.co.il

הכותב הוא מנכ"ל FXCM ישראל, בתי ההשקעות למט"ח שנסחר בבורסה של ניו יורק

אין לראות בנכתב הצעה או ייעוץ למסחר במט"ח לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם